Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

NEKKAR ASA Småprat 🚀⚓🌊

Det er akkurat dette jeg sikter til, som jeg mener er å skyte seg i foten. Det er et argument mot Pearlson sine heiser. Bardex sier at man må ikke bruke vaier fordi det er usikkert. Syncrolift har gitt Bardex vann på mølla.

Syncrolift sier Pearlson sin løsning er usikker fordi den har et single point of failure. Hvis Bardex bruker kjetting på samme måte som Pearlson bruker vaier, så har de samme svakhet.

1 Like

Bardex har vel vunnet et typ ~5 anbud siden 1980 - og det er ~17 andre ute.

Kan man lese på insiderchatten. Om det er i nærheten av korrekt, så er det muligens noe overdrevet å snu 180 grader på investeringstesen :upside_down_face:

2 Likes

Det som er viktigste her er at Nekkar tenker langsiktig, det mener jeg de gjør. Du kan jo bare se på oppkjøpet av Globetech. Jeg syntes Nekkar har vist glimrende capital allocation så langt. Tror ikke det her er noe stress, de har vell aldri vær noe store i Nord-Amerika.

6 Likes

Noen forventninger til morgendagens presentasjon av Q2 (kl 08.00)?

Nekkar ASA: Second quarter and half-year 2024 financial results

4 Likes

Well, not the most positive quarter based on the figures only. Otherwise very interesting and good achievements to build the future

Report and presentation
Nekkar ASA Financial Statement Q2 2024.pdf (581,9 KB)
Nekkar ASA Q2 H1 2024 presentation.pdf (5,8 MB)

CEO comments

It is worth remembering that just over a year ago, Nekkar consisted of one mature company (Syncrolift), one growth company (Intellilift) and two innovation projects (SkyWalker and Starfish). Since then, Nekkar has added the growth companies Techano Oceanlift, FiiZK and – subsequent to the end of the second quarter – Globetech to our portfolio. Starfish has been transferred to FiiZK, which recently has entered into agreements to sell both FiiZK Digital and FiiZK Protection as part of its restructuring and streamlining, which will see FiiZK focus on unconventional farming methods including closed and semi-closed cages for fish farming going forward.

InteliWell :eyes:

Following friendly public comments from Transocean’s CEO about successful “simultaneous fully automated online drilling, tripping, and offline stand-building” an undisclosed supermajor has chosen to conduct trials of InteliWell’s system in the Gulf of Mexico, with an option to purchase the system. InteliWell has already demonstrated its substantial benefits and we remain optimistic about its future prospects.

Cash flow

Total cash flow ended at positive NOK 32.6 million, a decrease of NOK 22.2 million compared to the first half of 2023, largely due to the share buy-back program.

EBITDA decrease quite significant, mainly due the organizational changes, I suppose.

2 Likes

Skulle til å kommentere denne selv. Veldig stort potensiale her hvis de får systemet sitt ut på en større del av Transocean sine rigger.

Techano Oceanlift’s main focus during the first half of
2024 has been to execute its two ongoing crane
system deliveries to Sefine Shipyard. Both are
progressing well, with revenues growing as a result, but
still with soft margins. The team is also seeing high
tendering activity, particularly for its heavecompensated subsea cranes.

Svært gode omsetning fra Techano Oceanlift, men marginene der er lavere enn i resten av konsernet inntil videre. Men som CEO-en sa på presentasjonen, dette er prosjekter hvor de har gitt kunden rabatt for å komme inn på markedet. Mao, man kan forvente bedre marginer der framover.

Også nevnt her at Intellilift sin omsetning hovedsakelig kommer fra drilling softwaren, så jeg er rimelig håpfull for at de skal klare å øke omsetningen der kraftig ved flere kontrakter (som nevnt over). Jeg antar også at marginene der vil øke relativt kraftig hvis omsetningen øker.

6 Likes

Btw, jeg antar at årsaken til kursfallet rett og slett er fallende ordrebok for Syncrolift og litt lavere marginer der. Jeg tenker det er å undervurdere resten av selskapet. Spesielt Intellilift tenker jeg kan gi mye framover. Techano Oceanlift ser også rimelig solide ut.

3 Likes

En potensielt fin kjøpsanledning dersom man har tro på guiding / satsingene (og det er det tilsynelatende god grunn til å ha). Q3-4 kan bli morsomt med litt medvind.

Jeg syntes det var fair at aksjen faller i dag, men jeg syntes også rapporten var veldig god for den som er langsiktig. Største risken short term er at Syncorlift ikke vinner Haakonsvern.
Long term veldig bra når Globetech kommer inn i bildet og fiizk med positive resultater,

1 Like

Dette

Net financial items impacted the results positively by
NOK 6.4 million in the second quarter primarily due to a
NOK 5.2 million contribution from Nekkar’s investment
in FiiZK.

Ganske greit med tanke på hva de ga for andelen sin i FiiZK for å si det mildt :smiley:

Jeg synes det virker som Nekkar M&A opplegget til Nekkar virker svært solid. Fint med oppgjør i Nekkar-aksjer når disse er kjøpt for rundt 9kr aksjen når de nå er verdt 10+.

1 Like

Denne delen av regnskapet til Nekkar er alltid fin lesing. Godt å se at f.eks. Intangible assets siste 12 mnd faktisk er ned. Nekkar prøver ikke å blåse opp regnskapet sitt

Equity-accounted investments antar jeg er FiiZK. Fint når de bidrar med 5 MNOK dette kvartalet :stuck_out_tongue:

1 Like

Et noe svakt kvartal sett med de kortsiktiges øyne, ingen overraskelse med en viss kursnedgang i dag gitt svakere resultater og tilnærmet null ordreinngang i Q2. Men som andre også skriver så ga dagens presentasjon også all grunn til å henge med videre for den langsiktige, her ligger det mange muligheter fremover og aksjen kan fortsatt sees på som et case med en ganske så begrenset nedside men med en betydelig oppside.

1 Like

Btw, det er ganske typisk at order intake for H1 er dårligere enn H2. H1 i år slo H1 for 2022 og 2023. Kan H2 gjøre det samme?

1 Like

image

Det kan bli noen interessante kvartaler framover hvis Intellilift, Globetech, Techano Oceanlift og FiiZK begynnere å levere utfra potensialet sitt. Nekkar har med rette lagt disse i “Growth” kategorien.

Nekkar har altså klart å gjøre disse oppkjøpene og satsingene uten å ta opp masse gjeld og uten å bruke opp hele pengebingen. Med delvis oppgjør i aksjer og med det vekstpotensialet, så skjønner man hvorfor Nekkar kjøper egne aksjer. :slight_smile:

4 Likes

Sammenlignet med estimatene til Redeye, så leverte FiiZK 21 MNOK bedre enn de ventet. De har heller ikke med Globetech sine tall i sine estimater, så de kommer med en oppdatering med det. Jeg kan ikke skjønne noe annet enn at de kommer til å oppjustere målene.

2 Likes

Redeye sine 2025 estimater for Syncrolift er veldig høye, tror de må redusere dem.

Så har de også basecase på 17kr og ikke 10,70 :wink:

Står også under Outlook: Nekkar expects Syncrolift to deliver solid financial performance in the second half of 2024.

3 Likes