Litt Fiizk news:
Endte uken på 11 blank, etter ei uke over 10👌🏻
Brytern over ca 12 blir det Baluba ikke sant?
Det er ihvertfall en vanlig reaksjon, men ikke akkurat en naturlov.
Tipper størrelsen ikke er stor nok til å børsmeldes ja. Tror Kitron (som når jeg fulgte dem var på størrelsen med Nekkar nå) ikke meldte kontrakter på mindre enn 20 MNOK.
Hm, interessant / positivt er det lell.
Bull. Hadde vært interessant med mer informasjon som for eksempel forventet levering, pris, løftekapasitet, etc. Jeg sendte mail til selskapet om at de burde gå ut med en policy for krav til størrelse etc. for kontrakter de børsmelder.
Det hadde gjort ting endel ryddigere ja
Brukbart volum til å være Nekkar i dag. Antar det har mer med å gjøre at en eller flere vil inn i aksjen enn dagens melding fra Techano.
Litt fascinerende å se på aksjonærlistene til Nekkar,
Svenske nordnet-kunder har i den gulmarkerte periode solgt seg ned fra 7,3m til 5,9m aksjer
Svenske Avanza-kunder har i den gulmarkerte periode solgt seg ned fra 4m til 3,3m aksjer
Tilsammen har disse svenske kundene solgt 2,1m aksjer i den perioden. Det kan jo bli interessant hvis disse to aksjonærgruppene endrer syn på mulighetene til Nekkar.
Men hvorfor nedsalget?
Fordi retail og svenske.
Fordi
-Ordrereseven faller kvartal for kvartal.
-Syncrolift har kun ca 100mil ordrereserve i 2026. Laveste som har vært for “neste år” på svært lenge.
-EPS for 2024 fratrukket salgene i Fiizk var ca 0,5kr, og kan bli noe av det samme i år. Ca 20 P/E på 2025 estimat, som er dyrt når de ikke har forbedret resultatene de siste 4 årene og ikke betalt utbytte heller.
-Oppgangen skyldes sannsynligvis at NKR er en “forsvarsaksje”, men det tar gjerne 10 år fra politikere vedtar et program for nye fartøyer til en skipsheis er bygget, så da bør man være tålmodig.
Jeg synes innlegget ditt illustrer hvorfor svenskene har solgt, men også hvorfor jeg forventer en rebound…
På ett år så har ordreboken falt med 7% uten 250MNOK+ fra ASMAR og 100 MNOK+ for FIIZK.
Order intake/backlog does not include MUSD 24 option with ASMAR Chile or FiiZK’s order
Har ikke sjekket tallene dine her, men la oss si de stemmer. Jeg antar FIIZK vil få mindre Net Profit i 2025, rett og slett fordi de ikke selger eiendeler. Utfra kontraktene de har fått, så antar jeg omsetningen vil øke, med greie marginer. Produktet deres har jo levert helt vanvittig bra resultat for oppdretterne, så vil tro de kan få mer salg i 2025 enn det de allerede har kontrakt på.
Globetech inkluderte kun 1,5 kvartaler i 2024 og pilene der peker rett opp, så de vil påvirke 2025 resultatet positivt vs 2024.
Intellilift har også økende omsetning, med tanke på at de er et softwarefirma, så antar jeg de vil skalere svært godt med økt omsetning.
Så, utviklingen i Syncrolift på kort sikt trekker ned, men for å være pessimist, så må man tro at oppdragene ikke kommer.
Det er godt mulig at 2 merder er nok til overskudd for Fiizk, vi får se. Tror Fiizk sine merder er relativt sett billige, men kanskje noe mindre sofistikerte enn de fleste av konkurrentene, blir interessant å se hvem som gjør det best. Fiizk protection leverte overskudd i noen kvartaler i 2024, det er som kjent solgt.
Iflg Redeye så var kontrakten til FiiZK på 100 MNOK+.
Selv Techno bør ha en mulighet til å forbedre lønnsomheten for gruppen etter de siste kontraktsgevinstene? De belastet 2024 med -10m på EBITDA-nivå. Det avhenger også litt av når inntektene fra prosjektene kommer inn i løpet av årene.
Bra med litt mer balanserte diskusjoner. Hva ser dere som de største risikoene for caset som helhet det kommende året?