Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

NEKKAR ASA Småprat 🚀⚓🌊

På min kilde, og de i rundt her, så blir omtrent alle lokaliteter lagt ned, for å starte med nedsenkbare mærder der det er mulig. Mao full satsing på nedsenkbare mærder, i denne regionen vertfall. Poenget va at det hørtes ut som lukkete mærder, var langt ifra planlagt med det første. Hadde kanskje håp om at nekkar hadde sneket seg inn med et patent på de nedsenkbare mærdene, men det er det ikke forstår jeg.

Personlig så hørest lukkete mærder, ivertfall i lerøy, ut som langt fra realiteten pdd.

1 Like

Lukkede merder krever nok en helt annen infrastruktur ettersom det krever sirkulering av vann og håndtering av avfall. Ser jo på Atlantic Sapphire hvor vanskelig det kan være å få til helt lukkede systemer. Litt lettere ute i havet hvor du ikke trenger å bry deg om kjøling, men fortsatt mye som kan gå galt.

Btw, takk for infoen @Kraakko :slight_smile:

Du kan se Lerøys Q4 presentasjon hvis du er interessert i temaet, det er der de sier at de fortsatt vil bruke mye/mest åpne merder. Det veldig forskjell fra lokasjon til lokasjon hvor mye biologiske problemer de har. Skottland og Vestlandet skiller seg ut negativt feks.
Det er mange semilukkede merder fra Fiizk som allerede er i bruk, men jeg er helt enig at Akva Group ser ut til å ha et konkurransefortrinn i forhold til Fiizk, og at denne nedsenkbare merden virker som et godt produkt. Akva group sin markedsverdi er 2 457 MNOK…

Kan vi forvente en oppdatering vedrørende den potensielle kontrakten med Darwin snart?

April
https://createsend.com/t/t-5B15412F1920DBA52540EF23F30FEDED

Si hvitt jeg har førstått så har den kontrakten tildeles et lokal konsortium.
Edit: Kan vare sånn at jeg mittoppfattet dette.

Det har du.

Så bra! Da kan jeg inngå veddemål med meg selv om de får kontrakten eller ikke.

https://twitter.com/dantelriv/status/1778033826091946386?t=E1INFHI8HqkkDb-3SG1PDA&s=19

Dette er vel saken som nok har info fra Pearlson som har en kommentar som retter :stuck_out_tongue:

Vår tekniske avdeling har vært på feltarbeid, kan du gjette hvor de har vært? :denmark: Med en betydelig mengde resultater i bagasjen, ser vi frem til å analysere og bruke disse til å optimalisere utviklingen av våre lukkede merder.:bulb: Takk til tank-gjengen som tok oss godt imot og bisto under gjennomføringen av planlagte forsøk! :raised_hands: SINTEF FiiZK #innovasjon #utvikling #semilukketmerd #fiizk #lukketmerd #engineeringlife #sintef #sintefocean #flumetank #hirtshals #strømningstank

3 Likes

Jeg tror Fiizk kommer til å selge en del av denne merden. Bewi invest har de aller beste kontakter i bransjen med eierskap i Sinkaberg Hansen og slektskap med Salmar-eier Witzøe. Grunnen til at de lager den, er at det er et marked for den. Lukkede merder beskytter mot maneter og man kan også rense inntaksvannet for patogener på samme måte som man renser drikkevann (hindre at sykdomer spres). I tillegg fjerner man utslipp. Derfor har de flere fordeler i forhold til en nedsenkbar merd, som kun hjelper mot lus. Disse merdene kommer nok til å bli testet til postsmolt m.m. i hvert fall.
Bransjen har virkelig store problemer nå, ikke bare de økonomiske konsekvensene av dårlig biologi, men politiske problemer som følge av dårlig dyrevelferd. De må sette inn drastiske tiltak.

Mowi: Kapasiteten til feilretting er sprengt | Finansavisen

5 Likes

Transactions carried out under the buy-back program

Drama i dypet: «Mørkredd» laks døde i store mengder | DN

https://www.dn.no/havbruk/lakselus/laks/havbruk/drama-i-dypet-morkredd-laks-dode-i-store-mengder/2-1-1626879

Ser ikke helt problemfritt ut? :see_no_evil:

Det er vel Lerøy igjen? Alt de gjør er feil.

Får ikke lest hele artikkelen på DN, men det ser ikke bra ut. :see_no_evil:

Samme sak?

https://www.intrafish.no/fiskehelse/massedod-hos-laks-i-nedsenkbare-merder-hos-sinkaberghansen/2-1-1620114

Holder som støtte?

aiai, ser ikke helt bra ut. Men skulle visst litt mere omkring årsak, om d bare var mørket liksom… :see_no_evil: