Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

NEKKAR ASA Småprat 🚀⚓🌊

Kontrakten er langt over 100 mil, sa Ole. Mye av pengene går til stål, verft som skal lage stålkonstruksjonen (som er enorm), pumper, maskiner, dukene osv. Så skal man betale for svære lokaler, utstyr og mange ansatte med overhead (står 43 ansatte i siste rapport).

2 Likes

Kontraktene til Techano var veldig viktige, uten dem måtte man begynne å permitere eller nedbemanne der, det sa Ole på Redeye intervjuet før jul. De nye kontraktene erstatter ikke fullt ut de som løper ut i omsetning, men de har bedre marginer, så vanskelig å si hvordan det slår ut, men de vil ikke gi overskudd av betyding, det er sikkert. Samtidig kan dette bli bra hvis de vinner enda flere etter hvert.

1 Like

Techano har vunnet 2 kontrakter i år

Hvis jeg ikke misforstod, så hadde de 11 MNOK i omsetning i Q4 uten at det inkluderte de to nye kontraktene. Dvs at de ikke stod helt uten inntekter uten de kontraktene. Jeg antar egentlig at dette er gjentagende inntekter (vedlikehold/tjenester). Det hadde nok gått an å spørre Nekkar om.

EDIT 2 kontrakter, ikke tre på Techano i år, takk for rettelsen @Ved

Nei, Techano har vunnet 2 kontrakter i år. Den ene du linker til er fra 2. jan 2024.

Ja, det med Fiizk overskudd i Q4 var litt merkelig. De har nok ikke noe gjentagende inntekter der. Sånn jeg har forstått det, har de bare ett produkt nå - Protectus (kanskje bittelitt service kan komme).

Det er ikke overskudd, men omsetning. FiiZK har levert flere andre produkter tidligere. Disse skal garantert ha service osv. Jeg antar de står for dette.

Hvordan går det med Nekkar videre?

• Techano Oceanlift har fått to kontrakter i år og ser ut til å kunne fortsette å vinne kontrakter?
  • FiiZK ser endelig ut til å ha kommet med et produkt som flere oppdrettere vil ønske seg og har nok muligheten for flere kontrakter i 2025 og videre
  • Globetech leverte 30% vekst i 2024, men ser man på Q4 2023 vs Q4 2024, så var veksten 47%.
  • Intellilift ser ut til å ha grei vekst. De sier: “Several customer projects with large development scope, impacting margins and scale in 2024”. For meg høres det ut som de kan bære fruktene av dette i 2025?
  • Syncrolift - hadde 92 MNOK i serviceomsetning og 400 MNOK nybygg i 2024.

Syncrolift er jo det som betyr noe for resultatet på kort sikt. De trenger helt klart flere kontrakter. Spørsmålet er jo om de kan klare å få 60-70% av kontraktene på skipsheiser framover? Det har gått veldig trått de siste årene, men det er jo endel av gamet. En stor kontrakt, og ting ser ok ut. To store kontrakter, og ting ser plutselig veldig bra ut. Tre store kontrakter og det ser svært bra ut. Jeg blir overrasket hvis ikke ASMAR blir noe av.

Jeg tenker at man ikke skal kimse av målsetningen til Nekkar. Joda, overskuddet har ikke økt noe på noen år nå, men omsetningen har det.
image

4 Likes

Jeg har spurt om dette og fikk svar: “De selger selv posen til burene samt duker. Dette er inntekter som er litt mer tilbakevendende.”

5 Likes

Takker! :sunglasses:

Jeg fikk plutselig veldig lyst en god kopp på kakao!

(Skal gjerne vake litt rundt 11,8 en uke for å få koppen til å se litt penere ut en før den faller ned til 11,3 for å lage håndtaket før den så bryter opp. Target ca 13,50.)

4 Likes

Tilbakekjøp av aksjer er jo/vel en form for utbytte imo hvor man da unngår utbyttebeskatning og istedet får eie en større del av selskapet.

Bare hvis man sletter aksjer. Det skal ikke Nekkar.

Da eier du allikevel de aksjene som ikke slettes og de er en del av verdien av dine aksjer.

2 Likes

Jeg synes det er bra att Nekkar kjøper egne aksjer, de siste oppkjøpene er vel gjort med noe aksjer og noe kontanter. Ledelsen har vel også gitt nokså sterke signaler på att fremtidig vekst skal komme fra eksisterende drift og noe skal kunne komme fra nye oppkjøp viss de finner selskaper de synes er attraktive/passer inn under Nekkar paraplyen.

1 Like

Ja, det er greit å kjøpe tilbake aksjer. Jeg prøvde egentlig bare å forklare hvorfor noen ville selge for 10kr og mindre. Grunn til at jeg nevnte mangel på utbytte, var at man verken har fått kursstigning eller utbytte siden toppen i 2021. Det hjelper ikke med tilbakekjøp og oppkjøp hvis det ikke løfter resultatene til nye høyder. Jeg tror det kan bli bra resultater på sikt, men kanskje man må vente en god stund til.

3 Likes

Klarer de målet sitt til tiden, så er jeg godt fornøyd, det er veldig ambisiøst.

Kanskje skyte inn at hvis man zoomer ut til 5 år er nekkar en ellevill aksje

1 Like

Mitt første Nekkar kjøp :stuck_out_tongue:

Etter hva jeg husker, så endte søksmålet på ca 50% av cashbeholdningen som var på rundt 200 MNOK. P/E tror jeg var på rundt 3. :stuck_out_tongue:

Men hva drev jeg å solgte? :see_no_evil:
image

Det lærte meg at det beste med å sitte på en 5-bagger er å la det bli en dobbelt 5-bagger, også kalt en 25-bagger :stuck_out_tongue:

5 Likes

Har noen identifisert noen av de 10 prosjektene for Syncrolift som det er sagt skal tildeles i år? Bortsett fra ASMAR, da. Det jeg har funnet er Cairns, men der ser det ikke ut til at finansiering eller beslutning er klar, så den kan kanskje bli forsinket.

Det er en spansk fyr som hadde et spreadsheet på dette, Daniel Tello på X.
Prøvde å finne det her om dagen men fant det ikke om noen har det latent.

@tooeasy891 har nok full oversikt