Nekkar falt 4 % på 60 aksjer ?!
Fin Syncrolift PR
https://www.schuttevaer.nl/nieuws/actueel/2026/07/27/syncrolift-zet-reparatiewerf-damen-harlingen-op-voorsprong/?gdpr=accept
Rolige 106 aksjer ødela dagen 
Er det noen som kan forklare en idiot hvordan 106 aksjer kan være så utslagsgivende på en kurs? Type Explain it like im 5.
Jeg forstår at det er lite volum på Nekkar, men bør ikke en slik ordre vektes?
Kan man ikke spekulere i kjøp/salg på denne måten?
La oss si at jeg bevisst selger 100 aksjer mot slutten av dagen for et lavere beløp (14.35) når kursen står i 15.00 for å så kjøpe 10.000 aksjer dagen derpå når kursen er lavere? Eller tenker jeg helt feil nå?
Tja, det er minuset med illikvide aksjer. Du selv som “liten” investor kan til en viss grad styre kursen, men det må selvsagt til at noen kjøper/selger aksjer. At du neste dag ønsker å kjøpe 10.000 aksjer for en lavere kurs, innebærer at noen vil komme seg ut og selge de aksjene.
Om de ikke selger på 15 kr, så må det jo være en grunn til at de vil selge på 14,35 neste dag.
Kursen du får kjøpt for har ingenting med gårsdagens close å gjøre, men hva folk vil selge deg aksjer for.
Mao selger du 100 aksjer billig i en lite tradet aksje, så får du bare kjøpt dem igjen dyrt. Evt av en annen som prøver å presse ned kursen
Det er jo spekulativt, og ingen garanti - men det er jo noen som fikk gjort det i dag. Det gikk 2186 aksjer for 14,35 rett etter åpningen i dag.

Kan være noen som ville ut av aksjen for å satse en annen plass, eller trengte de pengene. Men kursen i seg selv er det jo de som selger og kjøper som setter. Hva kursen var i går ved close har jo ingenting å si utenom at siste transaksjon ble utført til den prisen.
Jeg ville enkelt forklart det som, det kortsiktige bilde er mest psykologisk, så kanskje noen fikk kalde føtter/ble lei av å se kursen falle og ville selge seg ut. Grunnene kan være så mangt, så noe spesifikk svar får en ikke.
Desto lengre tid du strekker det ut, jo mindre vil det psykologiske gjelde, og det fundamentale i aksjen vil styre kursen mer.
Jo, det er akkurat det som et poenget med opplegget.
Sant - den kjøper jeg.
Det jeg ikke forstår helt i dette er at når kursen igår var 15,00 nære close, og så selger noen 106 aksjer til en vesentlig lavere kurs (14,35) - hvorfor gjør de det? Har de bare lagt inn en ordre om å selge til første “treff” i ordreboken, og det lå bare inne kjøpsordre på 14,35? Siden det er snakk om 106 aksjer (som er veldig lite) så får det meg til at tenke mer at det er en type manipulasjon.
Til alle andre som blir skuffet over spam i tråden - jeg beklager!
Det er samme aktør som kjøper de 106 aksjene som selger. Men via ulike konton.
Skal ikke benekte at det er manipulasjon på Oslo Børs, men jeg tenker det skal være ganske åpenlyst før en kan dra den konklusjonen. Det er mitt syn i det minste, men jeg investerer normalt mtp. minst 1 års perspektiv så hva som skjer dag for dag med transaksjoner følger jeg lite med på, må i så tilfelle være store volum i forhold til aksjen som blir utført.
106 aksjer kan være litt penger for noen (studenter, unge personer), så det kan bare ha vært en ungdom som ønsket å selge seg raskt ut for å putte pengene i noe annet før børsen stengte.
@BankruptBeforeLunch har en annen tilnærming på dette enn det jeg har, men ville ikke dratt konklusjonen så enkelt.
Å følge kursen i Nekkar time for time har nesten ingenting for seg. I en så lite likvid aksje som jo Nekkar er bør man ha lengre briller på. Selv har jeg kjøpt Nekkar fordi jeg har hatt tro på selskapets ledelse og deres evne til å drifte Nekkar. Det har hittil gått veldig bra, bare å se på oppkjøpene de har gjort. Når jeg ser tilbake på mine kjøp som har gitt meg ett snitt på 6,92 og ser på hvor vi er i dag ca. 14,50ish er jeg meget fornøyd, jeg har valgt å ikke fokusere på irriterende intradags hendelser og heller fokusere på hvordan jeg tror fremtiden til selskapet blir. Jeg som alle andre som sitter i Nekkar, håper jo selvsagt på en eller flere kontrakter i Syncrolift. Der er det som skal til for å skyve kursen ytterligere oppover.