Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

NattoPharma (NATTO)

Snake oil.
Sett pengene i noe som virker og som er lønnsomt.

Gi meg en annen aksje som vokser med 70% organisk, 50% bruttomargin og når break-even 2017 og priset til 161 millioner. Det nærmeste jeg kan tenke meg av lignende case er Asetek for et år siden.

5 Likes

Fra hegnar online

[quote]Innlegg av: Herman* (04.01.17 18:35 ), lest 38 ganger
Ticker: NATTO
RE^3: NATTO - Get ready to rumble…
Jeg har tidligere sammenlignet IOX og Natto, og jeg vil gjerne forklare dette i mer detalj. IOX hadde en svak ledelse som lovet og lovet uten å levere. Dette resulterte til slutt i en kollaps i aksjekursen, dette til tross for selskapets betydelige oljereserver. Selskapet fikk etter hvert en ny ledelse. De fikk mer tillit, men de helt store resultatene uteble. De guidet at de ville inngå diverse “farm in” avtaler for å finansiere sine boreprogrammer, men markedet lot seg ikke imponere. Så stiger oljeprisen litt, og selskapet gjør akkurat det de har sagt hele tiden: De signerer helt ordinære avtaler og finansierer sine boreprogram. Bedre sent enn aldri. Kursen har i denne perioden steget fra 1.50 til over 9 kroner. Har de gjort nye store ojefunn? Nei. Har det kommet bud på selskapet? Nei.
Natto er i samme situasjon. Kursen er utbombet, ledelsen et byttet ut, og den nye ledelsen har laget et veikart som viser løpet fra vel 30 mill i årsomsetning til 400-1200 i løpet av fem år.
Plutselig skjønner markedet at ledelsen faktisk leverer, da er 30 kroner godt innen rekkevidde. Spørsmålet er ikke om det skjer, men når det skjer.

Herman[/quote]

5 Likes

Tiltakende interesse for Vitamin k2 ser det ut som, selv om januar er basert på data for de to første ukene.

Noen av dere kjenner Troll Leif fra Kitron

[quote]Innlegg av: Troll_Leif (15.01.17 12:42 ), lest 157 ganger
Ticker: NATTO
Endret: 15.01.17 12:48
RE^1: BØRSENS MEST UNDERVURDERTE ???
Når den ene etter den andre, som mange inkl. meg selv personlig kjenner, får bedre helse etter at de har begynt med MenaQ7 daglig, i tillegg at selskapet har snappet flere nøkkelpersoner fra FMC, så trenger man ikke værer så veldig lur for å skjønne hvor dette bærer. De mest utålmodige får jo bare kaste kortene, verre er det ikke, det er nok selskaper å handle i.[/quote]

2 Likes

Dette hørtes ut som ren placebo. Hadde virkningen vært så merkbar hadde nok salget av Vitamin K2 vært endel høyere for å si det sånn. :slight_smile:

Altså det er ikke min uttalelse, men troll Leif på hegnar online.

Når det er sagt så er det jo litt interessant at benskjørhet er et mye mindre problem i Japan enn Norge, da de får i seg mye k2 i Japan og vi får mye kalsium i vår kost med høyt inntak av melk.

Jeg kommenterte det fordi det er en typisk “hype”-kommentar som er veldig lite fakta-basert og gjør meg mer skeptisk til resten av innlegget. :wink:

De har jo et helt annet kosthold i Japan enn i Norge, og jeg tror neppe det er inntaket av Natto som gjør forskjellen. Virkningen av Vitamin K2 er utfra det jeg har lest omstridt. Jeg har en liten post i NattoPharma fordi jeg tror markedet for Vitamin K2 vil øke framover og NattoPharma ser greit posisjonert ut.

For min egen helses skyld, så vil jeg heller prøve å spise mer grønnsaker og brukt, som har en bevist påvirkning på “mortality rate”: http://www.bmj.com/content/349/bmj.g4490

Compared with people who had no daily consumption of fruit and vegetables, the estimated hazard ratios of all cause mortality were 0.92 (95% confidence interval 0.90 to 0.95) for one serving/day of fruit and vegetables, 0.85 (0.81 to 0.90) for two servings/day, 0.79 (0.73 to 0.86) for three servings/day, 0.76 (0.69 to 0.83) for four servings/day, 0.74 (0.66 to 0.82) for five servings/day, and 0.74 (0.65 to 0.82) for six or more servings/day.

2 Likes

Det er ikke noe vidunderkur som virker mot alt, men det har en viktig funksjon på to områder, det ene er å styrke skjelettet og det andre om å hindre åreforkalkning, begge deler er basert på samme prinsipp nemlig at vitamin k2 transporterer kalsium bort fra blodårene og til skjelettet.

For generell helse er det så klart veldig bra å spise mye frukt og grønt, det er dessuten bra for miljøet.

3 Likes

Iflg f.eks webmd, så er det omstridt

1 Like

Litt av grunnen til at NP satser mye på forskning, hvis dette allerede var bevist så kunne de legge ned forskningen

1 Like

Bryter vi ti kroner så bør aksjen gå opp til 15-16 kroner, muligens etterfulgt av 20-21. Nærmer oss Q4 rapport som kan utløse en reaksjon opp dersom de leverer positiv EBITDA slik de har guidet.

2 Likes

La ut kjøp av 5k på 9,14 og 5k på 9,15 sist uke og jaggu fikk jeg 8874 av de i dag. Da har jeg rett over 20k aksjer her og klar for en Funcom togtur :slight_smile:

1 Like

Skjønner ikke helt hvorfor dere synes dette selskapet er interessant? Vitaminer har vel ikke akkurat noe breakthrough potensiale? Er vel på linje med helsekost?

Og det er et lite marked? Eller bare kjedelig? En krone fra et kjedelig marked er vel like mye verdt som en krone fra et spennende.

4 Likes

Markedet er nok stort og etablert, men det er vel konkurransen også? Hvor er potensialet liksom? Er det bare masse reklame=større inntekter?

NP har jo en stor del av Vitamin K2 markedet som fortsatt er ganske lite, men som nesten dobler seg hvert år. Nå har det vokst slik at de er nær break even, og da når det går i pluss og om de da kan fortsette å vise en slik vekst skal det prises høyt. Dessuten har de gjort mye med marginene og forbedret lønnsomheten voldsomt ved å endre produksjonsmetode, dette arbeidet med å optimere produksjonen er vente å fortsette slik at vi kan se enda høyere marginer fremover.

Det er flere som hevder at vitamin k2 vil ha en reise fremfor seg som d vitaminet har hatt (og fortsetter)

http://www.marketsandmarkets.com/Market-Reports/vitamin-d-market-22034298.html

7 Likes

Har også et rundt tall aksjer her nå: 60k.

1 Like

Prøver meg på en pott natto. 8k til 9,- er lagt inn. Må få porteføljen så traust at jeg ikke trenger å sjekke hvert 5 minutt

3 Likes

Denne kan du legge langt inn i skuffen tror jeg :slight_smile:

2 Likes

Tenkte å gjøre det med det meste. Solgte trvx i dag så jeg kan få differensiert portisen skikkelig :slight_smile:

1 Like