Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

NEKKAR ASA Småprat 🚀⚓🌊

Nekkar er jo et litt merkelig selskap. Man skulle ikke tro det, men jeg vil påstå selskapet har en veldig stor andel R&D og burde vært priset mye mer som et vekstselskap enn på de faktiske kvartalstallene. Det blir veldig spennende om de klarer å få alle selskapene sine på egne bein framover.

2 Likes

For alle praktiske formål er det ATH nivåer vi er på:

Litt mer volum inn, så er det et ganske eksplosivt chart

Tidligere kunne jeg regne hjem Nekkar sin verdsettelse på Syncrolift alene. Nå er det ikke lenge før man kan regne hjem Nekkar sin verdsettelse kun på 51 % eierskapet i Intellilift. Jeg mener Intellilift raskt kan forsvare en verdsettelse på NOK >2 mrd (NOK >1 mrd for Nekkar sin andel). Basert på eksisterende kontrakter alene estimerer jeg en omsetning på ca. NOK 160 m, med en EBITDA-margin på ca. 50 % i 2028. 25x EBITDA på eksisterende business gir dermed NOK 2 mrd i verdsettelse. Antar man at de dobler antall kontrakter vil de kunne nå en EBITDA på NOK >160 m, hvilket på 12.5x EBITDA gir NOK 2 mrd i verdsettelse…

7 Likes

Tror det er flere som har tenker omtrent som deg. Bl.a. meg.

Det jeg liker med Nekkar er at de har en veldig god evne til å starte på et prosjekt, involvere kunder og lage noe som de klarer å selge. En svært viktig egenskap for et R&D selskap og en god kultur å spre til evt nye datterselskap.

Gikk en fin post på 75k på 14kr. :sunglasses:

1 Like

Er ikke bare drillships som kan være marked for dette

Fra sist Q

Intellilift’s software and automation skills are as relevant for a jackup and also other rigs, whether it’s land rigs and other opportunities. So it’s – of course, it’s definitely a technology used across different rig types.

5 Likes

Interessant utvikling, 15 blank!

2 Likes

Kan fort få litt fart på seg denne

Edit:

Ble en pen ukeclose, over forrige topp

4 Likes

Er dette en ny kontrakt eller forstår jeg det feil?

«Following this successful delivery, we are pleased to confirm that a second system has now been awarded to Syncrolift.

A strong signal of trust—and a step forward for safer, smarter shiplift operations. «

3 Likes

Er en opsjon som ble benyttet fra denne kontrakten vil jeg tro:

The total contract value, including options, is approximately EUR 5 million.
Should all options be exercised, deliveries will be made in different batches
between 2024 and 2028.

2 Likes

Det stemmer, tolker det som at det er en ny kontrakt, på linje med den fra meldingen 30/10/24, og ikke en opsjon på den første kontrakten:

Kontrakten ^ gjaldt oppgradering til ett fluid system, og ett nytt system («awarded second system») til betyr vel nye ~5 MEUR+ ish.

image

Vet ikke hvor de har grensen for hva de melder, kanskje den er ~5 MEUR, men da kommer det vel en melding mandag morgen.

2 Likes

~5 MEUR for Syncrolift er definitivt noe de burde melde.

For Syncrolift contract awards , values above NOK 50 million will be subject to regulatory stock exchange announcements in addition to updates on the Nekkar webpage and in social media. Contract awards with a value above NOK 20 million (but below NOK 50 million) will be reported as non-regulatory press releases, in addition to updates on the Nekkar webpage and in social media. Awards below NOK 20 million will be subject to social media and webpage announcements on a case-by-case basis.

God mulig dette er noe nytt, jeg bare vet at prisen på ett helt nytt Fluid Bed system tidligere har vært rundt 2-2,5 mill (litt avhengig av type, størrelse) og at den første kontrakten kun var en oppgradering så må den har vært rimelig stor for at prisen skulle være totalt 5 mill EURO. Dette pluss at det er snakk om leveringer helt frem til 2028 tenkte jeg automatisk at dette gjelder flere systemer

3 Likes

Vi får sjå, bør om ikke annet være grei størrelse på de som skal flytte rundt på store ubåter :sweat_smile:

Transactions carried out under the buy-back program

8 Likes

Asmar opsjonen kan vel ikke være langt unna nå. Var opprinnelig planlagt beslutning innen utgangen av 2025, men TTT.

Her er hva CEO hadde å si på sist Q:

The ASMAR option is still valid, and we are working together with the client in order to make sure that we are ready to execute it when they are placing the orders for the construction of the new facility, whereby Syncrolift are the contractor for the shiplift, and they will award a contract to a civil work construction partner, which will do the development of the yard facility.

Og her hva Asmar sa i Januar

4 Likes

Hva er cirka size på den?

En annen ting vi venter på er M&A-nyheter, ref. denne foilen fra CMD 13/11/25:

24 MUSD

Bewi Invest prospektet som bekreftet at evt Fiizk oppkjøp skulle gjøres med aksjer gjør det jo enda litt mer spennende med Danske Bank sin pant i varelager på 700 MNOK som kom mot slutten av året.

Kan jo dog være det var tiltenkt oppkjøpet som glapp på pris

1 Like

Transactions carried out under the buy-back program

I denne episoden av BlueTalk forklarer Jan Erik Kvingedal, CEO i FiiZk, hvorfor flytende lukket oppdrettsteknologi i sjø først får fart når reguleringen blir tydeligere og teknologien brukes der den gir størst effekt. Samtalen peker på postsmolt som et realistisk bruksområde, og på hvordan mindre lus, kortere tid i åpne merder og bedre flyt i verdikjeden kan gjøre teknologien lønnsom.

4 Likes