Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

NEKKAR ASA Småprat 🚀⚓🌊

Rapporten var ikke noe særlig, men straffes nok hardt for hedging og delays.

Satser på det blir ordentlig trøkk i H2 med Inteliwell kontrakt(er), større Syncro kontrakter og forsinkelser som jobbes inn.

Skywalker ser meget lovende ut, blir spennende å se full-scale og hvilke aktør som kommer inn.

Starfish går tregt, men fremover, og de virket positive til erfaringene de har gjort siste året. Er en bransje som har tungt for endring, men hvor de nok ser at de blir nødt til å gjøre endringer over de neste årene mtp bærekraft og all sykdomsproblematikken.

Kommer til å kjøpe gjennom høsten og har tro på at Nekkar er et fint sted å være i årene fremover.

2 Likes

Kommer også til å fortsette å akkumulere små poster i selskapet fremover men lurer på hva slags snitt marginer de har i sin order back log i og med at de har fast pris og ikke indeksering da dette kan slå negativt ut i forhold til pris økningene man opplever.
Men liker Nekkar og min bet er at de lykkes med noen av de prosjektene de har i pipeline slik at de har flere ben å stå på.

Såvidt jeg har fått med meg, så er det du sier her feil? Kom det en oppdatering i dag som endret dette? Hvis du ser på marginene de klarte (operational), så var de fortsatt svært gode. Dårligere enn de har vært tidligere, men omsetningen var også noe ned som forklarer litt av det. Også er det neppe heeeelt lett å få alt indeksjustert osv.

Når Nekkar starter på en kontrakt, så får de pengene de trenger for å kjøpe materialet de trenger også trekker de av disse pengene gjennom prosjektet. Det er derfor Nekkar sin cash beholdning går ned når de sluttfører prosjekter.

Mente CFO svarte fast pris på siste spørsmål i presentasjonen?
Men enig at de har BRA marginer totalt sett og vet (av erfaring) at det er vanskelig å dekke seg 100% ved indekseringsklausuler

Grei økning på service-siden av skipsheisene.

2 Likes

Har ikke fulgt med så bra som jeg burde. Ingen her som har fulgt med heller? Eller sitter folk å kjøper på sidelinjen. Jeg synes faktisk det er veeeldig rart at kursen ikke har beveget seg her.

Slide 13, Inteliwell
ref: https://channel.royalcast.com/hegnarmedia/#!/hegnarmedia/20220830_1

  • Software - Finalized development
  • Done successful live rig-testing this quarter
  • Believe first contract will be signed within a few weeks for the joint venture (fra 09:30 ish)

Slide 19, Starfish

  • In commercial discussions with an fish farmers for delivery of a full scale model in 2023.

EDIT
Rundt 29 minutter, så nevner han at den geopolitiske situasjonen gjør det mer aktuelt for marinene omkring i verden å ha gode docking-muligheter og at det skaper etterspørsel.

Fikk også med meg “in a couple of weeks” som jeg også trodde ville bli tolket positivt? Er det fordi det er ett JV dette da? SaaS har jo vært hot lenge så og virker som de er godt igang her med kommersielle kontrakter.

Mulig at markedet i likhet med meg ikke har den fjerneste anelse om hvilke summer det er snakk om for en Inteliwell avtale?

Det virker jo å være veldig nærme en avtale og først da får vi (forhåpentligvis) en pekepinn på hvilke summer vi kan forvente ved flere avtaler.

Som sagt syns jeg software delen er vanvittig spennende.

1 Like

Jeg antar de første kontraktene er relativt små, inntil dette har vært i bruk en liten stund. Da vil de ha tall å slå i bordet med, ikke bare løfter.

Det gjorde han, synes det er veldig rart. De har jo kontrakter som skal utføres i 2024 osv. Kanskje Nekkar hedger seg ved å bestille det de skal ha rundt kontraktinngåelse? I så fall vil jo effekten bli liten.

Han sa vel samtidig at kunden måtte ta evt prisøkning ? Gjorde han ikke ?
Prata litt i skjegget syntes jeg å høre :slight_smile:

Har ikke studert balansen i detalj rundt dette men hvis de hadde lagt inn bestilling med en viss prepayment så ville de i praksis ha hedget.
Vet ikke de forskjellige komponentene de leverer men mye råvarer som har økt i pris…

Det var på nye kontrakter mener jeg så mulig de nå ser utfordringer på inngåtte kontrakter

1 Like

Æsj. Ingen som vil fylle opp kjøpsordren min på 8.28 jo :frowning:

Det var sikkert en dust som la inn en ordre på 8,32 for å bare få fill :stuck_out_tongue:

Satser på at Nekkar får fyllt opp ordreboken sin nå i H2 2022. Nå har de tre ben å stå på:

  • Synkrolift newbuilds
  • Synkrolift service
  • Inteliwell

De nevnte også i presentasjonen at for Skywalker, så skulle de nå gå inn i samtaler om fullskala modell og at det kunne ta litt tid. Jeg antar det tar litt tid fordi de ikke bare skal bli enige om fullskala modellen med den evt partneren, men også bli enige om finansiering og omsetningsfordeling når dette går fullskala kommersielt. Jeg tenker også det kan være flere som er interessert her og at det derfor kan bli litt mer fram og tilbake. Såvidt jeg vet, så har Nekkar en rimelig unik løsning.

For Starfish, så er det ganske mange forskjellige lukkede merde prosjekter, så der er det nok litt vanskeligere å komme til en enighet som er akseptabel for Nekkar…

1 Like

Der fikk jeg 3 aksjer til :joy:

2 Likes

På q1 presentasjonen mener jeg de sa at inflasjon og prisøkning ikke påvirker dem nevneverdig fordi kostnadene får de dyttet over på kunden.

Hva skjer med nekkar da? Stort fall på kort tid.

Nekkar er tross alt en oljeaksje 😶‍🌫️

1 Like

Nekkar er da mer enn bare en oljeaksje eller ? Starfish, Skywalker og syncrolift har vel ikke så mye med olja og gjøre ? Ser man litt lengre enn nesetippen , så kan denne være fin og ha i porteføljen fremover.
Inteliwell kommer vel med en meld snart håper jeg. I følge CEO på Q2, så var det bare uker unna .
Men Nekkar har falt tilbake etter Q presentasjoner dem siste gangene, så det var vel ikke noe annet og forvente nå heller kanskje.
Men ikke rare volumet den faller på, så den tar seg vel opp igjen når ståa i verden forøvrig kommer til seg selv igjen.

1 Like