Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

NEKKAR ASA Småprat 🚀⚓🌊

Skeie sitter på 29,3% av aksjene, hvor mye mener du at de skal sitte på? :stuck_out_tongue:

image

1 Like

Jeg mener av ledelsen, hvis de mener aksjen er undervurdert. Vet at CEO har litt aksjer også.

1 Like

Er vel bare to som har aksjer, men de er nesten inne på topp 50. :stuck_out_tongue:

As of 31 December 2022, Falk Hansen holds 203,311 shares and zero share options in Nekkar ASA.

As of 31 December 2022, Harv holds 198,765 shares and zero share options in Nekkar ASA.

1 Like

+Alle fra Globetech :wink:

1 Like

Takk for deling, lurer på hvorfor storaksjonær Skorstad dumper ut massivt om dagen hvis utsiktene er lovende. Vil anta at han er meget godt informert.

1000 grunner til å selge. Jeg velger å stole på egen research.

2 Likes

Han har redusert litt i rykk og napp siden en topp på ~7 millioner aksjer i 2021. Han har i dag fortsatt over 4 millioner aksjer, ikke småtteri.

1 Like

Bare økt og økt på “dumps” selv. Men lurer likevel på hvorfor han dumper ut når man skulle tro det tar av snart.

Altså, jeg har sett på f.eks Xplora gå fra 12 kr til 50 kr. Det finnes andre alternativer som kan gjøre det godt, men som ikke har samme risikoprofil som Nekkar.

1 Like

Jeg eier både Xplora og nekkar. Jeg vurderer risken som lavere i Xplora. Og har gjort det på 12kr og idag på 52kr. Jeg blir veldig overrasket om ikke Xplora outperformer nekkar de neste åra fra dagens nivå. Det må rett og slett skje noe usannsynlig med Xplora for at oppturen skal stoppe her. Xplora vokser hvert år både device og andel konverteringer(og gjort det i flere år) Så det må skje noe her. Det må stoppe. Hva er sjansen for det når ledelsen er den samme og har levert i en årrekke?

Doro har solgt i flere tiår. Lengre enn nekkar. Alt tyder på at Xplora teamet snur trenden i doro og får solid vekst igjen her. Så fikk vi info om 13% konvertering ut av startblokkene for doro connect. Fennefoss var tydelig på at det var rom for forbedringer. Men 13% holder for kjempeavkastning fremover. Problemet med xplora er at så få gidder å regne på caset,i tillegg er det så lett å se risken. Risken har hele tida vært betydelig overdrevet av fler aktører. Så ta dere minst 60 min også regn på hva q3 ebitda og cash flow kan bli for xplora.

Jeg er veldig glad såpass få har fulgt xplora tett. Det har gitt meg et par unike muligheter til å laste betydelig på helt kjent info og fine kurser,men som krever at man studerer selskapet.

Også husk en ting;selskapsvurdering er mer enn tall,risk og muligheter.
Det er en ledelse der. Hva har den servert sine aksjonærer?
Se på en presentasjon av Xplora,pexip,norbit eller kit. De vet å spille på alle strenger innenfor rammene av sin business. De presser på.

1 Like

Altså, Syncrolift er fra 1957…

Gratulerer! Som å være med i Nekkar fra 2kr til 10 kr, men på svært kort tid.

Problemet mitt med Xplora er negativ EPS, det har gjort at jeg bare har snudd i døra. Burde kanskje kikket lengre ned i materien? :thinking:

Ja,eps betyr ikke noe i min verden. Det er free cash og hva selskapet gjør med cashen. Doro kjøpet ser ut til å ha vært genialt. Det passer perfekt inn. De kan lære av hverandre,det er synergier og ikke minst hovedårsaken: doro connect.

Bare ta en liten titt på bruttomargin for device delen på Xplora. Den har bare gått fra 33 til 43%. Det kan være Doro er noe av forklaringen. Doro bruttomargin var ned i q2,men husk ny produktlinje. Se hva som skjedde med Xplora marginen da de fikk inn nye produkter.

Xplora selger vel klokker for ca 500 mill. 10% opp er 50 mill i året. Det er ikke det som skal drive caset. Men det skaper hodebry for ABG som skal være så konservative i de fleste aspekter i sine estimater.

Du må se q2 presentasjon for å skjønne.

Edit
Når du drar frem resultatarket,så ser jeg jo at xplora krever litt mer tid å sette seg inn i nå. Det meste av finans i H1 har ingen cash effekt. Det er rett og slett en NOK svekkelse vs EURO som påvirker lånet de har. Mener utvikling her er mer nøytral så langt i q3. Jeg har spurt litt om annen finanskost som er på 7 mill i q1 og samma i q2. Det jobbes her. 15 mill er nok steady state rentekost som må trekkes fra ebitda sammen med annen finanskost. Capex var 15 mill tror jeg.
H2 blir noe helt annet enn H1. Snart kommer august talla for abonnement delen.

1 Like

Etter å ha sett hva selskaper gjør for å få free cash flow til å se bedre ut fra innsiden, så klarer jeg ikke si meg enig. Btw, så kan man manipulere EPS også, det er bare å avskrive for mindre enn man burde. Det vet jeg hvordan jeg sjekker dog. :sweat_smile:

Anyway, satser på at nekkar gjør grand slam med forsvarskontrakter framover, så kan jeg slutte å ergre meg over fire labre år inne nekkar etter den fleste 5x-en. :sweat_smile:

2 Likes

https://www.dn.no/politikk/forsvar/politikk/norge-skal-kjope-fregatter-fra-storbritannia/2-1-1863771

«Kjøpet av de britiske fregattene gjør at Norge og Storbritannia også inngår et strategisk partnerskap, som åpner for «et omfattende industrisamarbeid med norske bedrifter».

– Dette er bra for norsk industri og norske arbeidsplasser. Norsk industri kommer til å spille en viktig rolle særlig i vedlikeholdet av fartøyene, blant annet ved å holde fartøyene oppdatert gjennom levetiden. Vi har også identifisert en rekke mulige industrielle og teknologiske samarbeidsområder, hvor norske virksomheter kan konkurrere om kontrakter, sier Støre.»

8 Likes

image

4 Likes

Transactions carried out under the buy-back program

image

Bare @InVivo som tar referansen :zipper_mouth_face:

Dersom jeg leser det riktig skal India bruke $~700m på å bli en shipbuilding hub. Syncrolift burde være sterk kandidat til å vinne kontrakter der fremover med sitt 80% eide datterselskap sammen med Indiske Varya Pvt Ltd.

Blir vel vanskelig for Pearlson og konkurrere i dette markedet…

8 Likes

On the subject:

13 Likes