Hva er grunnen til at Australia favoriserer- US leverandører? Ser ikke helt den. Kan det heller skyldes at Syncro ikke klarer å konkurrere på pris?
Ikke pris, men «politikk» (som CEO selv har uttalt ved en del anledninger). Sikkert en blanding av at de er del av 5-eyes og ønske om å stryke US mest mulig med hårene der det er mulig.
Med Kina som nabo, så er “Defense Trade Cooperation Treaty with United States”-en de har med USA det de kan stole på for sin egen sikkerhet. Best å cosy-e opp til USA mao.
Burde trade mer av disse oppgangene som blir fulgt av en nedgang. Tipper det er en trend som først gir seg når Syncrolift får seg en kontrakt eller to, slik at markedet begynner å tro på at de kan ta en god del av de 7 mrd kr i kontrakter som er ute på anbud.
Kan ta deg F på at de melder 4 Syncro kontrakter samme kveld du tok den traden. Vanskelig å forskuttere disse makrobevegelsene.
Er helt håpløst. Min taktikk som svar på den nøtten der er å sitte med en basis posisjon jeg har smerteterskel til å leve med, men styrer posisjonsstørrelse på en tradingpost ut fra makro paranoia svartsyn. Så får man heller ta på joggeskoene hvis svartsyn og risikostyring gjør at man ender opp på feil fot når de gode nyhetene en dag kommer.
Makro knertet oss ned fra den grønne bullsonen jeg har i mitt chart, men fremdeles oppe over motstandssonen fra før
Det kan jo fint komme andre fine meldinger også. Oppkjøp av et nytt selskap eller oppkjøp av resten av FiiZK. Det kan også komme fine kontrakter til andre selskap enn Syncrolift.
Den tiden vi er inne i nå er forresten “høysesong” for Syncrolift, folk som har lyst å bruke opp budsjettet sitt for 2025. Bare 41 dager igjen. 
Noen som har lest artikkelen og kan gi lite sammendrag?

er dette de 2 anleggene som ble bestilt i fjor? eller er dette de 4 som nettop ble bestilt?
De to som ble bestillt i fjor, de som er bestillt nå skal leveres i 2026/27 tror jeg?
ja det var det jeg også trodde. Lurer på om de faktisk har kapasitet til å produsere om det tar 12 måneder å lage disse.
De har kapasitet til å produsere/levere slike merder estimert til å være ~8 stk årlig per i dag (og den kan trolig økes dersom det anses som hensiktsmessig).
Hvorfor står det de 2 første? trodde dette hadde vært i drift lenge hos noen kunder?
Disse to er den helt nye og lukkede “Protectus” og ble kjøpt/bestilt i fjor senhøst, og levert nå. Det er masse tidligere iterasjoner som er prøvd ut nasjonalt og internasjonalt.
Virker som det ikke var noe sjanse for andre en Bardex på denne. Hele dette prosjeket ledes av ASSIST ( The Australian Standardised Shipyard Infrastructure Strategy ), hvor VP of Engineering er en del av Bardex sitt advisory team (jobbet tidligere for Bardex)
Så “politikk” og ikke kvalitet/pris er nok grunnet til valget her (har nok ikke vært publisert en tender engang på dette prosjektet)
https://www.bardex.com/marine-infrastructure-advisory-team/
På Norsk Havbruksdag 2025 skal Arne Hjeltnes holde kåseri 

PS: Fiizk og Techano skal også presentere
Disse ubåtene vil trenge en skipsheis på sikt…