Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

NEKKAR ASA Småprat 🚀⚓🌊

Bra tråd her:

5 Likes

Noen mindre fikk lettet seg i dag, antakelig de som var inne for Q.

Salgsviljen er så liten st når det meldes signifikant kontrakt blir det kanskje endelig skikkelig fyr i peisen :fire:

Håper 6,4 var et greit kjøpsnivå på denne @Christian?

Jeg vil tro det, spesielt hvis en Syncrolift eller Inteliwell-deal kommer før evt børskræsj :stuck_out_tongue:

2 Likes

Veldig bra. Vær dog forberedt at jeg frem til jeg har lest meg veldig godt opp på caset kun kommer til å bidra i tråden med lettvintheter som “Rally! Nå er det bare å ta syncroliften opp til en gåtur på skyene dere!!”

3 Likes

Jeg likte denne rapporten jeg. Spennende fremover. Aksjen er vel ganske billig nå på disse nivåene.

Gjeldsfri, økende backlog og prosjekter som ser ut til å få kontrakter snart?

Kan liksom ikke se at dette skal gå så dårlig fremover for Nekkar som selskap.

Kursen kan jo gå hvilken som helst vei, det er det markedet som bestemmer. Men går den ned til 4-5 kroner og det fundamentale inntakt er jeg nok på kjøpern ja. Synes dagen pris også er god i forhold til det fundamentale

Hvilken type verdsettings ratio er best å bruke for et selskap som Nekkar?

Ev/ebitda?
P/e?
P/s

Kursen svinger greit i takt med Operational EBITDA som overraskende nok er en god pekepinn på hvordan det har gått med Nekkar. Vanligvis en ubrukelig metric pga mye IDA, men de tre er rundt 0 for Nekkar. Også er “Operational” for Nekkar at de har fjernet urealiserte valutatap (som aldri vil bli realisert, de blir nullet når de gjør ferdige kontraktene). Så Operational EBITDA for Nekkar er relativt nærme EBT, altså earnings before taxes.

For Syncrolift-delen av selskapet, også mest sannsynlig Starfish og Skywalker.

For Intelliwell (det er ren software)

4 Likes

https://www.advfn.com/stock-market/stock-news/89636516/dont-miss-syncrolift-return-to-stand-3361-for-ano

NEW ORLEANS, Nov. 25, 2022 /PRNewswire-PRWeb/ – Syncrolift® Inc. is coming back to the Workboat show yet again after a great year of business from our office at the Datran Center in downtown Kendall, FL where it has created many major $ multi-million shiplift projects since its origins in 1957. Syncrolift® is now an integral part of the Nekkar Group, a Norwegian maritime industrial giant.

“Our Miami office is the headquarters for our many projects in the Americas,” said Jan-Erik Halvorsen who leads the technical support activity in Miami. “Most of our installations are still operational and some even after more than 60 years,” said Halvorsen, “and we support over one hundred shipyards in our territory from Hudson Bay in the North to Tierra del Fuego in the South.”

7 Likes

Starfish har slamhåndtering :stuck_out_tongue:

Jeg tenker at for at Starfish skal bli noe av, så må det noe regulering til. Noe som nesten overrasker meg om ikke skjer.

4 Likes

Er det noen som vet årsaken til at H2 alltid har bedre marginer enn H1? Videre burde vel marginene jevnes ut desto større andel aftersales blir av totale sales?

Pearlson vinner nok en newbuild kontrakt

“This latest announcement furthers the dominance of the Pearlson team as the World Leader in the Design and Supply of Shiplift and Transfer System solutions.”

4 Likes

Nevermind, jeg fant ut av det. En 25000 tonns lift for Jacksonville Ship Repair.

:point_up_2:

1 Like

Eh, sorry , men hva er connection med Nekkar her ?

At det er aktivitet i markedet og det er sannsynligvis reellt at de har sterkt håp om en ny kontrakt innen årets slutt :ok_hand:

Pearlson er Nekkars største konkurrent, ikke bra at Pearlson har vunnet 2/2 nybyggskontrakter.

4 Likes

Øyet som ser, I guess

Interessant måte å se det på.

Som jeg skrev på chatten:

  • Det er 2/ukjent mengde kontrakter i emning.
  • Historisk har vel Nekkar vunnet 2/3 av kontraktene - skal det plutselig endre seg så må jeg bli overbevist om det over et litt lengre tidsrom enn 2 måneder.
  • Det er kjipt at ikke Nekkar har meldt noe enda, men det er positivt at markedet har begynt å signere kontrakter igjen.
  • Når man er i en anbudsprosess har man gaaaanske gode føringer på om man får kontrakten via dialog med de som tar avgjørelser osv, særlig i små felt som dette, så jeg ser det ikke som sannsynlig at Nekkar snakket om disse som Pearlson har tatt.
  • Jeg synes det var mye skumlere å tenke på at new build-markedet kanskje var helt dødt enn å tenke på at Pearlson har fått to stk på rad, som leder til tanken “yes! det er aktivitet i et felt hvor Nekkar er ledende”.

Men husk, jeg er en positivt anlagt person så min konklusjon er jo farget av det. Dog - jeg bommer sjeldent på ting som er obvious :wink:

2 Likes

Noen måte å finne ut global/regional markedsfordeling mellom selvtitulerte “world leader” Pearlson og Nekkar evt. andre?