Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

NEKKAR ASA Småprat 🚀⚓🌊

SSHIP er jo priset høyt mye pga forskningen de gjør i forbindelse med leveranser til de 6000 søppelanleggene i Europa. Ikke først og fremst pga dagens omsetning/ebit. :slight_smile:

1 Like

Er det kanskje greiest å se på Nekkar som ett selskap som kan bli veldig stort hvis de lykkes med nytt satsingsområdet ? Og hvis ikke er de fortsatt ganske solide ?

3 Likes

Sammenlignet du da egentlig Syncrolift og Kitron, eller var det faktisk Nekkar og Kitron? De to sistnevnte er ikke spesielt sammenlignbare…

1 Like

Jeg sammenlignet det som i regnskapet het continued business :slight_smile:

1 Like

Dvs hele Nekkar da? @Konamixx du som har lest regnskapet. :stuck_out_tongue:

Greia er at Syncrolift har en veldig, veldig pen ebit margin, 12,3% i H1, men den hadde da falt pga utsettelser (som ikke ville påvirke framtidig inntjening iflg en analyst). Så ut til å ha ligget på 15-20% tidligere. Med 764 mnok i backlog, så ligger det da der 114 - 152 mnok EBIT.

  1. Dette gikk vi gjennom i går - man må se på Syncrolift isolert. Du sier de taper penger men det skyldes tall som ikke representerer bildet slik selskapet ser ut etter omstruktureringen. Syncrolift har positiv cash flow. Nekkar kan i teorien betale ut all inntjening som utbytte og får betalt på forskudd fra kundene ifm prosjektene de leverer. Aksjonærene trenger ikke finansiere videre vekst.

  2. Såvidt jeg vet ble all gjeld gjort opp ifb. med restruktureringen, men jeg er ingen økonom.

  3. Markedsposisjonen sikrer cashflow - lange kontrakter (ut 2022) og en fet ordrebok. Det er i de to andre segmentene de kan vokse i + de kan vokse stort når det gjelder vedlikehold hvor de bare har 15% markedsandel. Her er det masse rom å vokse i.

  4. Veksten er det mest spennende her. Worst case har man et selskap som ikke vokser men som er priset til cashbeholdning - best case har man et selskap som vokser og priset til cashbeholdning.

Uansett hvordan du ser på det så er vel dette det beste eksemplet på penger på gata :wink:

De skriver i presentasjon at de har ett stort markedet og ta av når det kommer til aftersales.

•~90% of shiplifts are Syncrolift / Rolls Royce installations (designs & drawings owned by
Nekkar), however Syncrolift only serves ~15% of its total combined installed base

Syncrolift søker etter folk som skal ta hand om dette markedet.
https://syncrolift.com/jobs/

Jeg må bare få sagt at jeg ikke tror de kan ha samme høye marginene på aftersales, men det skjønner dere sikkert.

2 Likes

Jeg valgte kunne og se på kontantene i Nekkar og leste isolert sett bare regnskapet til Syncrolift, de andre business Nekkar holder på med setter jeg til null.

Hvorfor det? De bruker jo penger på de andre businessene og det gjør at resultatet blir null. Man må nesten se på om man tror de kommer til å bruke penger på dem i årevis framover, eller om man tror de kommer i mål, eller stopper pengebruken.

1 Like

Den ene gikk break even den andre er ikke oppgitt, men det er i en slik skala at i det store bildet ikke er noe og regne på.

Det er i en skala at de hadde -12mnok i ebit?

Vet du hvor mye de har igjen?

I Q2 hadde Syncrolift 50mill i omsettning og «Other» hadde 3,3mill i omsettning.
Så ja dette setter jeg enn så lenge til null

… selskaper som driver med R&D har gjerne lav omsetning? Så man må nesten se på ebit? :stuck_out_tongue:

i går: Etter transaksjonen eier Barrus Capital 4.430.579 aksjer i Nekkar, men gått en del volum i dag da, så mulig de selger mer.

1 Like

Takk, står i jo en børsmelding, etter close 02.10.2019 så hadde de 4,4m aksjer. I går var det 3,5m i omsetning og i dag 1,1m i omsetning, så de er potensielt helt tomme. Det er neppe tilfellet, men interessant å se hva som skjer her.

1 Like

Men så har du aquaculture som er på utvniklingstadige, her renner pengene ut, dette «others» segmentet blir en sånn saldo baldo enn så lenge.
Ikke det at jeg håper de lykkes.

Viktig å se utviklingen også

Q1 2019

image

Q2 2019

image

I Q2 kjøpte de 51% av intellilift, så endel om ikke alt av revenuen der må tilordnes de.
Virker som Group har “faste” kostnader rundt 7,5mnok per kvartal.

Evt kan det tenkes at disse kostnadene er nede i 3,5MNOK pr kvartal nå, mens intellilift går breakeven.

2 Likes

Tenker å ta litt mer her neste uke om den kommer litt lavere. Skjønner ikke man selger den under 3 kr egentlig. Hva er logikken?

Hvis du tenker på Barrus Capital kan grunnen hver flere…

  • nye prosjekter som trenger midler.
  • formue skatt som må betales
  • ikke enig i veien videre hva ang Nekkar

2 Likes