Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

NEKKAR ASA Småprat 🚀⚓🌊

Nekkar ASA: Annual General Meeting held

1 Like

Greia er jo at Syncrolift sitt anbudsmarked har eksplodert og er nå på 7,8 milliarder. Opp nesten 5 milliarder det siste året. Vinner 60% av disse, så…

Altså, klarer Syncrolift å vinne kontrakter, så vil reprisingen skje fortere enn svint. Det er mye kontrakter å vinne her. 1300 millioner i 2025 og 3800 millioner i 2026.

8 Likes

Yes, kan fort bli en double whammy (sterk vekst + reprising) når/hvis kontraktene begynner å renne inn…

4 Likes

Klarer de å skalere opp så de faktisk klarer å levere hvis de får mange wins på kort tid?

1 Like

Godt spørsmål. Jeg har spurt de om dette gjentatte ganger. Slik jeg forstår det er største knappfaktoren prosjektledere, som kan ta ansvar for prosjektene. Så om det renner inn med kontrakter må de nok ansette flere prosjektledere. Ellers er mitt inntrykk at de har god kapasitet på design/produksjon (outsourcet) etc., og vil ha kapasitet til å omsette for opptil 1mrd NOK årlig uten stor økning i antall ansatte…

4 Likes

Nekkar ASA: Renewal of share buy-back program

5 Likes

100 millioner gjenkjøp på en 1,1 milliarder marketcap er jo litt det

1 Like

De eier allerede 5,77% og vil være på 9,99% hvis de får kjøpt alle aksjene de ønsker.

1 Like

Transactions carried out under the buy-back program

Da er det bekreftet at denne havnen skal pusses opp, så her er det nok gode muligheter for at Syncrolift får litt mer service jobb

bilde

10 Likes

I går ble det vedtatt at miljøfleksordningen innføres fra høsten av, og vil være gjeldende frem til havbruksmelding trer i kraft, forventet om 2-4 år. https://www.intrafish.no/politikk/se-video-dette-sier-de-om-endringene-og-innforing-av-miljofleks-i-host/2-1-1829617

Med dette har fiskeoppdretterne mer forutsigbarhet for de nærmeste årene. Det blir spennende å se om dette vedtaket blir en katalysator for nye bestillinger for FiiZk. På Q1 2025 cc kommenterte Ole blant annet:

“Moving on to FiiZK. Following last quarter’s breakthrough contracts for the delivery of 2 Protectus closed fish cages to a leading Norwegian fish farmer, FiiZK continues to see interest in closed cages, particularly within post-smolt production strategies. New award has, however, been pushed in time as customers have been awaiting new regulations on both Havbruksmeldingen, which were published now in April, and also the implementation of the Miljofleksordningen…”

“The Miljofleksordningen, which was announced just before Christmas last year, is expected to be approved in parliament in the near-term and will remain as the main government regulations while we are waiting the further progress on Havbruksmeldingen. And FiiZK meets all the requirements of the proposed Miljofleksordningen. Hence, fish farmers could regain lost capacity by taking the solutions from FiiZK in use.”

8 Likes

XIV
Stortinget ber regjeringen iverksette arbeid med tiltak for å nå målsetningen satt i Dyrevelferdsmeldingen om en dødelighet ned mot 5 pst.

XV
Stortinget ber regjeringen innføre en teknologinøytral miljøteknologiordning fra høsten 2025, der nedtrukket kapasitet i røde områder kan tas i bruk i anlegg med nullutslipp.

XVI
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om en ordning som også omfatter lavutslippsløsninger, når det foreligger tilstrekkelig datagrunnlag og teknologisk verifikasjon – herunder automatisert lusetelling. Dette forutsetter utredning og høring, og ny ordning skal senest tre i kraft i løpet av 2026. Ordningen skal erstatte dagens unntaksregel i trafikklyssystemet, og innrettes slik at effekt på lusereduksjon og styrke på insentiv henger sammen.

Btw, takk for at du postet linken @bullbullbull, var ikke noe jeg hadde fått med meg. Det over er det mest interessante på kort sikt. At ting komer på plass allerede høsten 2025 er svært positivt. At en mer helhetlig løsning kommer i 2026. Tenker at i politikken, så er dette relativt kjapt levert.

2 Likes

Jeg kunne ikke dy meg, men øket litt i Nekkar igjen. For meg ser det ut som at FiiZK er markedsledende når det kommer til lukkede anlegg til havs og at disse fungerer svært godt for å begrense tiden laksen er ute i åpne merder. Det virker jo også som om det var lønnsom før regjeringen innfører en teknologinøytral miljøteknologiordning fra høsten 2025. Etter den er innført, så antar jeg det blir enda mer lønnsomt.

4 Likes

https://x.com/dantelriv/status/1931648970645811232?s=46&t=Qh-u4KTtHedLZYsTNVHE_w

Står vel 1.45M usd på bildet der, blir ikke 150M NOK det. Men jeg er ikke så god i spansk så kanskje noe jeg ikke forstår :slight_smile:

Er nok snakk om ~15 mill NOK ja (+ evt beløpet for transfersystem). Er kontrakten i Argentina jeg postet over her.

Han har tatt beløpet som er oppgitt i argentinske pesos

2 Likes

En litt annen vinkelformasjon nå enn sist gang, men ser egentlig fremdeles grei ut.

1 Like

https://www.nina.no/Om-NINA/Aktuelt/Nyheter/article/nye-funn-utfordrer-strategien-med-nedsenkbare-oppdrettsanlegg

NINA: Nye funn utfordrer strategien med nedsenkbare oppdrettsanlegg

Kort oppsummert: Lusekonsentrasjoner dypere enn forutsett

Bør vel være pro-Fiizk dette :thinking:

6 Likes

Transactions carried out under the buy-back program