Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

NEKKAR ASA Småprat 🚀⚓🌊

Hvordan ser du dette? Du definerer volumet som “kjøp” hvis det er selger som får fill (kjøper står for markedsordre), sant ? Vanligvis er det selvsagt “kjøpsvolum” når kursen går oppover og “salgsvolum” når det går nedover. Men umulig å si fra chartet om det er “kjøp” eller “salg” volum når prisen svinger som på barene du har markert i gult. Skulle i utgangspunktet tro det var begge deler. Men du har kanskje fulgt med på ordreboken i dag?

Du kan se på timestamps på handlene. Lettere å se på større ordre. Da vil du se på samme timestamp at det først var handel på 9.52, så 9,54, så 9,57, så 9,6 til slutt. Da vet du at det var salgsordre som lå inne og så kom en kjøper og kjøpte det som var til salgs.

Det har ikke vært alt som har vært store kjøpsordre, men mye av det. I hvert fall når jeg postet det over.

2 Likes

Oppdatering om Nekkar her fra 1:18:50:

Hint - det er ikke Nekkar de sikter til som dyrt :wink:

5 Likes

Tar noen ut 10kr i Nekkar? ( burde kjøpt mer men tok 5k til idag, 15k er 5k mer enn jeg planla å ha).

2 Likes

Synes Nekkar ser ganske så bra ut om dagen. Er ingen TA fyr, men i forhold til børsklimaet om dagen, så ser det bra ut.
Ser at top 50 i Des har økt med 220k aksjer ca. Det er jo også helt greit .

5 Likes

Det har skjedd et par ting etter at jeg lagde denne posten:

  • Nekkar leverte svært sterke Q3 tall
  • De guidet høy aktivitet i Q4, med flere prosjekter som optimalt kunne avsluttes i Q4.
  • De antok at besluttningen om en eller flere av tre kontrakter for skipsheiser ville være klart før årsskiftet, men det har ikke blitt tatt noen endelig besluttning.

Litt morsomt å se utviklingen i kurs de tre siste årene: 2,05 i 2019, 6,02 i 2020 og 9,97 i 2021. Tre - fire kroner opp i året. Nekkar har kommet veldig langt fra når jeg så på aksjen for første gang i 2019. Da var det meste usikkert med selskapet. På den tiden var aksjen priset i nærheten av cashbeholdningen og det var ikke lett å se hva selskapet faktisk burde være verdt. Siden den gang har de levert tre knallsterke årsrapporter. 2021 har i løpet av de tre første kvartalene allerede slått 2020-resultatet, (73 øre vs 67 øre EPS) og det som tradisjonelt sett har vært deres beste kvartal gjenstår.

Jeg prøvde å skrive noe vettugt om hvordan jeg tror makro vil påvirke Nekkar, men såpass langsiktige kontrakter at jeg sliter litt med å se hvordan de kan bli påvirket i nevneverdig grad.

Nekkar har ingen rentebærende gjeld å ta hensyn til. Ei heller finansieringsbehov. Hvis man regner på hva de har i cash utestående fordringer og forpliktelser osv, så hadde de rundt 160 MNOK etter Q2. Jeg tenker de pr dags dato har godt over 200 MNOK. Mao, Nekkar har en MCAP på ca 1000 MNOK, men EV på rundt 800 MNOK. Dette for et selskap som jeg forventer leverer et resultat på 95 - 125 MNOK i 2021.

Det er vel heller på eiersiden at jeg ser størst muligheter/svakheter i Nekkar. På slutten av 2021 så har en aktør solgt jevnt og trutt over børs og holdt kursen nede. Det har hovedsakelig vært en større kjøper. Hvis en større eier beslutter seg for å selge ut over børs, så vil det påvirke kursen negativt. Samtidig, hvis en større aktør skulle ønske å øke, så vil det føre til en rimelig umiddelbar reprising. Folketrygdfondet gjorde det for Kitron, men fra en høyere MCAP enn det Nekkar ligger på nå.

Det er vel også litt av moroa med Nekkar. Selv bare skipsheisene og service på disse burde etterhvert kunne prises til P/E 15-20 ish, som basert på forventede 2021-tall burde gi en kurs fra 14 kr til 24 kr. En slik reprising er noe som tar tid. For Kitron, så tok det rundt 5 år fra de begynte å levere gode tall til de kom dit.

22 Likes

Må si jeg liker måten du formulerer deg på og hvordan du holder oss andre oppdatert på hvordan du ser Nekkar. Herlig med hvordan du leker med tall og fremtidige utsikter for Nekkar. :slight_smile:
Gleder meg til fortsettelsen som Nekkar aksjonær.

5 Likes

Hvilke børsverdi hadde kitron når folketrygden begynte å snike seg inn? :grin:

Ser ut fra listene at det var litt i underkant av 9 kr. Juni 2019.
Dem kom inn på listene i Juni, men dem kan jo ha kjøpt seg opp en stund føre dem kom på listene.

Rundt 1,5mrd i midten av 2019. Da tok de en posisjon på litt over 1%. Under 2020 krisen doblet de og er nå største aksjonær.

Når blodet renner i gatene. I motsetning til deg solgte jeg denne på 2 tallet sist vi diskuterte det. Det var smart😊

2 Likes

Bare å komme seg inn igjen. Mye oppside igjen.

Solgte med grei profitt når den nådde taket i kanalen 29.12 i påvente av et Pb. Men ja, teknisk ser det fortsatt veldig bra ut! Vil se bruddet eller Pb. til støtte 9.5-60

2 Likes

Jeg har kjøpt og solgt denne mange ganger. Har ikke kommet så bra ut av det. Samtidig, bedre å kjøpe tilbake dyrere og selge enda dyrere enn å bare gå ut. :stuck_out_tongue_winking_eye:

Synes det er lettere å kjøpe og selge noe jeg ikke har overbevisning om.

Jeg synes det er litt morsomt når fond holder seg unna aksjen, selv om de syntes den er billig fordi den trades lite. Det er en logikk der jeg sliter veldig med. :exploding_head:

Ja, å ta hjem litt profitt er aldri feil og det jeg har brent meg mest på å ikke gjøre. Det gjør noe med psyken å gi tilbake til det hele markedet. Man hadde rett, men ble litt naiv. Nå har jeg en strategi som innebærer at å sikre noe profitt blir like viktig som å sette SL. Så kan resterende beholdning få gå.

Dvs det er dette jeg skal bli bedre på i fortsettelsen. Har hatt for vane å selge hele beholdningen og gått glipp av MYE.

2 Likes

Inne på brudd opp av flagg, regner med det holder👌

3 Likes

Slike poster hjelper på kursen :wink:

Jækla god analyse av Nekkar, fra Feathertop Capital. 32 sider med gull. https://drive.google.com/file/d/1OnqkhBmHr_XUiVFo8nHeJTr6qQW2d2Of/view

5 Likes

Når kom denne?

  1. november, ble den lagt ut på twitter. Dukket først opp i feeden i dag
2 Likes