Før i tiden var en større kran på et skip 1/3 av byggekosten, men det er ganske mange år siden jeg var innom “kranbutikkene” i Møre og Romsdal…
Avhenger veldig av type kran ja. Men her er det snakk om ein relativt liten kran. Skipet er nok verdt en rundt 50-70 mEUR med krankostnad på maks 10.
Dette er nesten egentlig bare ein enkel PSV med liten kran
Litt meir info om båten og kontrakten (mulig det er ein av opsjonene som er utøvd)
Aksjen er i et ganske så fint lage nå, trender jevnt og trutt oppover, med noe kortsiktig som kan minne litt om hanken i en cup&handle
Hvor mye mer tilbakekjøp skal det være egentlig?
Med kurs på 11 kr, så blir det 9m aksjer og de har kjøpt 5,8m av dem (eller egentlig mer, noen har blitt brukt som oppgjør), så potensielt 3,2m aksjer til. Det er ikke noe de rekker før 30. mai, men de vil jo høyst sannsynlig fortsette tilbakekjøpene tenker jeg.
Fint å se BAE Systems fornye samarbeidsavtale med norske Umoe Mandal AS. “Together, we’re investing in advanced capability, local industry, and long-term cooperation between our two nations’ navies.” BAE er et gigantisk Britisk industrikonsern innen forsvar, og har bygget mange shipyards i USA, blant annet den seneste i Jacksonville med Pearlson som leverandør av skipsheis.
Fra tidligere har UK og USA et trilateralt forsvarssamarbeid (AUKUS) med Australia, som jeg mistenker gjør det naturlig for BAE og velge Amerikansk skipsleverandører (feks Pearlson), men mtp den politiske usikkerheten i USA tipper jeg Syncrolift sin konkurranseevne øker kraftig i fremtidige anbud til aktører som BAE. Jeg ser for øvrig at sjefen i Syncrolift (Rolf Tomassen) har likt innlegget.
Der var endelig Marokko tenderen på vei. Så er det bare å satse på at dette passer Syncrolift og at Syncrolift tar denne. Relativt stor ordre kan man trygt seie.
9000T skipsheis
En av de selskapene som er favoritt for å bygge ut dette er franske Naval Group. har hatt tett samarbeid med Syncrolift og var blant annet med på PT PAL kontrakten i Indonesia som ble meldt i 23.
ellers er koreanske Hyundai også en potensiell utbygger (som har hatt litt med Bardex)
TTS har allerede bygget denne
Tror tenderen er på drift, vedlikehold osv i 30 år
Fort mulig eg har bomma ja.
Dette står på Myndighetene sine egne sider
The National Ports Agency (ANP), acting as the Granting Authority, is launching an international public tender for the selection of a specialized operator to be awarded a 30-year concession for the development, outfitting, operation, and maintenance of the New Casablanca Port Shipyard.
The the New Casablanca Port Shipyard consists of four types of infrastructure:
(i) a 244 m x 40 m dry dock, (ii) a 150 m x 28 m lifting platform with a capacity of 9,000 tons, (iii) a 62 m x 13 m dock equipped with a 450-ton strap gantry crane, and (iv) outfitting quays with a total length of 820 linear meters. The shipyard also includes 21 hectares of backfill land.
Ser egentlig ut som at det er et nytt tilskudd til Casablanca denne her.
“By 2022, Naval Group emerged as the sole contender to manage the future Casablanca shipyard, positioning it as a frontrunner in this competition.”
Men er mye ulik informasjon her så vanskelig å vite
er heilt enig. Så mykje mulig at det bare er rar kommunikasjon fra myndighetene der.
Ser ut som det skal bygges Afrikas største skipsverft i Casablanca…
Nekkar årsrapport ute:
Nest siste avsnitt CEO word:
“…Nekkar currently owns five companies. By 2027 the
company plans to increase this to 6-8 companies.
The ambition is to reach NOK 2+ billion in revenue in
2027. Revenue for 2024 for Nekkar’s four operating
companies and its associated company FiiZK
was NOK 838 million (including full year effect of
Globetech). The favourable outlook we currently see
in our portfolio companies’ market segments have
made me even more confident in realising this NOK
2+ billion revenue objective.”
Hvis det slår til blir det bra😅
Er det noen som kan komme med kvalifisert synsing rundt hvordan det geopolitiske landskapet påvirker Syncrolift? Med så store investeringer som skipsheiser vil vel politikk spille en stor rolle, kanskje ikke alltid det beste eller mest konkurransedyktige tilbudet som får kontrakten? Jeg er litt urolig for Syncrolift, men vet ikke om det er rasjonelt eller rett og slett skyldes den tørkeperioden som har vært, i et segment hvor ordrer kommer litt i rykk og napp
Hadde ikke skadet med litt mer analysedekning - hadde egentlig trodd Pareto skulle komme på banen tidligere.