Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

NEKKAR ASA Småprat 🚀⚓🌊

Fra Shareville:

Nekkar (Fiizk 40%) + Lerøy = Sant?

Fiizk solgte 2 stk Protectus (lukkede)merder til en ikke oppgitt oppretter for «over 100 mnok» høsten 2024. Som dere kanskje vet hadde Nekkar sin Starfish-satsing tidligere med pilotprosjekter hos Lerøy. Denne ble innlemmet i Fiizk ifm. oppkjøpet.

Jeg har på følelsen av at det er Lerøy som var kjøper høsten 2024. Hvis man leser Q4-presentasjonen til Lerøy, investerte de 444 mnok på «shielding technology in farming» i 2024, i tillegg til 175 mnok i post-smolt prosjekter. Budsjettet for 2025 er hhv. 550 og 150 mnok. Jeg er litt usikker på hvor Protectus faller her, men tror «shielding».

De rapporterer om meget god biologi i region midt og 85% reduksjon i lusebehandlinger på disse merdene. I 2025 vil de gå fra å ha 34 til 40% av biomassen i slike anlegg. Kost/kg for lusebehandling i tradisjonelle merder er økt til 12-13 nok. Det er altså opp mot 20% av kostnadsbasen per kg. Hvis denne kan reduseres 85% snakker vi 10 kroner kiloet spart. Og gå fra 40-50% biomasse i slike anlegg i 2026+2027 vil kreve ca 1 mrd i investeringer (2024 capex ca. ganger 2), og gi en årlig kostnadsbesparelse på 20 000 tonn x 10 000 (kr/tonn) = 200 mnok.

En relativt enkel investeringsbeslutning for Lerøy hvis de tåler mer enn 5-6 år i sjøen uten særlig capex. 20 000 tonn er ca 20 Protectus-merder, denne er beregnet på postsmolt (100g-1,5kg) så jeg tipper det er flere som leverer denne teknologien f.eks. Akvafuture, tviler også på at Fiizk hadde kunnet levere så mange på en 2 års periode fremover.

Uansett, tror det er et kjempepotensiale både for Fiizk/Nekkar og Lerøy her. Jeg tror og håper Nekkar kjøper Bewi sin 40% eierandel i Fiizk hvor Nekkar CEO også har styreleder Falk Hansen. Dette vil være et steg på veien mot konsernets målsetning om 2 mrd omsetning i 2027.

6 Likes

Protectus er jo Post-Smolt? :thinking:

Shielding er vel mer typisk luseskjørt e.l.?

1 Like

Tror dette er Mowi. Ikke glem at de har bestilt merder fra FiiZk tidligere, i tillegg hadde Nekkar en slide om “excellent customer feedback” fra Mowi i sin Q4 presentasjon:

3 Likes

Tror også dette stemmer - syntes like fullt innlegget var interessant.

2 Likes

Helt enig, spesielt denne biten

De rapporterer om meget god biologi i region midt og 85% reduksjon i lusebehandlinger på disse merdene. I 2025 vil de gå fra å ha 34 til 40% av biomassen i slike anlegg. Kost/kg for lusebehandling i tradisjonelle merder er økt til 12-13 nok. Det er altså opp mot 20% av kostnadsbasen per kg. Hvis denne kan reduseres 85% snakker vi 10 kroner kiloet spart. Og gå fra 40-50% biomasse i slike anlegg i 2026+2027 vil kreve ca 1 mrd i investeringer (2024 capex ca. ganger 2), og gi en årlig kostnadsbesparelse på 20 000 tonn x 10 000 (kr/tonn) = 200 mnok.

For regulering er en ting, direkte kostnadsbesparelser er en annen.

La oss si Lerøy har gått for nedsenkbar/luseskjørt og Mowi går for lukkede merder for post-smolt. Spørsmålet er jo rett og slett hvilken teknologi som gir best resultater i forhold til kostnader.

For Mowi, så har det jo fungert ekstremt bra når man ser på reduserte kostnader til lusebehandling (ingen) og økte inntekter (fra 99% superior quality og ekstremt lav dødelighet). Hvis dette viser seg å være noe som er reproduserbart, så er jo mitt inntrykk at dette er bedre enn det Lerøy har oppnådd.

Kostnadsmessig, så er vel også disse anleggene billigere enn landbaserte

Holder også en knapp på MOWI og at det er muligheter for mer

In 2025 Mowi will continue to invest across its value chain to
support further organic growth and strengthen the asset base.
The capital expenditure budget for 2025 is approximately EUR
310 million, up from EUR 290 million in 2024, and the majority of
investments will be allocated to the Farming segment. Three
large postsmolt investments in Norway have already been
completed, and in 2025 we will invest further into closed
containment systems

Fra Mowi Q4

Skulle vært 100% reduksjon hvis det var Protectus :sweat_smile:
image

3 Likes

Ganske sikker på at det er Mowi som er kunden til FiiZK ja.

Fra MOWI sin CMD
image

Hadde og ein samtale i etterkant av denne med CEO i MOWI der han var ganske tydelig på at lukkede anlegg hadde ei framtid for post-smolt og muligens full-syklus, men det var fortsatt ganske uvisst. Så tipper at vi fort ser fleire ordre fra Mowi på lukkede anlegg og da hovedsaklig til post-smolt. Siden Mowi er first-mover i dette området så tar det nok litt tid før andre slenger seg på i stor skala. Dette for at dei har andre måter å øke MAB-utilization enn så lenge som er billigere.

Men når dei kjem til same område som MOWI er på utilization (og Salmar) så vil det øke investeringsviljen i post-smolt anlegg er mitt gjett. Og dette trur eg vil skje uavhengig av havbruksmeldingen som kommer og at den meldingen vil kun være rein oppside.

8 Likes

Takk, har du noen anelse om konkurranselandskapet til FiiZk?
Jeg har forstått at Aquafarm Equipment leverer lukkete post-smolt merder, mens Blue Green Vision, Fish Globe Technologies og Akvafuture leverer lukkete merder for hele sykelen.

Hadde vært interessant med en sammenligning av disse på parametre som:

• Volum (m3)
  • Smolt gram (min-maks)
  • Historikk: antall leveranser/produksjonssykler
  • Pris
  • Leveransetid (fra bestilling til levering)
    etc.

Utfra planene her, så ser det jo ut til at Mowi først og fremst driver på med post-smolt anlegg på land. Har du noen formening om hvor konkurransedyktig FiiZK sine Protectus-anlegg til sjøs er opp mot disse?

Denne tar for seg noen

Lukket i  sjø?

3 Likes

Ser at de også skriver det samme som Mowi rapporterte, 1,5kg postsmolt som så flyttes til åpne anlegg klarer seg svært bra.

Per oktober 2024 er det fortsatt ingen drift i Sæterosen. Andalsvågen produserer postsmolt og har levert over en million «Megasmolt» – en lusefri 1,5 kilos fisk som er solgt til en nabooppdretter for videre vekst i åpne nøter frem til slakt. Etter et knapt år hos naboselskapet hadde fisken 99 prosent overlevelse, veldig høy veksttakt og lav fôrfaktor. Arbeidet videreføres med en ny runde fisk som nå er på plass i merdene til Akvafuture og skal tas til 1,5 kilo tidlig på sommeren til neste år.

Også interessant (Protectus fra FiiZK er på 30.000 kubikkmeter)

Thomas Myrholt trekker dessuten frem et aspekt som nok er litt underkommunisert: klimaregnskap og ressurseffektivitet. — Vi klarer å skape god økonomi på 6.000 kubikk. I stedet for noen få store har vi hatt mange små, uten at det har krevd mer areal. Vi kan ha dobbelt så mye fisk i én enhet enn i én åpen merd. Men også vi ser at et større anlegg vil være lønnsom i drift. Etter over 10 års erfaring har vi stor respekt for fisk og vannmasser, og sikter ikke høyere enn 15.000 kubikk-anlegg. Vi ønsker å kunne bygge videre i Norge, og har samtidig etablert en egen avdeling i British Colombia i Canada. Søknaden for å etablere et semilukket matfiskanlegg der borte sendes inn før nyttår, avslutter han.

Jeg vil anta at utgiftene til materialer relativt til størrelsen blir mindre jo større du bygger. Det er nok heller ikke tilfeldig at FiiZK sin løsning er rund.

Det var ganske mange konkurrenter her, så da er man over på hvilken av disse som er best og billigst. Virker jo helt klart som dette er veien å gå.

Golden cross 50/200 da dere.

1 Like

Observasjoner

• Lavt volum som gir tildels vilkårlige bevegelser i løpet av dagen
  • De dagene med høyere volum siste 30 dager har vært grønne

Det morsomme her er at det er mange som har kikket på Nekkar og skygget unna pga det lave volumet. Hvis mcap går opp og det trades like mange aksjer, så vil jo volumet gå opp. Så kan plutselig Nekkar bli investerbar for flere. Mao, hvis kursen går til 20 kr, så vil MCAP øke til 2 mrd og omsetningen øke og høyst sannsynlig, så vil det føre til høyere P/E verdsettelse.

3 Likes

dette stemmer med hva min “person” i Lerøy uttalte tidligere. Ref diskusjon lengre opp. Virker ikke som nekkar har noe med Lerøy lengre, men at det peker mer mot Mowi.

1 Like

Har ikkje noe tall eller data som tilsvarer at den eine er bedre enn det andre, men viss eg ikkje husker feil fra CEO så er post-smolt i sjø noko dei ser på som stor del av framtida. Landanlegg har slik eg forstod det vore “enklere” å begynne med post-smolt på då dette reelt sett har vært videreføring av smoltfasen. Men ønsket er jo å ha laksen mest mulig i sjø, men problemet er jo at dødeligheten har vært mykje større i sjø enn på land då fisken er såpass liten. Med lukkede anlegg vil man kunne senke denne dødeligheten som vil kunne gjere post-smolt i sjø konkurransedyktig til post-smolt på land.

Eit av hovudproblemene til post-smolten er jo utsettet i sjø og overgangen fra land til sjø. Denne vil man nå kunne unngå og heller få en mer naturlig overgang til sjø slik det skjer for villaksen sin ferd fra elv til sjø. Veksten i sjø er som regel og bedre enn på land og investeringskostnaden er lavere for et sjøanlegg.

Linker til en forskningsartikkel som viser til vekst og dødelighet for oppdrett i lukkede anlegg men uten sammenligning med landbasert

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0144860920301709

4 Likes

Aksjen diskuteres i dagens KAP. Neppe mye nytt for publikumet i dette forumet, men aldri dumt med stempelet “kvalitetsaktie”

Edit:
Her er direkte link til weben for episoden (hilsen grisen)

6 Likes

Når de omtaler Fiizk-ordren (1.01:50):

Två burar kosta hundra millioner norska… Åh herregud, åh jävlar!! Ingen små burar det där! Jæklar altså.

:joy: :sweden:

2 Likes

Når man hører på hvordan kvalitetsaktiepodden analyserer Nekkar kan man forstå hvorfor svensker har vært selgere i aksjen de siste årene. Svensker er mer konservative enn nordmenn og legger større vekt på hva som har blitt levert enn hva som forventes å leveres i fremtiden. Jeg tror dette gjelder spesielt for norske/utenlandske selskaper, hvor man naturlig er mer skeptisk. Det er ingen hemmelighet at svensker er skuddredde etter å ha brent seg på utallige norske “forhoppningsbolag” som noterte seg på Euronext Growth under COVID. Med det sagt har nok mange svensker fortsatt Nekkar på radaren, og jeg tror vi får en inflow av svensker når pipelinen til Syncro/FiiZk etc. begynner å materialisere.

3 Likes

Lol. Hadde de fulgt med i timen, hadde de visst at kontraktene var verdt “way above 100m”, ref Q3 cc: “And now in October, we announced signing a customer contract of 2 Protectus closed cages to a leading Norwegian fish farmer, a contract way above NOK 100 million in total, which marks the new era for FiiZK and the new design.”

1 Like

Synes de kanskje var litt vel kritiske til techano. Greit nok at de har dårlige marginer foreløpig, men man bør ha i bakhodet at nekkar betalte veldig lite for selskapet.

4 Likes