Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

NEKKAR ASA Småprat 🚀⚓🌊

Transactions carried out under the buy-back program

Oppkjøpet av Globetech virker svært godt når man ser på PDF’en som er lagt ut på hjemmesiden til Nekkar (og linket til av @tooeasy891 over), men det er enda bedre når man ser på nettoresultat etter skatt. Her er det mye som havner på bunnlinjen! Prisen som Nekkar betaler tilsvarer estimert P/E på ca 11-12 for 2024 (oppgitt fra Nekkar et omsetningsestimat på 75mil )? Og langt lavere for 2025 estimat hvis man antar videre vekst. Et selskap med en sånn historikk ville blitt priset til en P/E på 30-40 på børs.

Regnskap 2023 2022
Sum driftsinntekter 54 020 39 529
Driftsresultat 10 178 9 394
Resultat før skatt 10 366 9 467
Årsresultat 8 067 7 374

Hvis Intellilift lykkes bra med salget av Inteliwell produkter, så vil dette potensielt være svært gode kunder for Globetech, siden boreskip har mye større behov for å sende data enn andre skip. Jeg lurer litt på om Viasat (JV partner på Inteliwell) tilbyr mye av de samme tjenestene som Globetech? Det kan bli en interessekonflikt her, kanskje?

Nekkar brukte bare 64 mil i kontanter på oppkjøpet, så det er masse mer å kjøpe for, og det vil komme nye oppkjøp. Det vil sikkert ta ganske lang tid å finne nye kjøp hvis man legger lista så høyt på pris og kvalitet. Uansett er det rett og slett ikke realistisk at neste blir like bra. I tillegg er det også en fordel at helintegrerte selskaper har kontor i Kristiansandsområdet eller evt i nærheten av Syncrolift sine kontorer.

18 Likes

Transactions carried out under the buy-back program

Fiizk søker " Leder teknologi/CTO":
Ønsker du å bidra til teknologiske fremskritt i havbruksnæringen? Vi søker ny leder for teknologi. | FINN.no

God og balansert diskusjon om lukkede merder i finanasavisen:

Canada-løsning i Norge – kan koste 70 milliarder | Finansavisen

Akvafuture-sjef: – De største aktørene får en kjempegulrot | Finansavisen

6 Likes

Transactions carried out under the buy-back program

Transactions carried out under the buy-back program

Nekkar ASA: FiiZK divests lice skirt business

1 Like

Disse salgene i Fiizk vil vel bokføres med en gevinst i regnskapet slik at det gir positive utslag for EPS’en til Nekkar både i Q2 og Q3? Det kostet vel ikke så mye kjøpe disse delene fra konkursboet? Mye av pengene som Nekkar, Bewi invest og Co puttet inn var vel ny egenkapital?

“Fiizk Protection AS opplever røde tall, men det ser ut til å lysne” sak på www.fosna-folket.no bak betalingsmur. Har brukbar omsetning, så kan hende de har fått litt for begge disse selskapene.

Selv om vi ikke vet beløp enda, så viser dette igjen hvilke råskinn Nekkar er på transaksjoner.

De betalte 25mnok i cash for 39% av Fiizk.
Tror de solgte Fiizk Digital for mellom 60-80mnok, sikkert noe lignende for dette?
Mao, så er nok Fiizk investeringen tilbakebetalt allerede…

2 Likes

Hvordan vet du prisen på Fiizk Digital?

Omsetning på 166 230 000 i 2023 for Fiizk Protection AS. Resultat før skatt -9 689 000. Og på vei mot grønne tall nå i år.

Fikk høre det av noen som var kunder i oppkjøpsfondet som kjøpte.

2 Likes

Jeg tenkte at luseskjørtene ville være med her, som “semi-lukket”, men tydeligvis ikke. Jeg tenkte at luseskjørtene kanskje var den teknologien som hadde best kost/nytte for produsentene og derfor ville være lettest å selge inn.

Keeping Mjåtveit facility

FiiZK Protection AS’ facility at Mjåtveit, outside Bergen, West Norway, is not
part of the transaction. This business, which manufactures technical textiles
including canvas for closed and semi-closed fish cages, will be transferred to
the FiiZK group company FiiZK Industries AS prior to execution of the share
purchase.

Approximately 20 people are employed at the Mjåtveit facility.

“Our facility at Mjåtveit plays a key role in manufacturing materials for our
semi-closed and closed fish cages. Keeping this business therefore supports
FiiZK’s strategic direction,” says Ole Falk Hansen, chairman of FiiZK and CEO of
Nekkar ASA.

5 Likes

En ting jeg ser på som interessant her er at det virker som Nekkar nå kommer til å klare å finansiere FiiZK videre i et par år uten at å putte inn en krone ekstra. Dvs at hvis de lykkes, så er det med minimalt med kapitalbruk. Hvis det feiler, så er det kun de 25 MNOK de opprinnelig gikk inn med (samt Starfish-satsingen) som de evt kan tape. Rimelig god risk/reward i mine øyne.

5 Likes

Blir svært spennende Q2-oppdatering med all action de siste månedene!

2 Likes

“Potentially the deal could be worth more than NOK100m (5x EBITDA), based on the lice skirts solid margins of around 20% (we estimate).”

2 Likes

Over 100 mil må være rent sprøyt. Det er jo ikke snakk om hele Fiizk protection heller. Synes 60-80 mil vil være en god pris for selger. Svak lønnsomhet.

Edit: hvis vi snakker sånne summer vil man kanskje ta ut noe som utbytte til eieren av Fiizk? Har vel ikke behov for så mye kapital i Fiizk?

5x EBITDA er da på ingen måte dyrt for kjøper? :thinking:

Jeg hadde helt klart kjøpt Nekkar for 5x EBITDA. Selger du? :crazy_face:

Det er bunnlinjen som teller, ebita er bare tull. Svak historikk. Jeg tror også de har glemt at Fiizk skal beholde Mjøtveit. Finnes ikke egne, offentlige regnskaper for det, tror jeg. Det er jo uansett en voldsom profit på noen få måneder om de får 120 mil totalt for de to delselskapene de ikke vil ha. Så kan man alltids håpe på noe mer.