Det har skjedd et par ting etter at jeg lagde denne posten:
- Nekkar leverte svært sterke Q3 tall
- De guidet høy aktivitet i Q4, med flere prosjekter som optimalt kunne avsluttes i Q4.
- De antok at besluttningen om en eller flere av tre kontrakter for skipsheiser ville være klart før årsskiftet, men det har ikke blitt tatt noen endelig besluttning.
Litt morsomt å se utviklingen i kurs de tre siste årene: 2,05 i 2019, 6,02 i 2020 og 9,97 i 2021. Tre - fire kroner opp i året. Nekkar har kommet veldig langt fra når jeg så på aksjen for første gang i 2019. Da var det meste usikkert med selskapet. På den tiden var aksjen priset i nærheten av cashbeholdningen og det var ikke lett å se hva selskapet faktisk burde være verdt. Siden den gang har de levert tre knallsterke årsrapporter. 2021 har i løpet av de tre første kvartalene allerede slått 2020-resultatet, (73 øre vs 67 øre EPS) og det som tradisjonelt sett har vært deres beste kvartal gjenstår.
Jeg prøvde å skrive noe vettugt om hvordan jeg tror makro vil påvirke Nekkar, men såpass langsiktige kontrakter at jeg sliter litt med å se hvordan de kan bli påvirket i nevneverdig grad.
Nekkar har ingen rentebærende gjeld å ta hensyn til. Ei heller finansieringsbehov. Hvis man regner på hva de har i cash utestående fordringer og forpliktelser osv, så hadde de rundt 160 MNOK etter Q2. Jeg tenker de pr dags dato har godt over 200 MNOK. Mao, Nekkar har en MCAP på ca 1000 MNOK, men EV på rundt 800 MNOK. Dette for et selskap som jeg forventer leverer et resultat på 95 - 125 MNOK i 2021.
Det er vel heller på eiersiden at jeg ser størst muligheter/svakheter i Nekkar. På slutten av 2021 så har en aktør solgt jevnt og trutt over børs og holdt kursen nede. Det har hovedsakelig vært en større kjøper. Hvis en større eier beslutter seg for å selge ut over børs, så vil det påvirke kursen negativt. Samtidig, hvis en større aktør skulle ønske å øke, så vil det føre til en rimelig umiddelbar reprising. Folketrygdfondet gjorde det for Kitron, men fra en høyere MCAP enn det Nekkar ligger på nå.
Det er vel også litt av moroa med Nekkar. Selv bare skipsheisene og service på disse burde etterhvert kunne prises til P/E 15-20 ish, som basert på forventede 2021-tall burde gi en kurs fra 14 kr til 24 kr. En slik reprising er noe som tar tid. For Kitron, så tok det rundt 5 år fra de begynte å levere gode tall til de kom dit.