Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

NEKKAR ASA Småprat 🚀⚓🌊

Sitter med 73% Nekkar, det hadde blitt mer hvis ikke Reach Subsea var opp 93% hittil i år :stuck_out_tongue:

Syncrolift er vanskelig å prise når kontraktene de kjemper om er på type halvparten av årsomsetningen, så ett år kan de vinne fire kontrakter, men så går det to år før de får neste store kontrakt. :crazy_face:

Jeg regner fortsatt med at Nekkar mer eller mindre prises til verdien av Syncrolift. Det kan nok endre seg hvis f.eks. Intellilift begynner å selge mer eller FiiZK sine nyeste merder blir en suksess. FiiZK kan også plutselig gjøre det mye bedre hvis det skjer noen endringer rundt reguleringen for åpne/lukkede merder. Pr i dag, så bruker vel åpne og lukkede merder samme lisenser. Det gir egentlig ingen mening når man ser på rømningsfare, lakselus og forurensning som alle er mer eller mindre fraværende for de lukkede anleggene.

3 Likes

Nekkar CEO bekrefter i presentasjonen hos RedEye at kontraktsverdien for de to Fiizk-burene er over 100 mnok og ingen «soft margins» :sunglasses:

6 Likes

Jeg må si jeg gleder meg til kvartalspresentasjonene framover :grin:

1 Like

Ja. Det er ikke helt lett å forstå seg på at den handles sub 10,- :crazy_face:

Det er veldig lett å forstå, du har 10m aksjer kjøpt på 8 kr for kun kort tid siden. Flipp dem fort og du har en annualisert fortjeneste på godt over 100%.

Jo, det er klart. Blystad er ferdig flippet allerede. Tenkte mer på at det man kanskje skulle tro noen av de som fikk den gavepakken også ser at det er enda mer å tjene på å sitte litt på henda / var langsiktige :wink:

3 Likes

Tipper det er mange av de som hadde penger til overs her har tenkt at det er bedre med en fugl i hånda enn ti på taket. :stuck_out_tongue:

Total omsetning siden R. solgte seg ut er på rundt 9m aksjer. Tipper det er flere som skal ut.

Det er jo en ting til, og det er jo at eksisterende aksjonærer (de som vet om aksjen) nok har kjøpt mye av aksjene som har gått de siste ukene. Mao, litt lite cash til å kjøpe for. Jeg vet det gjelder meg selv. Brukte penger jeg hadde liggende for kjøp av hytte :smiley:

5 Likes

Gratulerer med hytte, det er en fin investering i livsglede og minnebankbygging :+1:

2 Likes

Minnebank bygging stjeler jeg fra deg hvis det er greit?

1 Like

Skal bli interessant å se hvem som kjøpte merdene + hvordan de fungerer i drift, etterhvert.

Som flagget tidligere (i andre tråder) har jeg jo mest tro på at markedsnær, landbasert oppdrett vil være fremtiden, men samtidig: Det feltet er imidlertid i sin spede barndom, og veien fram til punktet hvor markedsnær RAS er den “vanlige” måten å oppdrette fisk på er laaaang. I mellomtiden trenger man smarte løsninger hvor man kan benytte alt av allerede eksisterende infrastruktur, bemanning, og know-how. Og der kan Protectus-merdene ha et stort potensial. Legg til presset fra de som vil redde villaksen; at norske styresmakter ikke er redde for å pålegge oppdrettsnæringen nye krav; varmere hav, med alt det innebærer av luse-, manet-, og algeproblemer, så kan dette bli en betydelig inntektskilde for Nekkar i løpet av de kommender årene.

Noen som kan si noe om muligheten NKR har for å øke eierandel i Fiizk?

4 Likes

De har en opsjon på å kjøpe 100% neste år :wink:

3 Likes

Men opsjonen er til markedspris, ikke en forhåndsbetalt pris

1 Like

Vannkvalitet og temperaturkontroll er et problem og kostnaden ved å bygge det er enorm, ref Atlantic sapphire.

1 Like

Tror man skal være litt forsiktig med å ekstrapolere ut i fra ASA, der har det vært gjort mye rart. Tenker NOAP og PROXI er selskapene man skal følge med de neste årene. Tipper det kommer til å bli en litt ruglete vei for dem, med noen setbacks her og der, men får de det til, så kan det på sikt være en gamechanger for oppdrettsnæringen: Tror ikke det blir billigere å frakte laks rundt halve jordkloden de kommende tiårene. Og jeg tror også at å ha hele prosessen i lukket – kontrollerbart – system, i større og større grad vil bli sett på som en fordel, ikke bare mht biologiske utfordringer tradisjonell oppdrett har, men også mht dyrevelferd (kanskje). Man får jo til å bedrive oppdrett av ørret i lukka anlegg på land allerede (tenk f.eks Hima på Rjukan). Bør være mulig å få det til med laks også. Selv om volumet selvfølgelig vil være en utfordring i seg selv.

Edit: Men at markedsnært RAS er dyrt, tar tid å bygge + vil få betydelige utfordringer pga mangel på infrastruktur rundt lakseoppdrett der de ligger (som SALME-folka gjerne fremhever) er vi enige om.

3 Likes

Transactions carried out under the buy-back program

Noe salg på gang for Intellilift? Ny rigg?

7 Likes

Jeg har av og til lurt på hvordan det ville vært å sitte i OSEBX vs Nekkar. Vel, ikke særlig til konkurranse fra starten av, men flere punkter hvor det hadde vært lønnsom å trade mellom dem. Startpunktet her er fra når jeg først kjøpte Nekkar. Det har vært mye kjøp/salg i mellomtiden, netto har jeg økt.

4 Likes

Jeg har kjøpte først i 2019 og har kun økt siden. Dette er litt hodl aksje etter min mening

5 Likes

Nekkar ASA: Subsidiary wins naval ship transfer system contract

14 Likes

Her er noko veldig interessant med tanke på Globetech.
eit av dei største satsingsområdene for IT på sjø er Cyber security som og er noko av det Globetech har stort fokus på

7 Likes