Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

NEKKAR ASA Småprat 🚀⚓🌊

Ser den. Kan jo ikke være en annen grunn enn at man ønsker en exit etter lang tid som aksjonærer, men desto bedre for oss om den faller mer. Har lest litt mer i pareto pdfen og synes dette ser veldig bra ut.

Kan ikke se annet enn penger på gata her jeg, men nå vet jeg ikke mer enn det som er tilgjengelig på nettet av informasjon.

Alle vi som er inne nå (og de som kjøpte basert på Skorstad’s uttalelse i FA) kjøpte fordi vi ser det samme. Enten er det riktig eller så har vi oversett noe, eller det er noe vi ikke vet. Jeg tror alt vil bli mye tydeligere ved Q3, samtidig tror jeg kursen vil være høyere da og forhåpentligvis enda høyere etterpå hvis vi har rett :wink:

Fra Sysla:

Selskapets havbruksatsing er kanskje den mest ambisiøse.

Nekkar er godt i gang med utviklingen av det de internt kaller for «Starfish», et anlegg for lukket fiskeoppdrett.

Merden utvikles i samarbeid med en av de virkelig store fiskeoppdretterne i Norge.
Navnet på samarbeidspartneren er enda ikke offentliggjort.

Hvem tror dere dette er? Vi foreslo MOWI på chatten men i og med at problematikken gjelder hele bransjen kan det jo være hvem som helst? :wink:

– En lukket merd kan sette en stopper for luse-problematikken.
Lakselusen koster ifølge DN oppdretterne rundt fem milliarder kroner i året i behandling og dødelighet, og Mowi-sjef Alf-Helge Aarskog har til Kyst.no omtalt lakselus som selskapets «største utfordring».

https://www.fiskeridir.no/Akvakultur/Tildeling-og-tillatelser/Saertillatelser/Utviklingstillatelser/Soekere-antall-og-biomasse
Neppe MOWI. Som du ser er det mange Som jobber med dette. Leter du rundt disse finner du hvem som jobber med mange av disse konsesjonshaverne.

1 Like

«Men vi kommer også med helt nye løsninger som bransjen ikke har sett før.»

Må le litt av dette her. Det er omtrent 100% sannsynlig at næringen har prøvd det de skal utvikle tidligere. Lukkede merder og landbasert oppdrett feks var vel prøvd litt på 80-tallet blant annet borti Canada.

Men de har jo ikke lykkes, så det må jo nye løsninger til?

Alle prosjektene som går under utviklingstillatelser har blitt prøvd før. Noen av prosjektene benytter seg av bedre teknologi (vinsjer, sensorer, etc) og sterkere struktur. Felles for de fleste er at de har fått ny «drakt» eller nytt design om du vil, men prinsippene er de samme. Åpent, delvis lukket, lukket. Og under der igjen er det ulike typer, for eksempel beck cage, som er et åpent anlegg under vann (som også har blitt prøvd tidligere). Hvis det er lus eller rømninger du tenker på så er lusen ekstremt tilpasningsdyktig og vanskelig å bli kvitt, siden den befinner seg fritt i vannmassene. Hvis det er rømninger, så er det blitt mye bedre enn det var før, og mye mindre skyldes strukturell svikt slik det var tidligere (anleggene er sterkere nå). Mer kommer som følge av at det er større operasjoner nå enn tidligere, båtene er blitt større og utstyret er blitt kraftigere.

Og så kan man jo selvfølgelig si «få dritten på land eller i lukket anlegg», men det er ikke rett frem slik mange tror. Det er store utfordringer i de løsningene.

3 Likes
1 Like

Etter å ha lest artikkelen over gir det litt mer mening ifht. vår diskusjon i går @anon80503862. Hvis upfront payments er 2 NOK og de har ca. 100mnok på bok så er selskapet priset til cashbeholdning + upfront payments.

Sånn sett så får du all eventuell oppside gratis, mens risikoen ligger i de andre segmentene, og da primært Starfish. Intellift vet vi er break even allerede, så Starfish og guiding på denne blir jokeren?

1 Like

Uansett for du kronjuvelen Syncrolift gratis på dagens prising.

Det er stort sett bare tull å basere prisen på en del av et selskap, de har jo planlagt å gå videre med starfish satsingen. Av og til gir det mening, men sjeldent i en kort perspektiv.

Kan Barrus være ferdigsolgte? Hadde vært fint å sett en liste neste uke :wink:

image

De bør snart være tomme ja

Nekkar caset minner meg litt på denne :stuck_out_tongue:

Nei, de er ikke pre-revenue, men det er forventninger til framtiden som driver kursen, ikke hva de har levert de siste kvartalene. :stuck_out_tongue:

2 Likes

Akkurat som alle andre aksjeselskaper altså.

Nei, det vil jeg ikke si. Når et selskap er priset til P/E 12 og har levert 5% direkteavkastning og 10-30% årlig økning i kurs, så er de over i den fundamentale fasen. :stuck_out_tongue:

Da kan det se ut som Barrus har tømt seg ferdig :wink:

Nekkar

3 Likes

gapfill neste? :wink:

1 Like

Hehe, er ikke mye motstand rundt her ja, men er jo greit å ta med seg at de har 400mnok mindre cash enn tidligere :stuck_out_tongue: