Er nok i hovedsak en ekstremt bortskjemt næring som holder igjen i det lengste for å gjøre noe som helst. Noen bør/må være first-mover til slutt, og da har vel Fiizk gode odds.
Her er det jo snakk om noe som øker profitt såvidt jeg kan forstå. Med vesentlig høyere overlevelse, kjappere vekst og høyere premium-prosent, så vil jeg tro det mer enn veier opp for kostnadene ved å ha postsmolt i lukkede merder til de er 1,5kg.
Så, hvorfor drøye? 
TTT og ønske(r) om å minimere risk så langt det er mulig før man legger store penger på bordet 
Neste året skal vel brukes til å lobbyere maksimalt og forsøke å utvanne de foreslåtte reguleringene så langt det er mulig. Oppdrettsnæringen er vant til å få det akkurat som den vil.
Så du tenker at selv om det ville vært lønnsomt å bytte til postsmolt via FiiZK sin løsning nå, så venter de for å se hvordan reguleringen faktisk blir, så de ikke risikerer å måtte gå for en annen løsning en gang etter 2026, når ny regulering trår i kraft?
Jeg tror det bidrar til tregheten, ja. Samtidig betyr det ikke at ikke en eller annen aktør går foran og gjør NKR og oss aksjonærer glade før heller enn siden.
Det gir på en måten mening hvis det da blir ordre på 1-2 lukkede merder fra en produsent, ikke mange. Så kan de teste det selv i praksis før de evt går over til full skala produksjon.
Hvorfor skal oppdrettselskaper gå for FiiZK, når allerede andre varianter har vært brukt i flere år ?
Fordi deres løsning (eventuelt) blir vurdert som best?!
FiiZK er markedets ledende leverandør av komplette storskala lukkede anlegg på sjø for produksjon av postsmolt. Siden 2014 har vi levert over 20 lukkede anlegg – desidert flest i verden – til oppdrettskunder i Norge og internasjonalt. Som pioner har vi hatt en lang reise med både oppturer og nedturer – fra første prototype til dagens flaggskip Protectus.
Nekkar sin løsning er større: 30.000 m3 vs 21.000 m3. Vanligvis, så vil det være mindre kostnader ved et større anlegg.
8 billion $ er penger det og:)
En stor trigger vil være den faktiske implementeringen av miljøfleksordningen som vil gjelde frem til havbruksmeldingen trer i kraft, noe som kan skje når som helst i løpet av høsten. Jeg anbefaler å lytte til intervjuet med FiiZk CEO (under), som også ble linket til her for noen dager siden, som tar for seg hvorfor det er et vakuum i markedet akkurat nå:
Fra podkasten: venter på insentivordninger som myndighetene sier skal komme.
Det kan jo bli interessant hvis “alle” skal ha det samtidig. 
Også var det kravene til merden: må du rense det som kommer ut av en lukket merde. Må du ha dobbel duk? osv
Siste spørsmålet: hadde dere solgt mer lukkede merder hvis myndighetene ikke gjorde noe endringer?
FiiZK-fyren: Ja.
Den er rimelig nice! Pearlson har vel hatt størsteparten av det amerikanske markedet tidligere? Eller har Syncrolift vært valgt når det gjaldt marinen? 
Omsetningen på disse to dagene var 93k og 106k også skal Nekkar ha kjøpt opp over halvparten av omsetningen de to dagene? 
Noe M&A på trappene gitt hvor mye de kjøper for tiden?
Nekkar har ikke/skal ikke ha noe med tilbakekjøpene å gjøre.
“Several processes ongoing, hopefully some of them will be signed within this year”