Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

NEKKAR ASA Småprat 🚀⚓🌊

Jeg tror planen er at den skal testes med fisk i starten av 22, så om bare noen måneder. Synes de virker å ha stor tro på dette prosjektet iom at kommersialiseringen skal starte i år. Betyr det at vi kan se avtaler på salg av dette systemet allerede i år?

Jeg tror at for å gjøre evt salg nå, så må det være med diverse forbehold, så det blir i så fall i mindre skala som kan testes i drift før dette skaleres opp. Hvis det kommer på plass egne lisenser for lukkede merder (forslag fra utgående regjering?), så kan dette nok balle på seg veldig fort. Laksemarkedet er rimelig hot for tiden.

Ok, så da kan det tenkes den er ferdig produsert ila de første mnd på nyåret for så gjennomgå testing.
Kan bli intr å se om fremdriften kan overraske oss aksjonærer.

1 Like
6 Likes

Begynner å bli spennende dette. Tar noen lodd på at det kommer signering av en eller flere av disse før eller på Q3👍

(Deleted)

1 Like

Tråder som dette tyder jo på at det begynner å gå opp noen :bulb: der ute.

2 Likes

For den som er interessert i det så er dette en liste over selskapet som leverer lukket/semilukket teknologi i Norge. Mao. så er dette konkurransesituasjonen til Nekkar sin Starfish. Som dere ser er det ganske mange tilbydere, og man bør derfor være forsiktig med å være for optimistisk med tanke på hvor stor markedsandel den enkelte løsning kan ta.

Merk. Det er fullt mulig jeg har glemt et selskap eller to.

I tillegg til listen under finnes det løsninger som baserer seg på annen teknologi, som nedsenkbare anlegg.

16 Likes

Kult.

Det er kun Nekkar jeg ser som har “utvikler med BIG FISH” som kommentar. Hvorfor det?

Egentlig er den kommentaren kun fordi jeg etter å ha lest mye om selskapet skriver det litt på automatikk.

Hauge Aqua samarbeider for eksempel med Mowi, mens Måsøval, Nordlaks, Salaks og Nova Sea er egne oppdrettere.

2 Likes

Tror du det er sannsynlig at hver oppdretter utvikler egen tech eller tror du det er et winner takes all-marked?

Kan du kanskje si noe om markedssituasjonen?

Jeg vet om noen oppdrettere som er mer interessert i å utvikle egen teknologi. Noen på grunn av tid/kostnad, og noen fordi de ønsker oppmerksomhet. Du kan jo for eksempel se på hvem som har kjøpt egne brønnbåter for å kutte mellomledd.

Jeg ser antydninger til en trend blant de store oppdretterne på akkurat dette, men om det er en langsiktig trend er vanskelig å si noe om.

Jeg tror ikke på et winner takes it all-marked, men at man får en dominerende aktør tror jeg det er stor sannsynlighet for. Fordelen til flere av de som driver med dukbasert lukking av merder, er at man som regel kan installere det på allerede eksisterende anlegg, så kostnaden blir mye mindre enn å kjøpe for eksempel et “Egg” eller en “FishGlobe”.

3 Likes

Hva med Digital Solutions-opplegget deres?

I starten, så vil det nok være mange aktører, men de som leverer billigst i oppkjøp/drift vil etterhvert ta over store deler av markedet slik at man bare sitter igjen med noen få.

Jeg tenker at hvis det ikke er nødvendig, så vil løsningene i betong/stål bli for dyre. Jeg ser det er løsninger som har vært testet/driftet fra 2006, 2014, 2016 og 2018, men ingen av disse har “tatt over” markedet. Jeg antar derfor at disse er dyrere i drift enn dagens løsninger. For det er vel egentlig der Nekkar sin løsning ser ut til å være anderledes? Dvs at de jobber med et konsept som skal gi lavere driftskostnader.

Spørsmålet som jeg ser det er vel egentlig derfor om Nekkar klarer å levere på premisset om lavere opex i deres lukkede anlegg vs åpne anlegg.

Tror jeg har skrevet noe om dette tidligere også, men Nekkar er ikke alene om å ha fokus på dette. Det er flere leverandører som tilbyr digitale plattformer hvor man har oversikt over de ulike instrumentene som er plassert i merd/på flåte. ScaleAQ og AkvaGroup er to av dem som jeg kan huske på stående fot.

2 Likes

At de ikke er alene er jo et bevis på at det er et marked =) Jeg hadde vært skeptisk dersom Digital Solutions var noe nytt de hadde begynt med, men DS genererer jo faktisk inntekter allerede og har vist at de får til automatisering.

Ikke nødvendigvis. Aktørene i havbruksnæringen er veldig kvalitetsbevisst, og betaler gjerne premium dersom de får et premium produkt. Det er flere leverandører i næringen som profiterer på dette.

Det kommer helt an på hvordan miljølastene er. I områder med sterk strøm vil dukbaserte løsninger ha store ulemper fordi posen blir svært deformert. Da får man dårligere fiskehelse og høyere dødelighet. Sluttresultatet er høyere kostnad per kg fisk. Nå sitter jeg ikke med disse foran meg, men det finnes mange rapporter som viser hvordan de ulike komponentene i et anlegg reagerer i ulike forhold.

Jeg tror ikke det blir noe problem. Flere typer lukkede/semilukkede anlegg har vist seg å redusere kostnader fordi lusepåslaget er mindre.

3 Likes

Vet du hvorfor de lukkede anleggene som har vært testet ut i flere år ikke har lykkes? Da tenker jeg på at det hadde vel vært naturlig å bytte ut åpne anlegg med lukkede anlegg hvis dette senker opex.

Fordi konvensjonelle åpne anlegg er by far den foretrukne måten å produsere fisk i fortsatt. Det er et god kjent “system” hvor man kan bruke de rutinene man har opparbeidet seg og som er veldig lite komplisert å operere.

Og så spiller jo politikk en stor rolle også.

1 Like

Hmm, så det er dyrere å drive på gamlemåten, men man fortsetter med det fordi det er “kjent”? Jeg spør litt her for det høres så rart ut for meg :stuck_out_tongue:

Hva tenker du med politikk? At de vil ha flere lisenser og vil bruke lukkede merder som en brekkstang for å få det?