Syncrolift pipen er 60+% forsvar
Mener du eksisterende kontrakter eller kontraktene som ligger ute på anbud?
Det er vel 2-3 år fra det at man vinner et anbud til det kommer inn penger på kontot?
Så da kan man egentlig best argumentere for at Trump er bull for Nekkar. Artig.
Nei, det er ikke nok anbud på kort sikt og de kommer ikke i gang tidsnok med prosjektene. Jeg tror de kan vinne en bra andel. Ordrereserven er veldig lav. Syncrolift må ha 600 mil omsetning for at Nekkar skal ha en bra eps som kan løfte aksjen.
Fiizk er et stor usikkerhetsmoment. At de taper penger i første kvartal er et gigantisk rødt flagg. Techano hadde “grønne tall” som de kalte det i starten av prosjektene og gikk på en stjernesmell. Frykter at det blir stygge tap når merdene skal fullføres. Dessuten har de utallige konkurrenter og kun vunnet en kontrakt på 1,5 år. Lukkede merder minner litt om batterifabrikker - en bransje for naive optimister. Det kan hende at Fiizk gjør det fantastisk, men det blir stor risiko hvis Nekkar kjøper hele Fiizk.
@Christian når jeg sier dårlig, mener jeg ikke så dårlig som i Q1, det var verre enn dårlig.
Anbud. Første spm på q&a
Hmm, mitt inntrykk er at Protectus er et produkt som er relativt nytt. FiiZK har levert flere lukkede anlegg før det.
Altså, hvordan du får det til at Nekkar som totalt har brukt rundt ~20MNOK på Starfish/FiiZK når man tar med R&D, innskudd og gevinst på salg av deler av FiiZK kan sammenlignes med en bransje hvor CEO-en blir betalt 20 MNOK er for meg relativt ubegripelig.
Det er nok mange som har brent mye penger på lukkede merder, men Nekkar er ikke en av dem. De har brukt minimalt med penger og ser for meg ut til å kunne levere et produkt som ser ut til å kunne levere overlegne sluttresultater (ref: Mowi som har testet anlegget for postsmolt). At inntekter og utgifter ikke er 100% i sync på et produkt i produksjon er for meg ikke overraskende.
Nei.
Transaksjonene i Fiizk var veldig sterke fra Nekkar sin side. Bra kjøp, bra salg. Det kan også hende at de leverer bra resultater på sikt, men dette er et høyrisiko selskap, etter min vurdering.
For meg, så ser innsatsen lav ut og payoffen her ser ut til å kunne bli veldig stor. Nekkar sin innsats på 50 MNOK hvorav halvparten var R&D de allerede hadde gjennomført har gitt dem et selskap som har greit med cash, et produkt testet av MOWI i produksjon (svært vellykket) og bestillt av MOWI. Joda, det kan være det var den siste bestillingen FiiZK får, men jeg klarer ikke helt se logikken i det.
Jeg klarer ikke se hvordan et negativt resultat i Q1 er noe rødt flagg
24 mnok bare fra start-up på de to kontraktene!? Det hadde gått meg hus forbi.
Spørsmålet i Fiizk er også hvor mye det koster å kjøpe resten, for Ole sa mer eller mindre i klartekst i Redeye intervjuet, at de skal benytte opsjonen i år eller neste år.
Tipper at hvis de får en kontrakt til på merder før opsjonsperioden i år så kommer de til å utløse den i år.
Ja, det er jeg rimelig sikker på at stemmer. Målsetningen deres om 2 mrd omsetning i 2027 inkluderer 100% eierskap i FiiZK. Hvis Nekkar kjøper seg opp til 100% i FiiZK, så tar jeg det som et tegn på at de ser på det som overveiende sannsynlig at de lykkes.
Tender pipeline, newbuild/upgrades by year of contract award
Execution period and timing of contract awards may be impacted by external factors outside of Nekkar’s control.
Kvartal | 2025 | 2026 | 2027 | Totale anbud | Notat |
---|---|---|---|---|---|
Q1 2024 | 1900 | 970 | 2870 | ||
Q2 2024 | 2200 | 1000 | 3200 | ||
Q3 2024 | 2500 | 2000 | 4500 | 2024/25 og 2026+ | |
Q4 2024 | 2000 | 3700 | 5700 | 2026+ | |
Q1 2025 | 1300 | 3800 | 2700 | 7800 | 2027+ |
Kvartal er altså hvilken kvartalsrapport tallene er hentet fra
Når man vet at Nekkar historisk har vunnet 60-75% av kontraktene og at Syncrolift fort har 20% etter-skatt-margin, så har denne pipelinen en verdi på rundt markedsverdien til Nekkar. … Samtidig så skal det tas med at disse anbudene har en tendens til å trekke ut i tid og hvem vet marginene eller om Nekkar klarer å opprettholde markedsandel.
Dette innlegget fikk meg til å lage det over
Også litt spennende fra i dag: https://www.marineinsight.com/shipping-news/cochin-shipyard-drydocks-world-to-build-ship-repair-offshore-hubs-across-india/
Syncrolift har gjort jobb med DMC og ser sjefen i DP World Sultan Bin Sulayem kommenterte:
Beholder base case 16 NOK, handler 5x ev/ebit 2026e…
Litt mer kontekst for Indias satsing og tender pipeline
Den første artikkelen nevner spesifikt Shiplift
Nokon som fekk med seg presentasjon sjå Fearnley?