Fra Shareville:
Nekkar (Fiizk 40%) + Lerøy = Sant?
Fiizk solgte 2 stk Protectus (lukkede)merder til en ikke oppgitt oppretter for «over 100 mnok» høsten 2024. Som dere kanskje vet hadde Nekkar sin Starfish-satsing tidligere med pilotprosjekter hos Lerøy. Denne ble innlemmet i Fiizk ifm. oppkjøpet.
Jeg har på følelsen av at det er Lerøy som var kjøper høsten 2024. Hvis man leser Q4-presentasjonen til Lerøy, investerte de 444 mnok på «shielding technology in farming» i 2024, i tillegg til 175 mnok i post-smolt prosjekter. Budsjettet for 2025 er hhv. 550 og 150 mnok. Jeg er litt usikker på hvor Protectus faller her, men tror «shielding».
De rapporterer om meget god biologi i region midt og 85% reduksjon i lusebehandlinger på disse merdene. I 2025 vil de gå fra å ha 34 til 40% av biomassen i slike anlegg. Kost/kg for lusebehandling i tradisjonelle merder er økt til 12-13 nok. Det er altså opp mot 20% av kostnadsbasen per kg. Hvis denne kan reduseres 85% snakker vi 10 kroner kiloet spart. Og gå fra 40-50% biomasse i slike anlegg i 2026+2027 vil kreve ca 1 mrd i investeringer (2024 capex ca. ganger 2), og gi en årlig kostnadsbesparelse på 20 000 tonn x 10 000 (kr/tonn) = 200 mnok.
En relativt enkel investeringsbeslutning for Lerøy hvis de tåler mer enn 5-6 år i sjøen uten særlig capex. 20 000 tonn er ca 20 Protectus-merder, denne er beregnet på postsmolt (100g-1,5kg) så jeg tipper det er flere som leverer denne teknologien f.eks. Akvafuture, tviler også på at Fiizk hadde kunnet levere så mange på en 2 års periode fremover.
Uansett, tror det er et kjempepotensiale både for Fiizk/Nekkar og Lerøy her. Jeg tror og håper Nekkar kjøper Bewi sin 40% eierandel i Fiizk hvor Nekkar CEO også har styreleder Falk Hansen. Dette vil være et steg på veien mot konsernets målsetning om 2 mrd omsetning i 2027.