Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

NEKKAR ASA Småprat 🚀⚓🌊

SaaS = P/S 10

2 Likes

Dette er jo ganske kraftige saker.

Min utheving:

Jeg synes det er litt morsomt hvordan Nekkar virkelig ikke bruker penger. Joint venture? Kjør på, dere stiller kapital og know-how på den fysiske siden osv? Vi stiller med softwaren vi har laget. :stuck_out_tongue:

Transocean er jo ikkje ein liten partner heller. Sjølv om Nekkar har ~50% av Intellilift nå så trudde eg at dei har opsjon på resten og.

@Krieghoff kan du komme med en oljetolkning av meldingen?

Hva er det de gjør og hvordan er det disruptive?

Blir forøvrig mer og mer overbevist av at Nekkar vil levere stort over tid. Et joint venture betyr at de får hele tyngden til denne eksisterende organisasjonen bak satsingen. Og det er verdifullt.

Fra Q2 rapporten:

In the second quarter, the majority of resources
in Digital Solutions was allocated to projects in
Shipyard Solutions, and for software
development for both the Starfish and SkyWalker
development projects. Additionally, the Digital
Solutions team is working on systems for more
efficient drilling operations.

Så dette var ikke hovedfokuset deres, mesteparten av ressursene hadde gått til Starfish og SkyWalker.

1 Like

Litt avsporing her frå meg
Lurer litt på korleis dei får tid til alt mogleg med så få ansatte. Intellilift er jo involvert i alt Nekkar driv med i tillegg til sine eigne ting.

1 Like

For meg ser det ut som det er et nytt logge system de har utviklet. Sier ikke spesifikk hva det er eller hva de har forbedret, men dagens teknologi så må det stoppes å bore samt pumpe når de tar surveyer i brønnen under boring. Dette for å få viktig info under operasjonen.

Har de klart å utvikle noe som kan unngå dette eller redusere tiden, kan dette være god butikk da det reduserer tiden for å bore et hull samt får en sikrere brønn da en slipper å stoppe pumpene, noe som er det mest kritiske å gjøre.

2 Likes

Jeg tenker det er en rimelig flat organisering av ansatte hvor du ikke har fem nivåer med mellomledere for å få til ting. Du har mao ansatte som kan ta egne beslutninger også har du ledere som er der for å hjelpe de ansatte hvis de trenger det.

Jeg har merket meg det jeg også, for å være et så lite selskap, så har de veldig mange baller i luften samtidig uten at dette har påvirket resultatet nevneverdig. De har vel sagt at R&D kostnadene vil øke noe framover, men jeg er ikke spesielt bekymret for å si det sånn.

image

Også får de staten til å ta 1/3 av kostnadene. Totalt har de fått tilskudd på 32 MNOK fra Innovasjon Norge for Starfish / Skywalker, så rundt 27 MNOK igjen? :stuck_out_tongue:

Jeg har jo vært borti endel selskaper og Nekkar er de som har kjørt R&D absolutt billigst. Også driver de R&D på felter som ser ut til å bli plukket opp av større industrielle partnere. Trans Ocean )(mcap 2,3 mrd USD) her, Lerøy Seafoods (mcap 46mrd NOK) for Starfish, Fred. Olsen Renewables (Bonheur, mcap 13,5 mrd NOK)

5 Likes

En R&D som endelig gir håndfaste produkter nå. Gleder meg til å følge små og storskalatestingen videre.

Det virker som at de gjør veldig mye rett i Nekkar.

Tjaaa, leste kjapt gjennom meldingen og kjenner jo ikke Nekkar så godt.

Men de jeg kan si er at det er ett enormt fokus på å gjøre det billigere å bore brønner. I så måte kan dette være en viktig nøkkelbrikke i dette. Fra før så vet jeg at Transocean er i ferd med å avslutte boreprogram lenge før estimert tid. De har gjort en kjempe jobb for å si det fint. Det skulle ikke forundre meg om dette systemet allerede har vert benyttet i den fasen. Det kunne vært intressant å fått sjekket litt opp i det.

Boring av brønner er blitt stadig dyrere og mer komlekst så at det settes inn ressurser på alt fra planlegging til oppfølging under boring kan vise seg å være en god investering.

11 Likes

https://www.sciencedirect.com/topics/engineering/drilling-cost

Det er ikke mange prosentene kjappere drilling som skal til før dette sparer enorme pengesummer.

3 Likes

Hvem er Transocean? Kan man anta at de vil øke sin markedsandel hvis de plutselig har utstyr som gjør jobben raskere?

Bra spørsmål, da dette er viktig å få belyst. La meg tillate meg å bruke Wikipedia, så får mer kyndige korrigere om det er feil:

« Transocean er verdens største boreselskap og verdens største riggselskap med en total flåte på 80 enheter. Av disse kan 36 enheter operere på dypt vann, slik at Transocean også er verdens største dypvannsselskap.»

:ok_hand:

Handler alt jeg kan av Nekkar under 10 kr :slight_smile:

1 Like

Jeg kjøper heller om den går over 10kr

1 Like

Må ikke bare se på det tekniske Holmes :slight_smile:

1 Like

Morsomt å se hva de skriver om verdier. For eneste måten de kan levere R&D på de budsjettene de kjører er å gjøre det enkelt. Business sense gir også mening, for de har noen giganter som partnere i R&D.

3 Likes

De har faktisk et salg på denne allerede:

Intellilift enters into a joint venture with Transocean and establish INTELIWELL - leveraging our combined expertise and technology to deliver the next generation open drilling automation platform and digital well construction solution.

The innovative technology developed by Intellilift, in response to market needs for a more flexible and open automation platform, have made huge advancements after three years of R&D and rigorous testing, and was recently delivered to our first customer.

Combining our efforts, we are now able to deliver a full suite of products with a complete end-to-end closed loop workflow for well construction planning, execution and monitoring through Inteliwell, as illustrated below.

6 Likes

(Deleted)