Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

NEKKAR ASA Småprat 🚀⚓🌊

The
group’s business practice may affect cash balances
substantially from time to time due to prepayments
(milestone payments) received from customers and
payments to suppliers in the newbuilding business of
Syncrolift, which are independent of when revenue
recognition occurs.

For contracts recognized “over-time”, an amount
equal to completed, not invoiced, performance
obligations based on transaction price are recognized
as contract asset, while prepayments from customers
are recognized as contract liability. For contracts
where there is both a contract asset and a contract
liability, it is presented as net in the consolidated
statement of financial positio

Jeg leser av dette at Syncrolift hadde forhåndsbetalinger som oversteg verdien av det de skulle levere til kunden på 74 MNOK ved utgangen av 2024.

Med denne businessmodellen, så krever det null ekstra kapital for Nekkar/Syncrolift å skalere opp kraftig. F.eks. hvis de får en god porsjon av de 7,8 milliardene i kontrakter som Syncrolift byr på.

ref: https://nekkar.com/assets/pdfs/Nekkar-Annual-integrated-report-2024.pdf

1 Like

Vi får uansett snart svaret. Det kan godt hende at de fortsetter med tilbakekjøp akkurat som før. Jeg vil si 50/50 sjanse.

Det er litt vanskelig å ta deg seriøst når du totalt ignorer svaret mitt når du åpenbart tok feil om behovene til arbeidskapital for Syncrolift.

2 Likes

Nei, jeg tok ikke feil. Det betales i mange omganger. Det betales på forhånd for hardware og så betales det etterskuddsvis for mye av arbeidet. Det er ikke sånn at en kunde betaler for hele skipsheisen på forhånd. F.eks. var konstrømmen uvanlig sterk i Q4 2024 pga atomubåtheisen (faslane/clyde??) som ble fullført i Q3.

Tar du feil en av gangene her, eller har du rett begge ganger tenker du?

3 Likes

Nei, ingen av dem er feil. Det betales i mange omganger bla en stor betaling til slutt.

Hvorfor tror du de har en post i regnskapet for forhåndsbetaling fra kunde?
image

1 Like

Hvis noen lurte, nei, Nekkar vil ikke få noen problemer med å få finansiert økt arbeidskapital for større Syncroliftprosjekter. De får i en stor grad forhåndsbetalt. Dvs at det til en stor grad er kunden som stiller med kapitalen.

2 Likes

Korrekt som Christian snakker om her.

Dette har blitt snakka om fleire gonger på kvartalspresentasjoner at ved stor vekst i ordre så vil det ikkje kreve mykje økt arbeidskapital.

Sjølvsagt betaler ikkje kunden heile ordren med ein gong her, men ein god del av ordren blir betalt først, så i løpet av ordren og så ein god del til slutt.

Dette kan man sjekke opp i ved å sjå Q&As fra nokon år tilbake med både tidligere CEO og nåverende CEO som har kommentert det same

4 Likes

Vel, det er jo Christian som har gitt mest kilder til sitt syn på saken da.

4 Likes

Må nesten slenge meg på her. Det er motsatt av hva du sier @Ved. Aner ikke hvor du tar dette fra. De får gjerne 10%+ av kontraktsverdien ved signering av kontrakt, og har vel minimalt med capex når de ikke produserer noe selv (kun designer shipliften). De får senere betalt ut fra oppnådde milestones på prosjektet, siste når shipliften er klar.

8 Likes

Transactions carried out under the buy-back program

Nekkar ASA: Subsidiary wins naval upgrade contract

8 Likes

Det er ganske bad-ass :us::eagle:

2 Likes

:uk:

https://www.defensemirror.com/news/39567/UK_Signs_Agreement_with_Mauritius_to_Retain_Control_Over_Diego_Garcia_Naval_Base

1 Like

Positivt at amerikanerne velger Syncro og ikke de andre ref. tidligere spekulasjoner om «politikk»?

1 Like

Liten kontrakt, men positiv signalverdi med US naval kontrakt, som viser at Syncro kan vinne kontrakter selv i USA. Kommer nok ingen store kontrakter fra USA de nærmeste årene, ref Ole’s kommentar fra Q1 presentasjonen:
“And I believe there are non-U.S. projects in the pipeline for '25 and '26 as I can recall. So as mentioned in previous quarters, the main regions are Middle East and Southeast Asia.”

3 Likes

Dette er utenfor USA og skipsheisen er nok originalt levert av Syncrolift.

image

Vet at Diego Garcia er utenfor USA, altså - mange mener jo det var der Malaysia Airlines landet :upside_down_face:

En KPI jeg pusher Nekker på å publisere på kvartalsbasis fremover, er % of revenue from Defence. Hele 46% av Nekkar’s omsetning kom fra Defence i 2024. image

Jeg tror Nekkar har et betydelig reprisingspotensial dersom selskapet begynner å bli vurdert som en forsvarsaksje. Det åpner for mulig inkludering i forsvarsindekser og gjør selskapet relevant for fond med forsvarsfokus (feks DNB European Defence Fund). Samtidig vil dette potensielt vekke økt interesse fra analytikere, spesielt ettersom forsvarssektoren har sterke vekstforventninger i årene som kommer. Legger ved en peer table, som verdsetter selskaper med Europeisk forsvarseksponering:

7 Likes