Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

NEKKAR ASA Småprat 🚀⚓🌊

HØRES UT SOM EN NÆRING SOM MOTSETTER SEG DISRUPTION liten bokstav

God drift i åpne merder gir fortsatt lavere opex enn lukka merder i sjø. Skal disse lokalitetene over i lukka må det komme politiske føringer.

2 Likes

Jeg har ikke peiling her på hva som er fakta, men dere ser ikke ut til å være enige? :see_no_evil:

Lokaliteter som har utfordringer i sjø har selvfølgelig noe å tjene på lukka merd. Er utfordringene mindre er ikke regnestykket like klart. Hadde det vært vesentlige kostnadsbesparelser tror jeg vi hadde sett flere lukka merder nå. Capex for en lukka merd er ikke helt uvesentlig, uten at jeg kjenner til Nekkar sin løsning er capex fort nærmere 30 MNOK for en merd.

1 Like

Ok, så basically, på lokasjoner med lite problem med lakselus er det billigere å drive med åpen vs lukked merd, evt marginalt billigere den ene eller andre veien, mens capex ved de lukkede merdene er såpass høye at de ikke er aktuelle.

Jeg leser da mellom linjene at selv om Nekkar skulle lykkes her, så er det neppe en slam-dunk også har man 3000 lukkede merder langs norskekysten. Jeg lurer på hva de ser for seg selv. De har neppe begynt på dette prosjektet uten å se vesentlige muligheter.

1 Like

Det noen oppdrettere tar til orde for nå er at biomasse i lukka merd ikke skal inngå som en del MTB- tillatelsen. HVIS noe sånt skulle bli vedtatt ville nok antall lukka merder bli betydelig!

Dette er jo basicen i det. Vil vel hevde at det er opptil få områder som ikke har lus, og om jeg har forstått næringen riktig så er lakselus et økende problem, og har vært de siste 10-20 årene. Fra de lokale anleggene irundt her så vet at de i perioder har hatt avlusinger 3 ganger i uka. DET tærer på fiskehelse og økonomi. Så kan vi argumentere fiskevelferd, rømming/blanding med villaks etc politikk mao.

Men at det vil være rimeligere å benytte eksisterende infrastruktur på satte anlegg (kan vel gjelde flere industrier) sier seg vel selv, men da bare opp til et visst punkt med lakselusutfordringer. Avluser man en gang i mnd kontra flere ganger i uken, så tror jeg det fort pinger bunnlinja på lokaliteten.

1 Like

har også hørt noe lignende. Godt poeng.

Hva med avfall fra fisken i dagens merder? Lukkede merder vil avfallet bli samlet opp ideelt sett, og dermed være mye mer miljøvennlig/bærekraftig?

Dette er vel også et viktig argument for overgang til lukkede merder?

Hvis du hadde sett havbunnen under et sånn anlegg, så ja absolutt vil jeg si! :smiley:

Det er vel også her filtreringsraten/kvaliteten av vannet osv blir påvirket. Tror @Hocki nevnte noe om dette tidligere i tråden en gang?

1 Like

Hvilke forventninger har man til omsetningen innen Shipyard Solutions fremover? Antas den å skulle ligge relativt stabilt, eller er det noe vekst å hente der?

De har gode muligheter til vekst på servicekontrakter, men har vel en veldig stor markedsandel på skipsheisene. Evt vekst der er vel hovedaksjonær fordi markedet vokser og evt nye løsninger de kommer med som gjør markedet større.

2 Likes

Jeg kikker litt på mulighetene for at Nekkar kan vokse godt inn i servicesegmentet av bransjen sin, hvor kontraktene er ganske store og går på oppgraderinger og utskiftninger av gamle deler.

Nekkar (da TTS Group) kjøpte i 2015 Syncrolift fra Rolls Royce, som hadde eid markedet fram til da. Rolls Royce har utplassert veldig mange skipsheiser rundt om i verden, og per 2013 var status “More than 245 Syncrolift installations have now been designed and supplied to 71 countries.”

Vi så tre eksempler på servicekontrakter nå på sist kvartalspresentasjon:

Siden Nekkar har en godt fungerende salgsorganisasjon er min forsiktige konklusjonen at det er gode muligheter for solid vekst her, og at de neste kvartalene kan vise det på salgssiden.

3 Likes

Litt nedside igjen på RSI sammenlignet med tidligere bunner i chartet.
Muligheter for kjøp rundt MA200 ett sted?

2 Likes

Håper på en bounce her rundt MA20 =)

https://newsweb.oslobors.no/message/545374

Nekkar ASA: Forms “Inteliwell” Joint Venture together with Transocean

Raskare enn Tekbot ja.
Fint det

1 Like

Nekkar ASA: Forms “Inteliwell” Joint Venture together with Transocean

1 Like

Inteliwell’s digital well construction solution will integrate digital systems
for well construction, drilling control and real-time data monitoring. The
software solution interfaces with the drilling rig’s control system to
autonomously execute tasks outlined in the well plan, serving to expedite the
well construction process. Additionally, an integrated real-time monitoring
platform will measure downhole progress and evaluate conditions in the well to
provide critical, precision-enhancing feedback to the drilling control system.

“Intellilift has already digitized and facilitated increased automation and
remote-controlled operations onboard offshore vessels and drilling rigs. Through
this JV with Transocean, Intellilift will benefit from the driller’s global
footprint and well construction expertise, accelerating adoption of this
disruptive rig automation solution,” says Preben Liltved, CEO of Nekkar ASA.

Stig Trydal, managing director of Intellilift added: “In short, the JV will
provide software solutions (SaaS) that allow operators to further improve the
consistency of their operations while reducing drilling costs through more
reliable and faster drilling operations”.

Intellilift er på vei til noko stort. Nekkar er bare enormt gode til å skaffe seg samarbeidspartnere. Viser at det Nekkar driver med er veldig bra i internasjonal samanheng.

Ah, den var overraskende. Min utheving:

“Intellilift has already digitized and facilitated increased automation and
remote-controlled operations onboard offshore vessels and drilling rigs. Through
this JV with Transocean, Intellilift will benefit from the driller’s global
footprint and well construction expertise, accelerating adoption of this
disruptive rig automation solution,” says Preben Liltved, CEO of Nekkar ASA.

Dette er det tredje “disruptive” produktet de har kommet med :stuck_out_tongue:

2 Likes

Får meir og meir trua på Nekkar til meir dei kjem med. Syns leiinga gjer enormt mykje rett og bygg ein svær organisasjon med mykje forskjellige løysingar.

1 Like