Spørsmålet må jo bli om de blir utkonkurrert av konkurrenter på syncrolift, eller om markedet rett og slett ikke er så stort som man har trodd?
Jeg håper personlig at anbudsprosessen vil ta lang tid, ettersom det er ofte store offentlige eiere involvert.
Beslutningen om å bygge nye verft eller oppgradere eksisterende anlegg for krever jo grundige vurderinger og omfattende prosesser. Det kan jo ta flere år🙂↔️
Men fordelen er vell at selskapet får kjøpt billige aksjer som forhåpentligvis blir dyrere på sikt.
Er det virklig bra at kjøpe egene aktjer da man går med førlust?
Syncrolift har ikke vunnet noen nybygg-kontrakt på årevis, samtidig som konkurentene håver inn. Ikke bra. Tur at selskapet nå har fler bein å stå på.
Får konkurrentene veldig mange kontrakter?
Dårlige tall fra syncrolift, veldig bra tall fra alle de andre. Det skal bare en runde med kontrakter tildelt syncrolift, så er de tilbake som cash cow. Syklusene for syncrolift gjør dette litt vanskelig å få til å gå opp med forventninger pr kvartal…
Nei.
Hva skjedde med kursen her like før talla.
Dette var svakt.
Kan jo bli en veldig god kjøpsanbefaling om markedet igjen glemmer at NKR må vurderes YoY?
Er målet ditt å ratte rundt i ulike tråder og slenge ut upresise eller dirkete feilaktige påstander fordi du kjeder deg, eller fordi du tror du er kontrær?
Nei. Det er vel bare slik at det har blitt tildelt veldig få kontrakter generelt over lengre tid. Litt tidlig å konkludere hvordan markedsandelen er fremover.
De skal være konkurransedyktige på både pris og kvalitet, så ville vært rart om syncrolift skulle kollapse fullstendig.
Ikke mange. Men de kontrakter som kommer endre opp noe annet sted enn hos Nekkar (der de egentlig hører hjemme).
Edit: Mitt inntrykk er at Syncrolift har den beste tekniske løsningen. Det kan også vare sånn at del kunder betalar så dårlig at et projekt ikke skulle gå at drive med vinst. Da skall man hellre avstå og noen annen får ta det tapsprojektet.
Bedre med færre projekt, men med bra kvalitet. Jeg tror (håper) att det løner seg over tid.
Mitt langsikte kursmål på 21 NOK kvarstår!
Hør her h3nk1. Bankruptbeforelunch vil se solid fremgang. Når så ikke skjer,må det være lov å svartmale litt. For det er det han gjør. Det er ikke langt unna sannheten det han skriver om Nkr og Elabs.
Altså syncrolift har vunnet noe siste åra,men det går jo den veien høna sparker,ikke sant? Konkurrentene spiser av fatet.
Og Elabs vil sikkert nå 150-170 milltopplinje,men ebitda forbedring blir vel knapt merkbar(5-15 mill forbedring kanskje)Og det for et selskap med mcap på godt over milliarden.
Nei, det er på ingen måte nærme sannheten. Det er ikke seriøst når han skriver at ELABS ikke er i vekstfase og at Syncro ikke har vunnet på årevis. Hvem vant Haakonsvern? Dere om det.
Helt innafor at dere evt. tror at nå er de kroken på døra for Syncro av XYZ grunner, men da er det jo bare å holde seg milevis unna aksjen også. At markedsandelen plutselig skulle droppe til 0 anser jeg som fullstendig usannsynlig, og selv en viss reduksjon vil innebære skinnende flotte tall igjen.
Det er rekordstor tender-pipeline. Syncro vil ta kontrakter fremover. Tror man ikke det - bye bye NKR.
Problemet her er vel at ingen vinner kontrakter for tiden, da de ikke er avgjort. Da blir det rimelig feil å skrive at konkurrentene vinner kontrakter…
Det holder jo ikke med YoY engang.
Greia er at tilbake i 2021, så fikk Nekkar rundt 700 MNOK i kontrakter på et år som på den tiden tilsvarte rundt to års omsetning. Siden den gang, så har de fått litt mindre kontrakter årlig enn omsetningen og nå i 2025 så begynte det å merkes på regnskapet. Får de en ny runde med slike kontrakter som tilsammen blir på multipler av årsomsetningen, så er de plutselig på rett spor igjen.
Det som på mange måter er greia her er at den ene kontrakten i Australia som glapp til en lokal leverandør er forskjellen på at Syncrolift nå leverer middelmådige tall i stedet for svært gode.
Det er verdt å ta med seg at kontraktene inngått i H1 2024 var lave, det slår altså ut i år. Hvis man ser på Order Intake for H1 2025, så er de greie, de er 51 MNOK høyere enn omsetningen. Fortsatt Syncrolift som trekker ned.
Så, kort sagt, tror man at et ett enkelt kontrakttap i Australia betyr at Syncrolift er på hell, så er det jo bare å holde seg unna, da vil det ta tid før de får opp omsetning og marginer. Tror man at Syncrolift kan vinne 60% av kontraktene som er ute på anbud nå (som historisk)- eller til og med så lavt som 30-40%+, så vil de fortsatt tjene godt med penger.
Jeg synes det er godt å se at Nekkar klarer seg så bra med utenom-Syncrolift satsingene.
Merk dato for kapitalmarkedsdag. De vet nok når en del av anbudene i høst skal avgjøres.
Pearlson tok et kontrakt her om året og i Australia så gikk (hvis jeg ikke missførstått) kontrakten til et lokal konsortium. Jeg kan i og før sig førstå om australiensene vill støtte lokale selskaper. Litt som vi skulle bygge noe her og velger en leverantør fra andre sidan planeten hvis vi har egne…
CAPEX kommer til å tørke ut generelt de neste 12 måneder, så har håpet vært at defence skulle veie litt opp. Men er ikke noen naturlov at det blir sånn.
Hyggelig at noen fikk hjelp til å komme seg ut da.
Bra call av deg det.
Forutsetter man at markedslederen for skipsheis ikke plutselig feiler på alt, så er timingen inngangen til «historiens feiteste tender-pipeline» og et evt. sterkere image som «defence stonk» mildt sagt interessant.