Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

NEKKAR ASA Småprat 🚀⚓🌊

Min uthevelse

Rart av Nekkar å selge software-biten. Jeg antar nesten Nekkar hadde stått for mye av den? Det gir litt mening hvis FiiZK trengte penger til hardware-biten og ikke var villige til å spytte i mer penger, evt hvis de fikk en svært god pris.

Nekkar hadde vell ingenting med fizzk digital og gjøre. Det var jo noe som var der fra før. Syntes det gir mening og selge denne delen av fizzk. Kjipt og ikke vite salgspris bare.

1 Like

Ikke Nekkar som har stått for den.

Fra FA artikkelen står det at Bluefront ser etter dealer i størrelsen 50-100 MNOK, så man kan vel anta at det ligger rundt der.

2 Likes

Hva har partene å tjene på å holde prisen hemmelig? Vil det ikke uansett dukke opp i regnskapet etter hvert?

Er vel mest for kjøper som er et oppkjøpsfond og som sikkert ikke vil gi ut noe info ift neste oppkjøp de skal gjøre.

Jo, man kan sikkert grave litt i det.
Siden Nekkar eier under 50% av Fiizk så er de bare et “tilknyttet selskap”.
Det flettes vel inn under financial items.

4 Likes

Jeg elsker salget av Fiizk digital (selv uten å vite prisen). Jeg tror de taper penger, bla fordi Akva Group digial går i minus. Dette vil sannsynligvis bedre lønnsomheten til Fiizk. Hvis de faktisk har vært lønnsomme nå, vil salgsprisen være høy - åpenbart. FD har hatt en viss omsetning, tror jeg, men det er vanskelig å oppnå lønnsomhet på software. De har tilbudt mange forskjellige produkter, som sikkert er nyttige og fornuftige, men de virker ikke unike eller vanskelige å kopiere . Jeg tror ikke på noe superprofitt her, heller en del konkurranse, høye utgifter og uforutsigbar lønnsomhet.

Alle stjerner står nå i perfekt posisjon for å selge luseskjørt, lukkede merder og alternativ merdteknologi. Her kan man operere med få ansatte og legge inn marginen i regnearket. Mye enklere å styre lønnsomheten, så lenge man klarer å selge et minimum av merder.

Gamle Fiizk hadde for mye rot med mange forretningsområder, for mange ansatte på for mange ulike lokasjoner. Nå håper jeg på et mean & lean Fiizk for fremtiden. Forza Fiizk.

7 Likes
4 Likes

Nekkar har en strategi som innebærer inorganisk vekst gjennom oppkjøp og styrker derfor teamet innenfor dette området.

Har liksom ikke tenkt på nekkar sånn. Blir et lite oppkjøpsfond?

Noe må de gjøre med cashen :slight_smile:
Techano var jo et veldig godt kjøp.
Litt avhengig av hva Fiizk Digital ble solgt for så har de jo fått tilbake en del av investeringen der allerede.
Blir spennende å se hva annet de kan finne.
Vet de sier nei til omtrent alt, så det må være en perfect fit.

5 Likes

Det er organisk vekst over hele linja nå: Syncrolift, Intellilift og Techano. Kombinert med oppkjøp og tilbakekjøp, så må markedet etter hvert prise Nekkar på en høyere P/E. Det er et vekstselskap og de skal få markedet til å innse det. Hvis man ser på 2024 estimat (550-600mil omsetning for Syncrolift? Eller litt over med noe ordreinngang i Q3?), trekker fra kontanter, så er estimert P/E for 2024 merkelig lav.

Jeg mistenker at en del tenker: Hva blir omsetningen i 2025 hvis de ikke vinner noen nye kontrakter? Det blir like dumt som å spørre: hva blir omsetningen til Veidekke neste år hvis de ikke vinner noen nye kontrakter? Det korrekte spørsmålet er: i hvilket intervall kan markedsandelen ligge fremover? Og så vurdere ulike senarioer ut i fra det.

Hva de kjøper blir svært viktig, siden de har så mye kontanter og så stor fri kontantstrøm med denne lave prisingen. Man kan virkelig få en fet renters rente effekt fremover i Nekkar med fornuftige oppkjøp.

5 Likes

RedEye tar opp dekning:

12 Likes

Transactions carried out under the buy-back program

Det er jo litt morsomt å lese hvordan Nekkar reddet Techano Oceanlift for småpenger og så har levert dette:
image
… i en bransje som er i en skikkelig oppsving.

Tilsvarende med FiiZK, dvs at Nekkar var med på å redde et selskap som slet finansielt. Nekkar forventet de til å få svarte tall i løpet av 2024? Også der i en bransje som er veldig spennende. Norske lakseprodusenter har hatt større og større problemer med lakselus de siste årene, så nivået FiiZK sine lukkede systemer må levere på for å være finansielt lønnsomme har sunket.

Også er det jo interessant at Syncrolift inntil nylig altså har subsidiert disse selskapene, men nå begynner de å snu til lønnsomhet.

6 Likes

Endelig en seriøs aktør som tar opp analysedekning av Nekkar, det har vi ventet på lenge. Og som vi har trodd og mistenkt; sammen med en begrenset nedside er potensialet betydelig. Dette var rett og slett meget gode nyheter!

2 Likes

Lurer på hvor langt svenskene presser kursen her :stuck_out_tongue:

Fine muligheter for positive oppdateringer her hvis FiiZK begynner å levere eller Skywalker blir kommersialisert.
image

Greit å ta med seg at de forventer relativt mye av Syncrolift, så evt mangel på kontrakter der, eller lavere marginer vil påvirke ting negativt.

Estimater på Bear 12kr, Base 17 kr, Bull 23 kr ser jo veldig pent ut når jeg sitter på masse aksjer og kursen er 10,5. :stuck_out_tongue:

image
Nekkar sin rating er 3/4/4, så definitivt blant de bedre på Financials. Ikke rart når Nekkar sitter med en stor cash posisjon og praktisk talt ikke lån.

4 Likes

Egentlig forventer de ikke høy markedsandel av Syncrolift for å nå 2026 estimatet, men de må ha en brukbar markedsandel de neste 3 kvartalene for å klare 2025 estimatet (avhengig av kontraktsmiks). De skriver mye om 60% markedsandel for Syncrolift, men da vil nok omsetningen bli 1200 mil, eller kanskje mer, for hele Nekkar i 2026. Det er i hvert fall hva jeg tror.

Jeg har tro på marginen til Syncrolift, men de andre selskapene vil jo ikke ha 18% ebit margin, så marginen til Nekkar vil totalt sett falle hvis de andre øker omsetningen. Det er ikke så relevant å snakke om omsetning og margin for hele Nekkar sett under ett.

Det var veldig mye bra i denne analysen, og de aller fleste kan nok plukke opp en del her. Det er enkelte små unøyaktigheter og feil, uten at det har så mye si. Jeg tror ikke man vil se en jevn økning fra år til år, men noe mer rykkvis vekst.

4 Likes

Det er en av tingene som gjør selskapet veldig interessant. Syncrolift, Techano Oceanlift og Inteliwell er alle selskaper som jeg ser for meg kan skalere opp veldig kjapt. Det avhenger til en stor grad om å vinne kontrakter.

3 Likes

https://www.couriermail.com.au/news/northern-territory/safety-was-excluded-from-ship-lift-tender-documents-rival-bidder-claims/news-story/4f3085cf472264cb14a6fc4283d55357

One of the unsuccessful bidders to build Darwin’s shiplift said there was a major omission from the tender documents. Read what was missing.

4 Likes
4 Likes