Noen som deltok på lunsjpresentasjonen og kan rapportere hva som ble sagt?
De skriver jo også om Syncrolift:
Phasing of activity on key contracts impacts revenue during the first quarter
Mao, akkurat Q1 ble spesielt dårlig uten at det nødvendigvis er en veileder for aktivitet og omsetning resten av året. Selvfølgelig blir det ikke “hot”, når backloggen for Syncrolift for 2025/26 er på totalt 360 MNOK (ASMAR Chile på potensielt 24 MUSD ikke tatt med).
… eller, det kan jo bli bra sent i 2025 eller 2026 hvis de vinner flere kontrakter. 1300 millioner i kontrakter som kan bli sluttet i 2025 og 3800 millioner for kontrakter som kan bli sluttet i 2026. Det er rett og slett en enorm økning i kontrakter som skal tegnes de to neste årene. 60% av dette ville vært kontrakter på litt over 3 milliarder.
Jeg ser at markedet har reagert tilsvarende, at joda, på kort sikt, så er dette stygt, men på mellomlang sikt så kan det bli helt ok og med et par års horisont, så kan man se på kvartaler med 500 MNOK omsetning hvis man stoler på ledelsen i Nekkar.
Litt morsomt, men hadde ikke fått med meg at en av de Redeye-ansatte eide aksjer i Nekkar.
Har en følelse av at han luktet lunta rundt Syncrolift gitt
Jeg deltok.
Syncro: Dårlig kvartal skyldes forsinkelser i prosjekter og svak USD. Forsinkete inntekter forventes å komme de neste kvartalene, virker mer skewet mot H2 enn Q2. Sterk pipeline, og lokalisert i regioner hvor Syncro har sterk posisjon; Midtøsten og Sør Asia samt enkelte prosjekter i Europa. Syncro har fordel mot US konkurrenter ved at de har fysisk presence i mange regioner. Det har kommet inn noen giga prosjekter i pipelinen (estimert 500m+). Mener de har sterk konkurranseposisjon i alle markeder utenom US og Australia.
Techano: Svake marginer på 2 introduksjonskontrakter og cost overruns forårsaket nok et svakt kvartal. Måtte blant annet bytte produksjonsfasilitet for å levere den ene kranen til tiden (dyrt). Trygg på at nye kontrakter (repeat business og høyere pris) vil ha “normale” bransjemarginer.
Globetech: Veldig fornøyd med performance. Gode utsikter fremover. Ser interessante mindre M&A targets som har kundebase som de kan onboarde på Globetech sine løsninger.
Intellilift: Sterkt kvartal, med noe positive one-off effekter pga leveranse av stor kontrakt i kvartalet. Hanwa virker veldig fornøyd med nytt styringssystem, og markedsinteressen virker høy.
FiiZk: Negativt resultat og noe svak omsetning da det tar litt tid å komme opp i omsetning på initiale kontrakter, samt at de første kontraktene har relativt lav margin. Forventer å øke prisen på neste merder. Miljøfleksordningen som behandles i Stortinget i mai forventes å bli en trigger for nye kontrakter, videre er Havbruksmeldingen positiv for FiiZk sin business. FiiZk er i dialog med “alle” store og de fleste små oppdrettere.
Generelt: Ikke noe mindre positiv til fremtidsutsiktene i noen av datterselskapene etter kvartalet vs etter Q4 2024, om noe litt mer positiv til Syncrolift. 2027 målsetning virker fortsatt oppnåelig.
Ble det sagt noe som helst om tidsintervaller på syncro tenders og asmar option?
Det er nesten så jeg må le litt. Ikke bare hadde de lave marginer, men de som skulle produsere for dem var altså ubrukelige og de måtte gå for en dyr nødløsning. Da er det ikke rart de gikk i minus. Konklusjonen er grei, de vet jo nå at den ny produsenten er til å stole på og har fått pris derfra og med ny salgspris så vet de at de får normale marginer.
Det kan jo bli interessant framover
Btw, så at Redeye bare har tatt med de 24MUSD i opsjonen for ASMAR i sin vurdering av Syncrolift sin backlogg over.
Når en aksje faller 1,5 kr for så å ende dagen 0,5 kr ned.
Det er egentlig litt interessant at Nekkar ikke endte mer i minus når omsetningen til Syncrolift ble omtrent halvert. Det viser hvor ekstremt fleksible de er når det kommer til endring i omsetning.
Bra omsetning da. Blir vel en del tilbakekjøp av det.
Noen som har gjort seg noen tanker om støttenivåer? Jeg tok sjansen på å kjøpe mer, med snitt på 9,61.
Støtte 9,4-9,8, motstand 10,8-11 og 11,7-12.
EDIT
Grunner til å sitte på Nekkar på kort sikt, er muligheten for børsmelding om større kontrakt til Syncrolift eller FiiZK. Sånn i utgangspunktet, så er jeg litt negativ til Q2-tallene, de tror jeg kan bli litt av det samme som Q1. Det ser dog ut som aksjonærbasen begynner i en større grad å prise inn at Nekkar kan lykkes med strategien sin. Dette ser ut til å føre til at kursen på aksjen ikke nødvendigvis følger svingningene fra q-rapportene like mye.
Det kommer sannsynligvis til å bli relativt svake resultater resten av 2025 og H1 2026 også.
Fordi du rett og slett antar Syncro vil tape alle anbud og ingen oppdrettere ønsker lukket merd?
Jeg tror fryktelig mye anbud kommer til å dra mye lenger ut i tid i Trump sin handelskrig enn de ville gjort under Boring Biden, mens laks sikkert går sin gang i større grad.
Men konkurransesituasjonen på lukket merd er vel ikke sånn at all business vil ende på fizk da.
For Syncrolift er jeg forsåvidt enig at Q2 vil være i nærheten like svakt, mens H2 virker å kunne bli noe bedre. Evt kontrakter som de vinner nå vil jeg tro tar litt tid å få i gang omsetning på, utenom potensielt ASMAR, men selv der vil inntektene nok hovedsakelig komme senere. 2026 tenker jeg er for tidlig å si at blir svakt nå.
Techano Oceanlift virker utfra det som er skrevet her og på Q-rapporten å kunne bli bedre i Q2 og utover. Intellilift meldte om noen engangsinntekter i Q1 og blir nok litt svakere i Q2, men viser ellers en jevnt oppgang fra kvartal til kvartal, så forventer bedre tall enn for Q4 2024 i Q2 2025.
Når det kommer til FiiZK, så vil eksisterende kontrakter nok gi bedre resultat i Q2 og utover og evt nye kontrakter vil kunne boost omsetning signifikant.
For Syncrolift, så er kanskje det mest spennende hvor mye av de 1300 millionene i kontrakter som blir sluttet i 2025 som de får eller av de 3800 millionene med kontrakter som blir sluttet i 2026. Nekkar skriver jo at timingen på disse kontraktene er uvisst. Historisk, så har vi sett store forskyvninger. Får Nekkar 30% av dette volumet, så blir det altså 390 MNOK kontrakter i 2025 og 1140 millioner i 2026. Historisk, så har de ligget på 60%.
Om man tror Trump er så skadelig for produksjon/industri er det bare å holde seg borte fra alt. Antakelig er det kun Kina igjen om ikke altfor lenge som har en overmoden beef med USA (og resten av verden) når det kommer til rettferdig handel. Forhåpentligvis kan det komme noe godt ut av en evt. avtale US-Kina også.
Hvordan er Fiizk mot alger?
60-70mnok på et lite algeangrep…
Det interessante der er at ingen av konkurrentene har levert lukkede merder i den størrelsen FiiZK leverer. De har kun levert mindre. Såvidt jeg kunne se når jeg kikket på konkurrentene. Jeg tenker at FiiZK fort kan framstå som det tryggeste valget for større lukkede merder.
Med vanninntak under der algene holder til, så vil jeg anta at de vil være upåvirket? Evt filtrering. Det hadde overrasket meg hvis det var et problem.
For Nordlaks har algene medført et tap av flere hundretusen fisk, og et anslått verditap på over 300 millioner kroner. Ellingsen Seafood har meldt om massedød på lokaliteten Korsnes i Raftsundet, og et anslått verditap på 60-70 millioner kroner. Nå er det Mortenlaks som er rammet – i en tredje fjord.
Det er de samme algetypene som har ført til laksedød i Øksfjorden og Raftsundet. Begge algetypene kan gi oksygenmangel for fisken, fordi de tetter til gjellene.
Kan det være det økte fokuset forsvar kan gjøre at enkelte ting ikke blir utsatt?
Riktig, og det trekker i favør av økt aktivitet og fremdrift. Og selskapet er i følge seg selv cirka 1/3 eksponert mot forsvar.
Jeg vil tro at det store hoppet i økning i mulige kontrakter kanskje har sitt opphav i forsvarssektoren?