Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

NEKKAR ASA Småprat 🚀⚓🌊

I alle de siste rapportene har anbud blitt utsatt, det kommer nok til å skje igjen.

En av grunnene til at jeg begynner å bli skeptisk til 2026, er eksemplene Haakonsvern og ASMAR. Det tar så fryktelig lang tid og gjerne et par år mer enn det som blir sagt i første omgang. Hvis feks Syncrolift vinner 4 kontrakter på 200 mil hver i år, vil det minimum være 1 som ikke begynner før i 2027. Så blir maks 1/3 av de andre utført i 2026. Det vil ikke være nok til å forsvare dagen aksjekurs, tror jeg, de må vinne mer.

1 Like

Altså, Nekkar vinner små kontrakter hele tiden, men trenger de store kontraktene for å øke omsetningen.

Nei, de trenger massevis av kontrakter for å holde omsetningen på dagens nivå.

Massevis av kontrakter, men ikke nødvendigvis så mange store.
image

188+15+83+187 = 473 MNOK kontrakter i 2024 uten at de fikk noen spesielt store kontrakter. De manglet basically en kontrakt for å ha god aktivitet.

3 Likes

Delvis enig! 2025 kommer nesten garantert ikke til å bli et bra år for Syncrolift inntektsmessig. Men å allerede nå si at 2026 blir dårlig er nok å ta i. Det er ikke sikkert at AMAR og fremtidige kontrakter vil ha samme leveringstid som Haakonsvern, men heller at de vil ligne mer på de fleste tidligere prosjektene, altså 2–3 år.

Om de vinner en kontrakt verdt 800 MNOK i løpet av 2025, er det nok en sjanse for at rundt 250 MNOK av dette havner under 2026. Deretter kan man legge til omtrent 200 MNOK fra eksisterende backlog, samt kanskje 100 MNOK fra kontrakter som vinnes i løpet av 2026. I tillegg må man ta med serviceinntekter som ikke er inkludert i backlogen, kanskje ytterligere 50-70 MNOK. Da ender vi opp på rundt 600 MNOK for Syncrolift i 2026.

1 Like

Men det avhenger jo av at de vinner nok kontrakter i løpet av 2025, noe som ikke er garantert.

Det er vel basically risikoen til alle selskaper, de må vinne kontrakter. For Syncrolift sin del, så går det nok mer i rykk og napp enn i andre bransjer pga størrelsen på kontraktene opp mot årsomsetningen. Det positive er at Nekkar virker å ha få problemer med å skalere opp/ned etter behov, så hvis de skulle klare å få mye kontrakter, så vil de kunne gjøre det.

Hvor har du dette fra? Det er bare tull. Dersom du ser tilbake på historikken ser du at de fleste skipsheiser har blitt levert på 2-2.5 år. Selskapet sier selv at kan levere en skipsheis på under 2 år. Dersom du ønsker å være konservativ da statlige kontrakter kan ta lenger tid (ref. Haakonsvern), kan du regne at det tar 3 år i snitt å levere en skipsheis.

4 Likes

Ser ut som Ketil Skorstad har økt litt gjennom selskapene Alundo og Boolean, som han er medeier i. Er dette en handel rett før Nekkar øker til over 5%?

Meget bra at Techano Oceanlif har fått landet noen kontrakter. Det er nok det datterselskapet jeg har vært mest pessimistisk til, grunnet stor konkurranse og relativt lite fotavtrykk i kranbransjen

4 Likes

Leser på E24 at SV nå vil kreve at all oppdrett skal inn i lukkede merder. Ikke ofte jeg heier på SV gitt, men dette var jo gode nyheter.

3 Likes

Jeg er egentlig der at det ser jo ut til at å ha tre steg: smolt på land, post-smolt i lukket anlegg i havet og så åpent anlegg i havet ser ut til å fungere svært bra. De har sånn ca halvert tiden laksen er i åpent anlegg.

Jeg vet ikke årsaken til at laksen som var i lukket anlegg post-smolt ikke fikk lakselus i åpent anlegg, men man kan jo spekulere i at den fisken er da stor/sterk nok til å ikke få særlig til lakselus. Evt at det rett og slett bare er for kort tid i åpent anlegg til å bli et problem.

For meg høres det ut som denne løsningen var økonomisk lønnsom og et veldig stort marked for FiiZK å dekke.

3 Likes

Slik jeg forstår det er årsaken 1) at laksen er mer robuste før de kommer til åpne anlegg (1.3kg vs 100g) og 2) de har redusert tid i åpne anlegg (9mnd vs 16-18mnd).

Fra Nekkar’s Q4 conf call: “By leveraging post-smolt production in closed cages, the 100-gram smolt is brought up to around 1.3 kilo in closed cages, providing a superior and more robust post-smolt that can be put into the open cages. And this leads to shorter time in open sea and larger and more superior fish for harvest. And as reported by Mowi in this article, the post-smolt strategy is already getting traction and results. And key results includes no dealer housing, high superior share and a very low mortality.”

5 Likes

Hva betyr “no dealer housing” i denne sammenheng?

Dette er transkribert, så jeg vil anta at Ole sa “no delousing”/ingen avlusing.

4 Likes

Snakket med en lerøy ansatt som påpeker noe av det samme hos de. Closed på mindre fisk. Men de kjørte nedsenkbare mærer med vinsjer, på slik jeg forstod, som større fisk. Usikker på om nekkar er inne her, men når det er snakk om vinsj så må de jo være aktuelle. Var ikke i posisjon til å grave mer om hvem som hadde teknologien etc, men det hørest jo kanskje ut som de har en finger med i spillet her?

2 Likes

Er vel AkvaGroup som har utvikla nedsenkbare merder i samarbeid med Sinkaberg/Lerøy

2 Likes

Nei, FiiZK kjører ikke nedsenkbare merder, de har gått for lukkede. Har Lerøy sagt noe om resultatet av å kjøre de nedsenkbare?

Virker som Lerøy satser videre på nedsenkbart fremover:
Fra Lerøy’s Q4 conf call: “For 2025, we will continue to invest in submerged technology. We’ll also invest somewhat in lice lasers in Lerøy Aurora. We will continue to work on improving smolt quality, and we will continue to develop the downstream segment and the value-added and Wild Catch
segment.”

1 Like

slik jeg forstod var de veldig fornøyd med utslaget på lus. men at det selvfølgelig medførte andre ting på det logistiske /vedlikeholdende. Men var ikke så dypt inni akkurat det under samtalen.

1 Like

Gjenstår å se om lusen tilpasser seg og går dypere de også

1 Like