Nekkar leverer Wire rope og Rigid
Chain er Bardex
Articulated/Hinged er i følge Syncrolift eldre teknologi med single point of failure, som har vært ankepunktet mot Pearlson
Pearlson er Wire Rope og Hinged/Articulated
Syncrolift er Wire Rope og Rigid
Bardex er Chain og Rigid
Noen forventninger til morgendagens kvartals-presentasjon?
Tror det blir ala q4, kanksje litt ned på syncro, selv jeg syntes Ole sa at det var en del service-inntekter som kommer i q1. Tror på bedring hos techano, også spent på fiizk resultat hvis de har begynt å få penger fra ordren.
https://www.dn.no/politikk/storaksjon-mot-77-oppdrettsanlegg-ni-av-ti-bryter-reglene/2-1-1814893
På tide å få gjort noe med dette jævla svineriet av en industri, får håpe FiiZk vil bidra til akkurat det.
Tenker det samme som deg. Tror også svekket USD vil påvirke backlog/pipeline negativt, muligens også omsetning/resultat selv om de hedger ut mye av kortsiktig valutarisk.
Mest interessant for min del blir outlook til Syncro (etter Trump’s tariffer) og FiiZk (etter Havbruksmeldingen).
Artikkelen gjelder vel landbaserte anlegg
Svake og skuffende resultater for Q1 dessverre, blir nok en betydelig nedgang når børsen åpner.
Det var ikke akkurat hotte tall fra Syncrolift eller Techano Oceanlift.
Det er mye kontrakter for Syncrolift å sloss om, men de må altså vinne noen for å få opp omsetningen til et ok nivå. Dette var de dårligste tallene jeg har sett fra Syncrolift siden jeg gikk inn i aksjen i 2020.
Techano Oceanlift ser greit ut framover. De kan nok ta en høyere pris og redusere kostnadene.
• Soft margins as only market entry projects in the profit mix yet – contracts to
be completed in coming months
• Newly signed crane contracts expected to generate reasonable profits
• Expect favorable development through the year as market entry projects
mature and recent awards advance
Recent award of 150-tonnes and 70-tonnes capacity cranes highlights the
benefits of repeat awards
• Lowers design cost and complexity: With engineering work and
technological development already completed a cost- and uncertainty driver is
removed
• Improves efficiency: Utilizing the existing production set up drives efficiency
gains
Intellilift ser svært bra ut med 4+ kvartaler på rad med vekst. De har en businessmodell hvor de først tar betalt for software/installasjon og så Software as a Service, så det blir gjentagende inntekter her.
Globetech leverer som forventet, 25% vekst siden Q1 2024, men lavere omsetning vs Q4 2024.
FiiZK gikk såvidt i minus i Q1 2025, men det er i oppstartsfasen av Protectus-leveransen. Antar at tallene blir penere ved leveranse i H2 2025 enn de er nå. Evt nye kontrakter vil nok gjøre veldig godt her.
Oppsummert, så leverte Syncrolift svært skuffende tall, de må vinne noen større kontrakter. Q1 er tradisjonelt Syncrolift sitt dårligste kvartal. Techano Oceanlift og FiiZK gir kostnader i en oppstartsfase, men har gode utsikter framover. Intellilift og Globetech leverte godt og ser ut til å ha gode framtidsutsikter. Et hint her er at ordreinngangen i kvartalet er 44 MNOK høyere enn omsetningen.
Helt enig med det du skriver. Det er Syncrolift som leverer ekstremt dårlige tall, resten er hvert fall innenfor mine estimater (både negativt og positivt). Får håpe at det tar seg opp igjen i q2 og mer ordre fra forsvars industrien som skal rustes opp.
Kan også nevne “Order intake/backlog does not include MUSD 24 option with ASMAR Chile or FiiZK’s orders”. Så lov å håpe at ASMAR gjennomfører dette. Første del av prosjektet skal være ferdigstilt, så vil jo anta vi kommer til å høre noe i løpet av året.
Enig i det som skrives her. Nekkar må bli mye bedre til å forventningsstyre, slik at man slipper slike overraskelser som Syncrolift omsetning og Techano EBITDA… Synes også de burde introdusere flere KPIer for å kunne følge utviklingen på datterselskapene bedre.
Når det er sagt ser fremtiden utvilsomt lys ut for Nekkar. Største positive overraskelse er at Syncro pipeline øker med 2.1mrd (!) siden Q4 2024 (3.3mrd siden Q3 2024).
Jeg er ikke direkte overrasket over Syncrolift-tallene, men hadde håpet at de hadde klart å få inn litt på service-segmentet som dro tallene opp.
Angående Techano Oceanlift, vel, de har nok solgt seg inn for billig til å få et ben innafor, men med tanke på hva de ga for selskapet (1 kr?), så er litt minus i starten ikke så veldig farlig. Jeg bryr meg mer om guidingen.
Har forresten økt litt i dag. Ikke så mye da, men litt.
Skjønner ikke hvorfor det er så overraskende. Hvem i all verden vil investere når Trump har levert et klima som gir null forutsigbarhet?
Ikke et bra miljø for Nekkar, men de har soliditet til å stå han av.
Synes du overdramatiserer betydningen av “Trump”. Uansett bull for forsvar, da (som vel NKR er 1/3 eksponert mot).
Det har helt klart skapt usikkerhet i markedet og kan dytte USA inn i en resesjon, men det var snakk om en “deal” mellom USA/UK som nok vil lette på stemningen for mange.
Fordi Syncrolift har levert omsetning på gjennomsnittlig 120 mill hvert kvartal siste året. Jeg hadde kanskje fryktet at de skulle omsette for 90-100 mill grunnet dollar svekkelse og generelt dårligere marked, men ble jo faktisk halvert fra Q4. Slik Christian nevner så hadde jeg sett for meg at service ville ha bidratt til at det ikke ble så lavt. For meg så er det overraskende.
For all del så varierer jo omsetningen i dette segmentet grunnet store prosjekter, men da forventer jeg at det tar seg betydelig opp i Q2.
Jeg ville ikke være så sikker på at Q2 blir noen fest fordi Q1 var dårlig, jeg tror 100% at det er Trump som er torpedoen her, og den faktoren roer seg ikke på en stund.
Selskaper har sluttet å guide og selskaper har sluttet å investere. Ikke bra for Nekkar. De må bare satse på å være der når markedet kommer tilbake.
Svakt kvartal, men samtidig kan en ikke legge for mye i resultater på kvartalsbasis. Vi får ta oppsummeringen ved årsslutt, det gir et bedre og mer fair helhetsbilde
Det holder med at det kommer en order på nybygg til Syncrolift så blir det helt annet. Det er haken med dette selskapet; en order gir masse omsettning. Men de kommer selden.
Dette er jo på gang at bli bedre i og med at man får fler ben å stå på.