Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

NEKKAR ASA Småprat 🚀⚓🌊

Nekkar ASA: Q3 2024 financial results | Introduces NOK 2+ billion revenue ambition

5 Likes

Det er jo en måte og skjule svak margin på.

Det er kjipt at syncrolift har vunnet så få kontrakter siste året eller to. De har tilsynelatende gjort mye riktig utenom det. Techano burde de ha evner til å gjøre til en vinner. Globetech fortsetter forhåpentligvis trenden. Fizzk ser ok/bra ut.

Det er syncrolift som er den store bremsen her. Det skulle jo vært motsatt. Jeg tror jeg velger å sitte med videre med gjenværende aksjer. Tror nok dette blir litt kursnedgang. Nedgang i marginer og backlog.
Vi tåler ikke at syncrolift underpresterer som de har gjort en god stund. Da vil det ta tid før denne aksjen kan gå videre.

Synes ikke dette var så haøvgærnt jeg. Trenger vel bare litt mer futt i syncro pg og så blir dette bra på sikt

1 Like

Har ikke rukket å se på rapporten i detalj, men dette er vel lovende? Hvis disse tallene er representative for veksttrenden i Globetech så kan det bli bra?

Ellers spent på hvordan markedet tolker Syncrolift-delen og hvor mye den vektlegges

1 Like

Det er jo en latterlig vekstrate om vi skal nå 2 milliarder i omsetning for 2027. Men for meg så er det lite tiltro til det målet per dags dato.
Det skal jo sies at alle selskapene gjorde det bra utenom syncro og må kanskje avvente og se med techano. Men intellift, globetech og fiizk virker jo meget bra.

Det er bare hvis du ignorerer kontrakten på 164 MNOK som kom etter Q-slutt som jeg ikke ser noen god grunn til å ignorere… De vant også en kontrakt på opptil 5 MEUR. Pga “opptil” biten, så kommer nok bare deler av dette med i ordreboken.

Hvis man ser på backloggen, så er det eksludert en kontrakt på 164 MNOK, en på opptil 5 MEUR og en på 24 MUSD. Her er det jo rimelig sannsynlig at de får og det ser da ikke så mørkt ut som det kanskje virker. Hvis man i tillegg ser på anbudene på 2500 MNOK for 2024/25, så skjønner man at det er gode muligheter for en svært god ordrebok framover.

Samtidig, det er jo ingen tvil om at Syncrolift er i en liten slump. Verre enn jeg hadde sett for meg. Bra det går svært bra for Nekkar som helhet!

Det er jo en god deal å gi 50 MNOK for noe som rimelig umiddelbart gir 39% av 215 MNOK = 84 MNOK :stuck_out_tongue:

Vekst på 13% på rimelig kort tid. Globetech virket som en god investering i utgangspunktet, med 13% høyere omsetning og gode utsikter til videre vekst så ser det jo veldig bra ut.

Vi kan mao se for oss flere oppkjøp framover. For et selskap uten gjeld, masse cash og aksjer til å gjøre oppkjøpene med, så synes jeg det virker som en god plan. Spesielt når man ser på Techano Oceanlift, FiiZK og tilsynelatende Globetech også. Oppkjøp som ser svært lovende ut.

At Nekkar ser ut til å ha gjort 3/3 gode oppkjøp/investeringer gjør meg svært optimistisk når det kommer til de 2-4 selskapene de planlegger å kjøpe seg inn i. Her kommer de til å finne seg selskaper som gjør det bra eller som er gode, men har et problem og kan kjøpes svært billig. Spesielt FiiZK tenker jeg kan bli veldig, veldig interessant.

Det samme gjelder Intellilift
image
Dette er en svært solid utvikling for et software-selskap. Spesielt når de skriver dette:

Finalizing new rig installation in Gulf of Mexico for oil and gas supermajor -
option to purchase system on a SaaS contract

Hvis ikke noe går galt, så blir dette et salg og hvis det faktisk leverer, så antar jeg vi får se mye flere slike jobber og salg.

5 Likes

De har jo planer om å kjøpe opp 3 selskaper til innen tden tid, og det ser jo ut som Globetech kommer til å dra en del inn til neste kvartal. Pilene peker jo opp i alle de 4 selskapene så syns ikke det er uhørt. Enda tilgode å se at de bommer mye på estimatene sine.

2 Likes

Skuffende kvartal for Syncrolift, men veksthistorien der er intakt. Etter tildelinger av kontrakter, øker anbudsmengden til 4500 (fra 4000 sist kvartal). 1 mrd omsetning for Syncrolift i 2027 er ganske realistisk, så 2 mrd for hele Nekkar er en fornuftig ambisjon.

Nb: Globetech vokser 50% fra q3 23 til q3 24, for et røverkjøp.

2 Likes

Hyggelig når man leser at Nekkar plunker FiiZK rett i “Growth” fasen

De er jo veldig pent plassert for evt endring i regulering for å si det mildt.

Er det noen som vet hva resultat til fiizk dette kvartalet ville vært uten del salgene av fiizk.
image
Altså hva selve det operasjonelle fikk som resultat.

Jeg reiser rundt i Nord i disse dager, og diskusjoner med næringsfolk her tilsier at FiiZK kan gå svært lukrative dager i møte (les: næringen skjønner hvor de skal/må - og det er i første instans lukkede merder).

2 Likes

Jeg er litt spent på hvordan regnestykket for disse lukkede merdene er. Redusert dødelighet + større investering + litt dyrere drift = ??? Er dette et regnestykke som kanskje kan gå i pluss for oppdretterne?

Hovedsaken for Fiizk er først og fremst lukkede merder for Post smolt anlegg. Ihvertfall i første omgang noko som og den første kontrakten er et tegn på.
Då blir det istedet for et opplegg på lang slik at CAPEX ikkje vil være merkbar. Hovedpoenget med å ha de til sjøs er at laksen da er mykje bedre rustet når den blir satt ut til vanlige merder.

Post-smolt er også noe av det som alle oppdrettere ser på nå for å maksimere lisensene sine. Då kan dei få laksen til å være kortere tid i merda (lisensen), men fortsatt å ha same slaktevekt på den.
Så post-smolt er kun “upsell” for større lakseoppdrettere. Sjå feks på MOWI CMD kor fokus var på post-smolt i veksten i Norge

6 Likes

Ah, det burde jeg jo ha sett, så det du basically skriver er vel at det er billigere med disse anleggene enn det de gjør i dag på land?

Her er det f.eks. et anlegg på land til 1,1 mrd. Dette må bli svært mye billigere med FiiZK sin løsning

I presentasjonen så sier CEO-en forresten at de to Protectus-anleggene de skal levere var på “Way above 100 million NOK”. (ca 10:25 inn).

1 Like

Bærekraftig vekst med postsmolt - FiiZK

Det trur eg stemmer ja. Nå har eg ikkje veldig god kunnskap om post-smolt, men har forstått det slik at det er veldig ønskelig å ha det til sjøs kontra land. Og på land så krever det mykje meir investeringer enn det ei lukka merd vil gjere ja.

Så det som er det beste med FiiZK er at ein ikkje trenger å konkurrere med åpne merder for vanlig produksjon. Men at selskapene sjølv ønsker å kjøre post-smolt til sjøs der lukkede anlegg er best.
Så uten reguleringer så vil det også bli veldig veldig bra

3 Likes

Ikke overraskende med en midlertidig nedtur, markedet legger mer vekt på Q3-tallene med reduserte marginer enn på fremtidsutsiktene. Ingen grunn til å selge en eneste aksje for de som har et langsiktig perspektiv.

3 Likes

Det er vel noe feil i rapporten med tallene til Globetech? 54 mil for hele 2023, Q423 19 mil, gir ytd 35 mil i 23, mot 64 mil ytd i 24. Det blir ikke 20% vekst, men ca 83% vekst. Hmmm
64mil ytd er ca 20% mer enn hele fjoråret. Noe er vel feil? Sannsynligvis bare at det er 20% vekst ytd, mens resten av tallene stemmer?

Noen som var på fysiske presentasjonen?
Hadde fylt i dag om jeg hadde ledige midler.