Nei, selvfølgelig ikke. Er litt tidlig her
vokser omsetningen 25% samtidig som de øker ebitmargin fra 12 til 20%. Blir ikke mye mer bull enn dette. Samt 116% ebit vekst, må nesten ikke glemme den.
Og priset til P/E 11
Bare å gratulere deg her @christian! Dette blir børsfest. Skjønner ingenting om denne ikke åpner over 10kr idag.
Så, shipyard solutions er jo der de tjener pengene nå, så man kan jo tenke seg at “expected lower newbuilder order intake in 2021” er negativt, men når de har en backlog på 2,5 års omsetning (basert på 2021-tall), så har de en goood buffer. Selv med den økte omsetningen i H2 2020, så økte ordre backloggen i den perioden.
For Aqua, så synes jeg det ser rimelig bull ut, de starter piloten om noen uker.
Ocean testing of Starfish pilot to start at Hidra, South Norway, March 2021
For Digital, så sier de ikke så mye, men hinter til at ja, det ser veldig lovende ut.
Med tanke på hvor bra Shipyard solutions delen av selskapet går og at de klarer å kjøre i gang Aqua og Digital prosjektene sine uten å treffe EPS, så er jeg rimelig imponert. Potensialet her ser ut til å være veldig stort.
@Konamixx takk! Var veldig usikker på hvor hardt de ble truffet av Korona, så her har de rett og slett imponert meg veldig. Null grunn til å selge Nekkar med det første.
Ser de tar tapet i macgregor på årets regnskap, vil ikke påvirke 2021 med andre ord.
NOK 94 million settlement in the Cargotec / MacGregor arbitration. The settlement amount is included in loss from discontinued business of NOK 104 million in the statement of profit and loss
Ja, men de har bare ført det på “Discontinued business”, som stemmer bra, det har lite med dagens selskap å gjøre - utenom at de selvfølgelig må ut med pengene. Noe som går helt fint når de leverer såpass som de gjør. Det var egentlig det jeg tenkte når jeg kjøpte, de leverte såpass i Q4 2020 at de sannsynligvis kunne klare å betale tvisten med overskuddet fra ett år.
Er ikke mange selskaper som har et så pent balance sheet:
Net assets på 120 MNOK og det er såvidt jeg kan skjønne medregnet de 94m som skal betales til MacGregor, antar de finner seg under “Other current liabilities”.
Nekkar er så syyyyykt gearet for å kjøre utbytte
Det er typisk at det blir gjemt unna ting i “Intangible assets”, eller non-current assets som helhet, men Nekkar har nesten ingenting der. Intangible assets har økt med magre 10 MNOK i løpet av 2020, dette er samtidig som de kjører R&D på Aqua og Digital-delen av selskapet.
Ai caramba ! Jeg har ikke så mye mer å si
Ser ut for å gå rette veien for NEKKAR nå ! Så kjøpte meg inn igjen
De 100k som gikk nettopp?
He he ,nei det var den tiden jeg kjøpte NKR på ca 2 kr og gikk ut på noe under 5 ern . Men det ble en rimelig bra fortjeneste Men mulig jeg kommer inn med mere ila dagen, får se an litt ! Ligger tungt i en del andre aksjer !
100k på kjøp 8kr. Fake, eller bare stor interesse?
Har sittet leeeng på denne aksje posten, En utrolig spennende og ikke minste en god rapport. Hadde derimot forventet en høyere pris i dag, estimatet mitt i dag var opp mot 9 kr . Men med økt fokus på selskapet så bør 10-11 kr nåes innen kort tid, deretter må det nok komme flere triggere. denne aksjen legger jeg i kiste bunnen
Og vinneren er scenario 2, EPS traff på øret.
Og resultatet ble midt i mellom disse to utfallene, men kursen gjorde et pent byks. Jeg hadde rett og slett undervurdert hvor mye usikkerheten preget selskapet. (+1kr scenarioet mitt var hvis de endte opp med å betale 0kr).
Jeg kan jo tydeligvis ikke regne, EPS på 80 øre og P/E 15 gir kursmål på 12kr for 2021. Korona preger fortsatt Q1 og vil nok prege Q2 tildels også, men utfra hvordan Nekkar leverte i H2 2020, så tenker jeg det går greit. Ca 50% oppside for hovedscenarioet må vel være bra… Bør nok lage meg fire scenarioer for 2021 også.
Synes det er gøy hvor en lek med tall treffer såpass som det har gjort her, jeg ga jo det scenarioet som gikk inn 50% vekt.
Her er vel den største jokeren:
Samarbeidet er med Lerøy som har en MCAP på 36mrd. De har finansielle muskler nok til å kjøre på her hvis produktet er bra.
Har kanskje skrevet det allerede, men jeg er imponert over hva Nekkar har fått til med et veldig begrenset budsjett og få folk.
Kan bli utrolig bra om disse merdene viser seg å være gode. Bærekraftig, bra for fisk og miljø.
Om de i tillegg forenkler prosedyrer i vindbransjen blir det en fin fremtid.
Imponert over regnestykkene dine over her, var gode i høst og nå er de ekstremt gode. Veldig dyktig, kudos.
Ja jeg syns du treffer meget bra på mye av det du regner Christian. Det beste syns jeg er hvordan du setter det sammen så simpelt oversiktlig, det klarer ikke jeg, selv om selve utregningen osv er “enkel”.
Spennende år i møte, denne gang uten den klamme rettsaken med McGregor liggende over selskapet
Ser han hadde fått med meg endel ting fra presentasjonen jeg ikke visste om:
unwarranted. We learned in the call that the most critical / highly technological parts of the lifts are manufactured and assembled in Norway and thereafter shipped to the customer where the less technological parts are manufactured locally or regionally.
In the investor call hosted by Pareto later in the day we learned that they are hiring additional employees to be able to deliver on the backlog.
We also learned that a large part of the backlog is actually deliveries to navy-yards rather than shipyards.
Intellift
… during the call Preben Liltved (CEO) mentioned that sales and profit basically doubled from 2020. He also mentioned that about half of sales is generated from internal revenue (sold together with Syncro) and half externally. They are also planning to roll out Phoenix (name of the software) to go further into wind. They will start with onshore wind and later move towards offshore.
‘“Our focus on renewable energy has led us to wind power, and the development of innovative automation and remote-control technology to increase efficiency and performance. We have also completed a pre-study on a disruptive technology for installation of wind turbines together with partners. We see that this as a potential business opportunity for us in the future”, says Harv.’
Meget mange interessante punkt!
Tolke dette som navy-ards er mer “pålitelige ordrer” ?