Hæ? Disse resultatene var en stor positiv overraskelse for meg. Jeg tipper kursen går opp.
Stusset også litt, et dels betydelig bedre Q enn det jeg så for meg.
Redeye med basecase 16kr trodde på sales 158mnok og en ebit på 19mnok, så en grei beat å komme med sales på 181 og ebit 24mnok…
Funker dette! Et av de sterkeste kvartalene selskapet har hatt, spørsmålet er vel kanskje om Q1 og Q2 også kan bli bra
Market cap 1,057 milliarder på kurs 9,84
Hvor blir det av renteinntektene i “net finance”? Er vel ca 10-11 mil? Og hva annet er det som trekker den posten så ned?
Q4 net financial items include FX effects of MNOK -11
Det ser jeg, men +5 fra fiizk, så det er mer som drar ned. Trodde også at det skulle være +10 på bankinnskudd.
Ekstremt solid fra Globetech ihvertfall. Det oppkjøpet ser bare bedre og bedre ut. Slik Glboetech leverer 24 tall så er det over mine 25 tall både på revenue og enda bedre marginer. Ser kjemebra ut for videre vekst der
Fortsatt et meget spennende selskap å være aksjonær i, for den langsiktige.
Det er mange som tenker for kortsiktig her, verdien av selskapet er høyere. 5700 mil i anbud for Syncrolift nå. Svært sterk økning fra kvartal til kvartal. Ja, det er kjedelig med noen utsettelser, men det blir veldig høy omsetning på sikt. Hvis det kommer 1200 mil i nye anbud hvert kvartal, sånn som nå, blir omsetningen 600 mil i kvartalet, hehe.
De må begynne å vinne litt kontrakter og. Det har varit tynnt seineste årene.
Ellers var vel rapporten bra, synes jeg. Litt før optimistisk, men sånn er det altid i nesten alle selskaper.
Det som er interessant her er at Nekkar har klart å gjøre oppkjøp og økt omsetningen uten å ty til hverken lån eller emisjoner. De har 205 millioner i cash og 6,2 millioner aksjer å bruke til flere oppkjøp. Når man samtidig ser på de siste oppkjøpene til Nekkar, så tenker jeg at dette er noe de vil få til, med relativt lav risk også pga selskapets svært lave gearing (ikke-eksisterende). Hintet er “Undrawn credit facility 200 MNOK”.
Det er ikke så lett å helt få med seg at Nekkar er i sterk vekst, for samtidig som resten av selskapet gjør det svært bra, så gjør Syncrolift det bare ok, fra å ha levert svært sterkt noen år.
Du skal lete lenge etter ett så pent asset sheet som dette.
Liabilities er svært lave
Fin oppdeling av selskapene:
Syncrolift fra 515 til 492 MNOK = -4,5%
Intellilift fra 34 til 44 MNOK = +29,5%
Techano Oceanlift fra 30 til 64 MNOK = +113%
Globetech fra 71 til 93 MNOK = +31%
Syncrolift er et etablert selskap og EBITDA% vil variere i takt med hvor mye kontrakter de får. Mer kontrakter vil gi høyere EBITDA. EBITDA er ikke like bra for Intellilift og Techano Oceanlift, men de er begge to i en oppstartsfase og er i ferd med å etablere seg. Globetech leverer svært god forbedring i EBITDA og er i vekstfasen.
Vanligvis er jeg ikke så imponert over bruken av EBITDA, men for Nekkar sin del, så har det historisk vært svært lite å avskrive og ingen renter.
EDIT:
For klaringen på fallende marginer for Intellilift er altså dette:
Several customer projects with large development scope, impacting
margins and scale in 2024
Hva driver de på med?
Så de driver basically å utvider den mulige kundebasen sin samtidig som de går med overskudd og øker omsetningen sin.
Det man kanskje glemmer med Nekkar er at de driver med en god del R&D som gjør at de kan levere løsninger som ingen andre kan og kan derfor ha rimelig gode marginer.
De sa jo også på presentasjonen at når det kom til organisk vekst (forventet omsetning av eksisterende business var 1,5mrd av 2mrd), så lå de foran skjema. Her tenker jeg de tar med avtalen om å kjøpe opp de siste 33% av Globetech.
EDIT rettet utfra posten under.
Globetech er ikke en “opsjon”, de skal kjøpe(plikt) de siste 33%, det bare skjer ikke før 27, Fiizk derimot er en opsjon der de har en rett, men ikke plikt på å kjøpe hele selskapet.
Jeg trodde Nekkar hadde en opsjon på FiiZK, men fant ingenting. Kunne du linket til kilden din?
Takk! Visste jeg hadde lest det er sted, men antok at det ville vært i børsmeldingene og fant ingenting.
Den føles mye som kitron den aksjen her. Man kan alltid ønske seg sterkere vekst og grønt lys i alle vertikaler samtidig, men de er herlig differensiert og solide.
Det var en svært bullish CEO som pratet i dag. Mye prat om fortsatt vekst, bedre marginer osv. Jeg tror spesielt FiiZK kan gjøre det svært bra framover.
Først har man reguleringer
ref: Høring - forslag om bruk av nedjustert kapasitet på særskilte miljøvilkår - regjeringen.no
Også har man guleroten, hvor det ser ut til at post-smolt anlegg kan redusere dødelighet og øke kvaliteten på fisken. Når man vet hvor mye svinn det er tradisjonelt, så vil jeg tro at slike anlegg kan bli svært lønnsomme.
“It is a major milestone for us to be able to harvest several cages
of fish without delousing. The post smolt that was released this
spring came from Mowi’s closed post smolt facility in the sea,
located at “Slåttenes” in Matre in Kvinnherad."
Hva fikk det til å løsne kursmessig for KIT? Helt tørt i NKR til tross for pene multipler og vekstutsikter