Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

NEKKAR ASA Småprat 🚀⚓🌊

Noen som vet hvorfor kursen stuper?

Ikke så mye volum, er ofte tynt i ordrebøkene på begge sider her, og stabiliserer seg ofte etter slike bevegelser. Prøvde å Google Darwin men fant ingen ting, så antar at det ikke har noe med det å gjøre i alle fall

Hat gått en del aksjer da.

Stuper og stuper fru Blom. Nekkar-aksjen har ligget og vaket i området 9,70 - 10,50 ganske lenge nå så det er intet spesielt med at vi i dag nok en gang beveger oss såvidt undedr 10 blank. Omsetningen er normalt dessuten såpass lav at selv et salg av kun 100.000 aksjer, altså ca en million kroner, umiddelbart fører til press på kursen.

Nekkar har steget bra siste året, fra 6 til 10, takket være flere gode nyheter. Tror det fortsatt vil komme flere positive nyheter fremover og at aksjen har et betydelig potensiale, men selskapet har fortsatt en beskjeden børsverdi og følges derfor av ganske få. Det går lang tid mellom hver gang en analytiker skriver noe fornuftig om aksjen og kursen. og den kan derfor oppleves som ganske kjedelig i lange perioder. Det vil nok ikke endre seg før markedsverdien av selskapet øker en god del fra dagens nivå vil jeg tro.

2 Likes

9,44 som er dagens low må du laaangt tilbake for å finne dog. Tror det var en fin kjøpsmulighet.

1 Like

Tydlighvis noen som så det som en bra salgsmulighet. Orginalt, ettersom man kunde selge før betydligt høyre prise kun en time seinere.

Joda, det stemmer, men den tok seg fort inn igjen da. Med det lave volumet vi vanligvis opplever i denne aksjen skal det som nevnt ikke mer til enn at noen ønsker å kvitte seg med aksjer for èn skarve million før kursen påvirkes ganske sterkt.

Jeg tenker det røk noen stop loss her. Dodgy shit å kjøre i Nekkar pga det lave volumet.

2 Likes


Ser farlig bullish ut om ukescandle slutter rundt der den nå er :yum:

Transactions carried out under the buy-back program

Noen skulle ha 100k aksjer, kjøpte opp alt mellom 10,05 og 10,4

1 Like

Mer skal det ikke til i denne aksjen, dessverre må man vel nesten kunne si selv om man er aksjonær. Interessen og omsetningen er fortsatt lav, og skulle man ønske å kvitte seg med et tilsvarende antall aksjer så ville kursen umiddelbart gått motsatt vei.

Synd at ingen analytikere ser nærmere på Nekkar, selskapet er jo absolutt interessant og dessuten med noen meget spennende virksomheter som ennå ikke tjener penger.

Jeg fikk høre av en person ansatt innen oppdrettsnæringen, at Lerøy nå ekslusivt satser på nedsenkbare mærer, til 37m dyp mener jeg. Jeg kan ikke erindre å fått med meg at Nekkar er med på dette? Slik personen forklarte det så var det en slags vinsjeinrettning som ble brukt, 10stk per mære. for å heise opp eller ned selve nota. Dette hørtes ikke direkte ut som teknologien til nekkar?

1 Like

Lerøy har kjøpt nedsenkbare merder fra Akva Group til sine vanskeligste lokasjoner, det er ingen hemmelighet. De er tilsynelatende veldig godt fornøyd med dem, men sier de fortsatt skal buke mest åpne merder. Fiizk sine semilukkende merder er midlertidig tatt av markedet for å forsikre seg om at alt er i orden med dem etter havariet som slo selskapet konkurs. De skal komme for salg igjen til høsten etter plan. Det er ingen som forventer at Fiizk sine merder skal bli en standardløsning for bransjen. Målet må vel være å selge litt her og der til spesielle formål.

Ser at Fiizk digital søker etter nye ansatte. En av oppgavene i jobbannonsen er “Opplæring av nye kunder.” Virker litt lovende.

3 Likes

Det høres ut som åpne* merder, bare 37m under havet, så en annen løsning på problemet med lakselus (og sikkert på problemet med varmt vann på noen spesielle sommerdager).

*Åpne, som i at de lar vann slippe gjennom. Må jo si at det også høres ut som en interessant løsning. :slight_smile:

Jeg hadde et håp om at Fiizk kunne få en prosent av de 3-4000 merdene som finnes i Norge. De håndterer avfallet fra merdene på en bedre måte enn de nedsenkbare, men så lenge det ikke er regulert, så spiller det neppe noen rolle.

1 Like

Ja, det er en smart løsning. Problemet har vært at laksen må opp til overflaten for å fylle svømmeblæren med luft. Det er løst med en smal sylinder i midten av merden hvor laksen svømme opp ved behov. Denne sylinderen er lusetett.
Man jo alltids spekulere på hvor vanntette patentene er her og om Fiizk kan lage sin egen versjon av nedsenkbare merder. Det vil jeg tro.

1 Like

Så det dere sier folkens er at det er liten grunn til å vente noen betydelige økninger i cash flow fra Fiizk det nærmeste året? Det er jo ikke så lenge siden de kjøpte seg inn i Fiizk så det høres umiddelbart litt merkelig ut.

De betalte 25 mil + starfish for 40% av et selskap som omsatte for 300mil. Da er det rimelig åpenbart at det ikke blir umiddelbare overskudd. Men CEO spådde faktisk grønne tall mot slutten av året på Q4 presentasjonen.

2 Likes

Enig. Det var en kjapp og slurvete bruk av begreper fra min side, i stedet for “betydelig økning i cash flow” så skulle det stått “nye kontrakter av noe volum” for fremtidig levering.

Når det gjelder Inteliwell så hadde jeg både håpet og trodd på flere kontrakter. Det er snart et år siden de fikk kontrakt på èn rigg med Transocean, og såvidt jeg husker har både Nekkar og Transocean uttalt seg i positive ordelag om hva produktet har bidratt med.

1 Like

Det vil neppe være noen som bestiller store kvanta lukkede merder fra Fiizk første året. Hvis ting funker bra, så antar jeg det vil ta seg opp, alt utfra konkurransen.

Det drøyer ja. Jeg antar rigger vil få oppgraderingen mellom oppdrag, så litt spredd utover, men hadde håpet på kanskje 3-4 i år? Det hadde vært bra. De leverte vel siste biten til riggen først i Q4 2023.

1 Like