Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

NEKKAR ASA Småprat 🚀⚓🌊

Jeg syntes det var fair at aksjen faller i dag, men jeg syntes også rapporten var veldig god for den som er langsiktig. Største risken short term er at Syncorlift ikke vinner Haakonsvern.
Long term veldig bra når Globetech kommer inn i bildet og fiizk med positive resultater,

1 Like

Dette

Net financial items impacted the results positively by
NOK 6.4 million in the second quarter primarily due to a
NOK 5.2 million contribution from Nekkar’s investment
in FiiZK.

Ganske greit med tanke på hva de ga for andelen sin i FiiZK for å si det mildt :smiley:

Jeg synes det virker som Nekkar M&A opplegget til Nekkar virker svært solid. Fint med oppgjør i Nekkar-aksjer når disse er kjøpt for rundt 9kr aksjen når de nå er verdt 10+.

1 Like

Denne delen av regnskapet til Nekkar er alltid fin lesing. Godt å se at f.eks. Intangible assets siste 12 mnd faktisk er ned. Nekkar prøver ikke å blåse opp regnskapet sitt

Equity-accounted investments antar jeg er FiiZK. Fint når de bidrar med 5 MNOK dette kvartalet :stuck_out_tongue:

1 Like

Et noe svakt kvartal sett med de kortsiktiges øyne, ingen overraskelse med en viss kursnedgang i dag gitt svakere resultater og tilnærmet null ordreinngang i Q2. Men som andre også skriver så ga dagens presentasjon også all grunn til å henge med videre for den langsiktige, her ligger det mange muligheter fremover og aksjen kan fortsatt sees på som et case med en ganske så begrenset nedside men med en betydelig oppside.

1 Like

Btw, det er ganske typisk at order intake for H1 er dårligere enn H2. H1 i år slo H1 for 2022 og 2023. Kan H2 gjøre det samme?

1 Like

image

Det kan bli noen interessante kvartaler framover hvis Intellilift, Globetech, Techano Oceanlift og FiiZK begynnere å levere utfra potensialet sitt. Nekkar har med rette lagt disse i “Growth” kategorien.

Nekkar har altså klart å gjøre disse oppkjøpene og satsingene uten å ta opp masse gjeld og uten å bruke opp hele pengebingen. Med delvis oppgjør i aksjer og med det vekstpotensialet, så skjønner man hvorfor Nekkar kjøper egne aksjer. :slight_smile:

4 Likes

Sammenlignet med estimatene til Redeye, så leverte FiiZK 21 MNOK bedre enn de ventet. De har heller ikke med Globetech sine tall i sine estimater, så de kommer med en oppdatering med det. Jeg kan ikke skjønne noe annet enn at de kommer til å oppjustere målene.

2 Likes

Redeye sine 2025 estimater for Syncrolift er veldig høye, tror de må redusere dem.

Så har de også basecase på 17kr og ikke 10,70 :wink:

Står også under Outlook: Nekkar expects Syncrolift to deliver solid financial performance in the second half of 2024.

3 Likes

2025 estimat fra Redeye for Syncrolift: H1 290 MNOK og H2 368 MNOK mot H1 262 MNKO og H2 337 MNOK for 2024. Faktisk for H1 2024 var 250 MNOK, så 5% miss.

1 Like

Ja, det er sant @tooeasy891. Jeg ble litt betrygget av at Ole påstår at de er konkurransedyktige på pris i anbudene. Jeg har trodd at de taper anbud på pris og at marginen og markedsandel vil falle, noe som absolutt ikke ville være bra. Jeg vurderer ny inngang når jeg hører det, men det var en god del negative ting i denne rapporten. Veldig skuffende at Inteliwell ikke har fått noe nye kontrakter som et eksempel, men det er ikke core business, og mer en detalj.

@Christian du må jo se på hva dagens ordrereserve sier om neste års omsetning.

Synes det lukter korreksjon av børsen, så håper på lavere kurser.

1 Like

Det er ingen endring fra Redeye sin forrige analyse til denne rundt ordrebok?

Intellilift slo Redeye sitt estimat med 3% og de holder på å skaffe seg en kontrakt? Som CEO skriver:

Intellilift has also delivered good progress so far this
year. After the InteliWell joint venture won its first
contract last year, we said that we expected this to
open up further opportunities in the drilling rig market.

Following friendly public comments from Transocean’s
CEO about successful “simultaneous fully automated
online drilling, tripping, and offline stand-building” an
undisclosed supermajor has chosen to conduct trials of
InteliWell’s system in the Gulf of Mexico, with an option
to purchase the system. InteliWell has already
demonstrated its substantial benefits and we remain
optimistic about its future prospects.

Min utheving.

Oljemarkedet er rimelig konservativt, så ikke veldig overrasket over at ting tar tid.

Intellilift klarer 11 MNOK omsetning på hovedsakelig oljerigger, med kun en kontrakt + denne testen (som jeg antar de blir betalt for). Hvordan hadde det sett ut med f.eks. 5 kontrakter når de har klart å bevise empirisk at systemet er overlegent? :thinking:

Det har jeg merket :smiley:

4 Likes

Nettopp. Må jo ha veldig stor ordreinngang for å nå estimat.

Det ble nevnt på presentasjonen at de forventet at

Syncrolift’s tender award includes an option for a phase two equipment delivery of a shiplift and transfer system, valued at approximately USD 24 million and is subject to a final investment
decision by state-owned Asmar.

Blir tildelt Nekkar i H2 2024 såvidt jeg forstod.

https://newsweb.oslobors.no/message/608927

1 Like

CEOs respons på dette i dagens Q&A

5 Likes

Takker! :slight_smile:

Noen som var på presentasjonen kl 12 i Olso og har noe å tilføye derfra?

I følge insiderchatten (#reklame) var det en (meget) positiv seanse, den/de som deltok får evt. dele.

1 Like

Skrev ned noen løse notater:

Globetech halvparten av inntektene er service / abonnement. Aldri mistet en kunde.

Syncrolift ca 20% service.

Ser mest etter ny tech ikke dumme stålselskaper kun for å øke omsetning.

Primært ser de etter sorte tall hvor nekkar kan hjelpe med å øke veksten.

Fiizk sorte tall allerede. oppgjør for begge salgene i q3.

Fikk inntrykk at at Pareto skulle ta opp dekning.

Lloyds nye krav bull for Syncrolift med beste løsning, deretter Bardex med en jekkeløsning og bear for Pearlson så de pusher litt på at Pearlson sin løsning ikke oppfyller de nye kravene.

16 Likes