Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

NEKKAR ASA Småprat 🚀⚓🌊

3 Likes

Fra artikkelen over:

Også Mowi opplever at det er null eller svært få lus i lukkede anlegg. Ved lokaliteten Slåttenes på Vestlandet har Mowi testet ut to av typen Ecomerden. Her vil de øke kapasiteten med inntil tre merder av samme type – til tross for at driften ikke har gått helt knirkefritt for seg.

ref: Seafood investor Bluefront acquires 100 percent of the shares in FiiZK Digital - Aquaculture Magazine

A key part of this effort is FiiZK ’s new closed cage called Protectus , which is based on the best solutions from the company’s three previous models, Certus , Ecomerden and Starfish . In addition, the company has recently launched FiiZK FlekZii Cage , which is a semi-closed cage solution that reduces lice infestation.

Ecomerden er altså forrige generasjon fra FiiZK.

https://fiizk.com/en/product/protectus/

8 Likes

https://www.redeye.se/events/1015940/investor-forum-online-32?tab=abouttheevent

Transactions carried out under the buy-back program

Frustrerende at de ikke bare kunne delta i blokkjøpet til 8 kr :stuck_out_tongue:

2 Likes

De som lå bak blokksalget må virkelig hate penger, de ville fått betydelig mer om de hadde solgt over børs

4 Likes

image

Der gikk siste til Blystad antakelig

2 Likes

Noe av det kleineste jeg har sett på børs - Darwin Award til Rassmussen Gruppen og gratis penger til Blystad.

2 Likes

Beror ju på hva man har kjøpt før. Jeg har GAV på 5:95. God vinst hvis jag skulle selge nå. Men det tenker jeg ikke gjøre. Dels mener jeg at Nekkar kan bli mer vert over tid, dels skulle jeg sikkert bare sløse/spekulere vekk pengene. Ganske safe at ha pengene her i steden. Skulle tro at de som driver Nekkar er betydligt mer seriøse og bedre i affærer enn hva jeg selv er.

Blir vel slik når et arveoppgjør skal fucke opp en hel enkeltaksje… bananbørs

4 Likes

Hvordan blir nekkar påvirket av arveoppgjøret i familien Rasmussen?

Rassmussen Gruppen solgte 10m aksjer til 8 kr som nå blir videresolgt for 9,4kr? Mao, kursen holdes nede av plutselig god tilgang på aksjer.

Jeg forstår forresten godt de som bare kjøpte her. Jeg tipper at mange av dem bare ville tjene litt kjappe penger, med ingen planer om å sitte langsiktig i Nekkar. Det holder kursen nede nå. Det kan godt være det kom endel langsiktige investorer også, men det er ikke de som preger kursen nå.

Ble salget utløst av arveoppgjøret? Gå i mer detalj.

Jeg forstår at kursen har gått ned fordi Rasmussengruppen solgte relativt billige aksjer, som enkelte har flippet.

Noen trengte cash til arveoppgjøret :stuck_out_tongue:

Han kan ikke selge eller pantsette aksjer i rasmussengruppen.
De pengene han gir til søstrene kommer fra fond og kontanter fra arven fra moren.

Nekkar ASA: FiiZK awarded contract for closed fish farming cages

17 Likes
10 Likes

Disse oppkjøpene (her inkl. restrukturering) leverer som perler som på en snor, imponerende. Surt å ikke kunne øke i dette kunstige mulighetsrommet skapt av en Darwin Award av et blokksalg med påfølgende flipping.

6 Likes

Meget gledelig!

Jeg har skrevet en liten analyse:

Syncrolift: Ordrereserven for 2025 er nå ca 480 mil hvis man inkluderer 100 mil fra Asmar-opsjonen (ikke endelig bekreftet), 70 mil fra Haakonsvern og 130 mil fra service.
Med 40% markedsandel (det er lavt og konservativt vil jeg si) fremover og kontrakter likt fordelt mellom kvartalene (teoretisk), vil omsetningen komme på ca 700 mil neste år.
Hvis de vinner de to neste nybyggene feks, kan vi se 800-tallet. Med treg ordreinngang i resten av Q4 24 og Q1 25, kan omsetningen bli rundt 600.
Jeg har veldig god tror på vekst i forhold til 2024 uansett.
2026 vil bli bedre enn 2025 i alle senarioer, de har nesten like stor ordrereserve for 26 som for 25 allerede og alle nye, store kontrakter vil strekke seg inn i 26. Man kan feks regne at ca 1/6 av en kontrakt som vinnes så sent som Q2 26 blir utført i 26.
Anbudsmengden for 26 kommer til å øke. De har også begynt å fylle på en del i ordreboka for 2027.
Når det gjelder markedsandel, så er det naturlig å tenke at Syncrolift er den sterkest av de tre spillerne. De har best teknologi og lavest kostnadsbase.
Hvis man er enig det premisset, blir i så fall konklusjonen at man kan forvente 40% andel eller mer. Anbudene er nå spredt utover hele verden.
Pearlson og Bardex kan ikke forvente hjelp fra amerikanske myndigheter på så mange av disse lokasjonene. I noen land, som feks India, bør Syncrolift ha en klar fordel.
Bardex har meldt seg på som en ekstra, seriøs konkurrent, noe som kan bety at den historiske markedsandelen på 60% blir redusert, men det er ikke sikkert.
Syncrolift kan levere svært god resultatvekst med lavere andel. Omsetningen i 2026 vil, etter mine beregninger, komme helt opp i 1 mrd med 50% andel (fra nå og gjennom 2026) feks.
Det kan tredoble aksjekuren (P/E 15) uten hjelp fra de andre selskapene Nekkar eier.
Nekkar sier selv at ingenting har endret seg når det gjelder margin. De kan tilby lavest pris og bevare marginen - slik tolker i hvert fall jeg det som de sier.
Min personlige teori for den dårlige marginen i Q2, er at Dubai fikk kjøpe 3 ekstra transportsystemer for 85 mil siden de er så gode kunder,
mens de egentlig skal koste 30 mil pr stk med normal margin (de kostet det tidligere). Da ble det 5 mil for lite i ebit i q2.

Intellilift: Det ser ut som Inteliwell har møtt veggen, i hvert fall midlertidig, siden det ikke kommer noen nye oppdateringer. Jeg vet ikke hva som er grunnen.
I verste fall, vil Intellilift sikkert klare seg greit med andre oppdrag og prosjekter.

Fiizk: Nå kan man se for seg at de blir en solid bidragsyter for bunnlinjen til Nekkar. De har tidligere hatt bra marginer på lukkede merder.

Techano: Hvis de leverer bra på de to kranene de bygger nå, så vil de nok ha gode muligheter til å fortsette samarbeidet med Sefine Shipyard.
De bygger flere skip for Eidesvik/Agalas og jeg tror skipene skal ha akkurat samme subsea-kran.
Techano reiser på en messe i Tyrkia nå (sjekk LinkedIn).

Globetech: Virker som et veldig bra kjøp. Hadde blitt priset på svært høy multipell på børs.

Skywalker: Fantastisk hvis det lykkes. Det er 6 ansatte her (fra årsrapporten) som kun utgjør en kostnad pr nå. Hvis prosjektet mislykkes og legges ned kan bunnlinjen øke med 8-9 mil.
Vinn-vinn-situasjon slik som aksjen prises nå. Ole sa på Redeye-intervjuet at de sannsynligvis ikke skal forsøke seg på flere venture-prosjekter etter dette,
men heller holde oppe trykket på R&D i porteføljeselskapene. Det synes jeg virker fornuftig.

Kontanter og egne aksjer: Det kan bli en kurstrigger når de gjør nye oppkjøp. Til nå har Nekkar vært svært dyktige.

H2 24: Jeg tror det er flere grunner til å anta at H2 24 blir litt bedre enn H2 23: en liten økning i omsetning fra Syncrolift, profit på salg av delselskaper i Fiizk Q3,
Mindre tap i Q4 fra Fiizk, bidrag fra Globetech, Intellilift leverte ikke så sterkt i H2 23 (kan likevel bli litt dårligere i år?).

Etter min menig, er det veldig gode grunner til å tro at både topp- og bunnlinje vil øke til neste år, og ikke minst, inn i 2026.
Jeg har tatt den klart største posisjonen som jeg noen gang har hatt i noen aksje,
og har en oppfording til meg selv: ikke selg for tidlig, hold alt lenge. Blokksalget vil kanskje påvirke lang tid, så man må være tålmodig. Dessuten må man se mot 2026.
Hvem vil selge for 10Kr?!

15 Likes