Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

NEKKAR ASA Småprat 🚀⚓🌊

https://channel.royalcast.com/hegnarmedia/#!/hegnarmedia/20250828_6
Intelliwell 28:37 ute i videoen

• Solide resultater fra den første installasjonen på Transocean Norge
  • Har jobbet med flere potensielle kunder som nå ser ut til å bli til kontrakter

Jeg tenker at Intelliwell vil ende på alle Transocean sine 56 rigger. Når man ser omsetningen her som altså skapes av en installasjon og forberedende jobber med potensielle kunder, så tenker jeg dette kan bli rimelig gull. Softwaren koster peanuts, men sparer mye penger for de som leier riggene. Ratene her er type 300 TUSD - 600 TUSD om dagen. Det tar dog tid å få tillit i et veldig konservativt marked. Jeg er veldig glad for at Nekkar er svært godt kapitalisert og at de klarer å gjøre dette uten at de kostnadene blir for høye i starten. Det er heller overskuddet som blir veldig høyt framover.

Litt samme greia når de snakker om Techano Oceanlift, de bommet på prisingen for de første kranene (som synes i regnskapet for H1 2025), men hadde full oversikt når de inngikk nye gjentagende kontrakter på de samme kranene.

1 Like

En Q2-presentasjon uten et eneste høydepunkt, bortsett fra de vanlige gjentagelsene om høy ordreaktivitet fremover. Ikke uventet baser på få nye kontrakter av noe størrelse siste halvåret, men det begynner vel å nærme seg et tidspunkt hvor det bør skje noe før mange mister tålmodigheten.

1 Like

Det er ikkje Transocean som bestemmer om de skal bruke Inteliwell eller ikkje. Hadde det vore det så hadde det nok betydd mykje raskere “installeringstakt”.
Det er oljeselskapa som tar avgjeringa om de skal bruke Inteliwell.
Det er nok ein av dei største grunnene til at det tar tid, sidan de ønsker å vite at det faktisk er verdt det før de bestemmer seg for eit heilt nytt software.

4 Likes

Det er jeg forsåvidt klar over, men med tanke på at Transocean er en partner her, så er det svært lite sannsynlig at det kan komme noen konkurrenter på banen. Det blir som jeg ser det enten Nekkar sin automasjon eller ingen automasjon. Nå ser det ut til at kunden som har dette i drift er veldig fornøyd, kundene som har hatt prosjekter med det er veldig fornøyd. Jeg antar da at det blir lettere og lettere for Nekkar/Intellilift å selge seg inn.

Tror ikke det er få som har mistet den allerede, kreves en klar investeringstese for å holde denne.

1 Like

De må bli bedre på å time kjøpene :sweat_smile:

1 Like

Det blir mer kjøp når omsetningen øker, sånn er det bare :stuck_out_tongue:

1 Like

Nekkar’s balance sheet remains strong with NOK 225 million in cash as of 30 June
2025, NOK 64 million holdings in treasury shares, no interest-bearing debt, and
an undrawn credit facility of NOK 200 million.

Dette er bra. Penger på bok og igen rentebærende gjeld.
Hvis man ser på børsverdien så har selskapet en kontantbeholdning om 1/5 av børsverdien. Vert å ta i beaktning!

Btw, jeg har tidligere kommentert CEO-er og Nekkar sin CEO er veldig nøytral. Han er ikke fornøyd med situasjonen nå. Tror ikke man kan forvente store ting fra Q3-tallene heller.

Hvis du tar med verdien av egne aksjer så blir det 27%.

Tre måneder igjen for 900 MNOK i kontrakter? Samtidig, hvem vet når disse kontraktene faktisk blir sluttet. Utsetting av kontraktdato med flere år virker ikke akkurat å være uvanlig.

1 Like
3 Likes

We note that there were no lost contracts to its competition during the quarter.

Ref. at de andre «håver inn» sagt ovenfor.

2 Likes

Det er vel pareto som står for tilbakekjøpene, og det gjøres automatisk basert på omsetning av aksjer?

1 Like

Det var en post med litt glimt i øyet

Liten tvil om at det er forventede nye kontrakter kommende 6 mndr som gjør at kursen holder seg, dette kan bli spennende fremover.

Ja, kombinert med at de fleste som satt over Q nok var innforstått med at Syncro ville prege resultatene kraftig. Blir interessant å se om det er kommet noen nye inn på eiersiden og/eller større som øker på Q2-volumet.

Det er ikke bare kontrakter for 900 MNOK neste 3 mnd, men de 4 milliardene med kontrakter som skal sluttes i 2026 og 2,5 mrd som skal sluttes i 2027.

Hvis Nekkar tar 30%, så blir det
270 MNOK
1200 MNOK
750 MNOK

Hvis Nekkar tar 60%, så blir det
540 MNOK
2400 MNOK
1500 MNOK

Med omsetning på f.eks. 500 MNOK i 2026, 750 MNOK i 2027 og 1000 MNOK i 2028, så vil de da sitte igjen med en ordrebok som er henholdsvis ~lik dagens i 30% scenarioet og en ordrebok som er ca 2250 MNOK høyere enn dagens i 60% scenarioet.

Btw, et ikke usannsynlig scenario er at 30% blir utsatt med minst ett år og at Nekkar tar f.eks. 50% av gjenværende. Eksemplene over er mao litt simplistiske. :stuck_out_tongue:

2 Likes

Jeg hadde call med CEO nå. Mitt inntrykk er at de er veldig confidente på å minimum beholde sin market share (60%) på prosjekter i pipelinen, da flesteparten av prosjektene er navy (90% historisk market share) og i land hvor Syncro har sterk presence. Og at marginer på prosjekter i pipelinen er solide.

Ellers var han bull FiiZK, og det virket som en trigger for nye ordre er når Miljøfleksordningen faktisk vedtas på Stortinget, forventet før allerede før valget.

Globetech går på skinner, og Intellilift ser lovende ut, men mer lumpy.

Techano er den store skuffelsen, noe de er fullstendig klare over. Mitt inntrykk er at dersom de ikke ser en solid bedring i execution over de neste kvartalene vil nok ikke det selskapet bli værende i Nekkar systemet lenge.

Når Syncrolift først begynner å signere kontrakter, slår flere drivere inn samtidig: de mottar betydelige upfront payments, deler av OPEX knyttet til tilbudsarbeid reverseres, og økte bruttoinntekter gir åpenbare skalafordeler. Effekten er at marginer og cash flow vil stige kraftig når kontraktene begynner å renne inn. Jeg er usikker på om markedet forstår denne dynamikken.

Etter å ha sittet som investor siden 2018, er jeg mer trygg enn noensinne på at det er like før Nekkar begynner å ta fart.

22 Likes

Tusen takk for at du deler, her er det vesentlig informasjon som gir en «edge» i vurderinger av utsiktene.

2 Likes

Slår meg med to år! :smiley:

Altså, frustrerende å sitte her siden 2021 når kursen peaket på 11,90, men selskapet ser jo strengt tatt bedre ut enn noensinne, det bare tar tid før alt slår til.

1 Like

Det jeg savner er innsidekjøp om de har den troa. Siste var vell en styret når blokken til rassmusen gruppen gikk.