Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

NEKKAR ASA Småprat 🚀⚓🌊

Såvidt jeg forstod, så var konsernet ute å kjøre. Nekkar har kommet inn med tech som gjør at de nå selger ut lønnsomme deler av selskapet og beholder de ulønnsomme som de satser på å gjøre lønnsomme. For partneren her, så tenker jeg det var nødvendig å få noen som Nekkar med på laget hvis de skulle satse videre.

Dvs at partneren til Nekkar ønsket å få en mindre bit av en mye større kake.

Nekkar har gjort noen tilsvarende med JV-en Intelliwell. Nekkar har gitt store prosenter av selskapet for å kunne komme i markedet.

Nekkar ble nevnt i dagens epost fra RedEye, her er oppdateringen RedEye kom med i går(?):

4 Likes

Forhåpentligvis blir estimatene litt høyere når de kommer med nye.
To uker til halvårsrapport👀

4 Likes

:eyes:

9 Likes

Transactions carried out under the buy-back program

5 Likes

Nekkar ASA: Invitation to presentation of Q2/H1 2024 financial results

Nekkar ASA: Completion of Globetech acquisition

6 Likes

Hmmmm

Flere store kontrakter som har gått til andre? Vet ikke om nekkar har levert anbud her?

Transactions carried out under the buy-back program

I mine øyne er det ganske katastrofalt at Bardex vant den kontrakten. Det er tett på de største heisene som er bygget, og dette er kanskje den største skipsheiskontrakten noensinne. 27000t - Darwin til sammenligning bare 5500t. Det er et stort gjennombrudd for Bardex. Investeringshypotesen i Nekkar har vært at Syncrolift og Pearlson skal dele markedet. Nå må man nedjustere forventingene kraftig til Syncrolifts fremtidige markedsandel. Det er en game changer. Når jeg så dette for en uke siden, begynte jeg å selge med en gang og har brukt hele forrige uke på å måke ut aksjer. Det er så tydelig at folk ikke har fått det med seg og forstått hvor negativt det er.
Det er også litt tragikomisk at Syncrolift har prøvd å skremme med at vaiere kan ryke, og deres heiser da vil være tryggere enn Pearlson sine. Nå vil de heller ha heis med kjetting fra Bardex…

2 Likes

Jeg kjenner ikke Bardex, har de samme type løsning som Nekkar?

Jeg vil ikke si det er tragikomisk at Nekkar hevder deres løsning er vesentlig sikrere enn Pearlson sin. Det er da en beviselig fordel deres løsning har?

Hvordan «tydelig» er det?

Ser Hatle AS gjorde det motsatte.

Det lurer jeg på også. Har vell bare levert en lift til Canada tidligere? Nord Amerika mini området for Syncro, og lite etablerte kontor/kontakter.

Did Nekkar and Synchrolift even bid on this Irving Shipbuilding case? I mean Darwin was a major one and if this would be almost 4x bigger then why have not this bid been in any discussion?

Or is it something that Nekkar did not have suitable technology to provide? Comment from the post

Our collaboration with Irving and our local agent, NOSO, is the next chapter of delivering a technology unlike anything else on the market.

Jeg har fått bekreftet at Syncrolift har lagt inn anbud, men det sier seg selv at de og Pearlson har gjort det. Grunnen til at det har vært lite om denne heisen i media, er at det er hemmelighold rundt enkelte forsvarskontrakter. De blir invitert til å legge inn anbud, tror jeg.

Jeg frykter økt priskonkurranse og lavere marginer i tillegg til lavere markedsandel når det blir tre mer jevnbyrdige aktører.

Foreløpig har jeg ikke konkludert med hva jeg mener aksjen er verdt, men det begynner å haste med å vinne kontrakter hvis omsetningen skal øke i 2025. De har sikkert gode sjanser til å vinne Haakonsvern, men det er ikke nok, selvsagt.

3 Likes

Poenget er at Bardex har ikke vaiere. De bruker kjetting i stedet. Syncrolift har skudd seg selv i foten ved å si at vaiere kan ryke.

Nei, her er du på bærtur. Poenget til nekkar er at de ikke har single point of failure. De har redundans.

Å ha kjetting i stedet for wire høres ut som single point of failure, men kan være de har en annen løsning.

The 1998 Darwin shiplift accident resulted from a single wire break, which exemplifies the dangers of the hinged, or non-welded design. This type of platform design lacks redundancy, meaning there is no backup system to prevent collapse if a critical component fails.

8 Likes