Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

NEKKAR ASA Småprat 🚀⚓🌊

Så basically, så betaler de 120 MNOK for forventet 15 MNOK EBITDA, eller 8 MNOK pr 1 MNOK EBITDA. Noe av betalingen skjer i Nekkar-aksjer som de vel i snitt har kjøpt billigere enn det de nå får for dem. 67% av betalingen skjer nå, og 33% og tre år, da fortsatt til 8 MNOK pr 1 MNOK EBITDA *33%.

Btw, litt fascinerende å ha to så forskjellige børsmeldinger

Det skiller seg også fra Techano Oceanlift oppkjøpet som ble gjort for knapper og glansbilder fordi selskapet var nær konkurs.

Så, hva gjør dette med Redeye sitt estimat? De må ta vekk cash/aksjer (potensiale) og legge inn større cash flow

EDIT fikset på forventet EBITDA :slight_smile:

1 Like

Ser ut som de betaler 120 MNOK for forventa ~15 MNOK i EBITDA.
15MNOK * 7,8 = rett under 120 MNOK

1 Like

Jeg tror dette er et strategisk oppkjøp, var litt viktig for Nekkar at neste oppkjøp var et selskap som tjente penger, da det kunne tynget finansene til Nekkar om de gikk for enda et selskap som var en turnaround. Må huske at de betaler jo ikke alt før i 2027. Det har jo vokst over 10% i året utenom corona året.

4 Likes

Du har helt rett, hodet mitt og matte var vanskelig på morgenen, jeg endret hva jeg skulle regne på midt i regnestykket og det ble rimelig galt :smiley:

8 MNOK pr 1 MNOK EBITDA og 28% årlig vekst høres ut som en veldig hyggelig pris? :stuck_out_tongue:

1 Like

@Kedari99 28% vekst i året de to siste årene og forventet 75/54 = 38% vekst i år. Det er lov å håpe de har brutt en barriere og kan fortsette med sterk vekst :slight_smile:

At selskapet har hovedkontor i Kristiansand ser jeg på som veldig positivt. Jeg antar egentlig at ledelsen i Nekkar har kjent til selskapet lenge før de nå kjøpte de opp.

7 Likes

Hvis man regner videre på denne, så må man ta vekk totalt 120 MOK i cash/shares og legge så legge til 15 MNOK EBITDA med EV/EBITDA på 12 = 120 MNOK Implied EV. Totalt, så endrer prisingen seg her ikke i det hele tatt.

… Jeg får liksom følelsen av at RedEye har visst om dette oppkjøpet, hvorfor ellers er det gjort til nøyaktig samme EV/EBITDA som RedEye har brukt her? :stuck_out_tongue:

Linker til analysen igjen, så hvis noen ikke har lest den, så er det bare å registrere seg, så får man tilgang. Nekkar: Hidden Marine Engineering Champion

1 Like

Passer bra for Intellilifts nye satsing “Autonome skip” i tillegg til Inteliwell.

EDIT: jeg vil tippe at Intellift/JV har vært kunde hos Globetech i forbinnelse med Inteliwell?

4 Likes
4 Likes

Aner man en smule kamp på bakrommet for å få den kontrakten i Australia allikevel? :stuck_out_tongue:

Evt, gjøre framtidige kunder veldig oppmerksomme på at de har en sikrere løsningen enn Pearlson?

3 Likes

Mulig, men tviler litt på at Darwin gjøres om. Men viktig informasjon å få ut mtp de andre tenderne de har i Australia (Cairns, Henderson og Brisbane)

4 Likes

Nekkar har mange hardware tilbydere: Syncrolift, Techano, Fiizk. Da er det viktig å bygge et større tech-miljø rundt dette med Intellilift og nå Globetech, for å lage mer avanserte og fremtidsrettede produkter som kan skille seg ut og selges med høyere marginer. Planen er nok og fortsette å kjøpe billig hardware, gjøre R&D og tilføre tech og utvide tech del også. Dette begynner å minne mye om Norbit, forskjellen er prisingen av aksjene. Håper på/forventer en reprising av NKR.

2 Likes

4 Likes

Noen slides om oppkjøpet:

9 Likes

Den oppgangen her er jo vill, tenk om det ramler en syncrolift kontrakt inn nå.

Hyggelig med en ny ATH på 12,50 :stuck_out_tongue:

4 Likes

Gratulerer gjengen. Tungt å hoppe av på 10 NOK.

4 Likes

Analysen fra Redeye samt det siste oppkjøpet har bidratt til større oppmerksomhet om Nekkar og det er bra. Frem til nå er det svært få som har brydd seg om å se nærmere på selskapet og hva de driver med, dette har nok endret seg nå og det tar neppe lang tid før også en analyse fra et norsk meglerfirma foreligger.

5 Likes

Ikke bare har analysen gitt oppmerksomhet, den har et bear case på 12 kr og kursen var 10 kr. Hittil, så har Nekkar kun vært priset etter hva de har levert, mens analysen tar mer for seg hva Nekkar burde være priset til hvis de leverer som forventet.

6 Likes

Alle har sine egne meninger, men for meg er Nekkar et P/E 20 selskap med de forventingene jeg har til fremtiden.

2 Likes

Ja, man finner ikke mange selskaper på børsen med kombinasjonen betydelig potensiale og begrenset nedside​:wink::money_mouth_face:.