Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

NEKKAR ASA Småprat 🚀⚓🌊

Hvilke kontrakter er det du har funnet?

Er det som vet hvordan den der skywalkern gjør før at få krokene til vinchene da den tar nytt tak etter att ha montert en seksjon av tornet? Man ser på videon at kronene liksom bare åker opp, men sånn (som det vises på videon) kan det ikke gå til. Så antingen har de ikke listet ut hvordan dette skall gå till eller, mer sannsynlig, man har noe teknisk som man ikke vill vise opp akkurat nå. Noen som har sett noe?

På videon ser det også ut som at de bruker tau, og ikke wire. Det er smart, ettersom det er letter og mer komapkt (men dyrere).

Carins, Henderson, Brisbane,Darwin (disse er bekreftet at Nekkar er med i tender)
Mer usikker: Bijela og Tenerife

Regner med at du finner svaret her:
https://worldwide.espacenet.com/patent/search/family/081973460/publication/WO2022124908A1?q=pn%3DWO2022124908

5 Likes

Sjekk kva TheRoger skriver så har eg og lagt ut noko lenger opp her i tråden.

1 Like

Takker før denne! Mye interesant i patentet, selv om de ikke skriver i klartext hva de gjør. Men komponent 213 er en mulighet, ellers så finns minst en mulighet utøver det (som jeg selv burde klart av at liste ut, men ble forvirret av videon).

En deal på utviklingen av Skywalker med en stor aktør tror jeg hadde vært gull verdt på dette stadiet. Håper det kommer :boom:

Nekkar ASA: Invitation to Q3 2022 business update

bilde

Ikke akkurat ville tilstander dagen før Q :joy:

1 Like

Hva tror dere om morgendagens revenue og operational EBIT margin?
Ser vi 120m revenue og 20% margin montro?

2 Likes

Nekkar and BMS Heavy Cranes sign SkyWalker innovation agreement

12 Likes

Nekkar ASA: third quarter 2022 financial results

2 Likes

Synes backlogen virker å kunne bli en cash cow. Det er bare noen kvartaler siden de startet satsingen på dette markedet og det vokser raskt.

Bingo!

4 Likes

Tja. Solide tall men blir vel ikke bonanza i aksjen idag heller men selskapet går bra og har sunn balanse i forhold til mange andre selskaper i disse dager.
Nå fikk jeg ihvertfall ett svar på mitt spørsmål om hvordan de prøver å redusere risikoen på order back log i forhold til råmaterial volatilitet.

Har sittet på neeesten hele veien ned fra 11 kr til 6 kr (etter først å ha sittet på mesteparten av veien fra 2,2 kr). Tradet med 20-30% av beholdningen, men er jo solid i minus siden januar for å si det sånn. Ikke det smarteste jeg har gjort. Har bare syntes det har vært så vanskelig når driften egentlig går bra, synkrolift kan når som helst få svære kontrakter som i 2020 og de nye prosjektene kan begynne å kaste av seg.

… og det er vel det som er greia nå:

  • Inteliwell er svært, svært nærme å få en kontrakt, utfra hva jeg forstod, så vil det være en kontrakt med dagrater og varighet på 12-18 måneder. Transocean har 37 rigger, så hvis man tror Nekkar kommer til å ta det markedet, så kan man jo begynne den interessante øvelsen av å gange opp størrelsen på den første kontrakten med 37…
  • Skywalker, her ser det ut som at Nekkar har gått veien med minst risk og gått i samarbeid med noe som ellers ville vært en konkurrent. Nekkar ser nok for seg at det er bedre å ha en mindre del av en veldig stor kake, samtidig som risikoen blir mye mindre.
  • Starfish, vel det er nesten som hele prosjektet er forbannet, forrige gang, så var det strøm som var problemet, denne gangen er det grunnrenten som har fått det til å gå i ball for hele laksenæringen.

Det fine med Nekkar er at de driver noen svært interessante R&D prosjekter på et budsjett som de fleste andre bare hadde klart å få laget seg en ny logo/branding for. I tillegg, så betaler staten en god del av kostnadene via div støtteordninger.

Gleder meg til å se markedets reaksjon på den første Inteliwell-kontrakten for å si det sånn :stuck_out_tongue:

17 Likes

Veldig fin presentasjon. Se på ordreinntak da! Dette er bare på service delen. Dessuten vil sannsynligvis service bli en del av evt nye større kontrakter. Her har de gjort det svært bra. Service inntekter bidrar nå betydelig og vil bidra mer. Nekkar er nå noe helt annet bare pga denne satsningen. Tenk når nybygg kontrakter kommer og vi får visibilitet som indikerer helt andre inntekter og profit. Selskapet har nå bevist stabile marginer over tid,så med økt backlog vil vi sitte veldig fint i det.

Dessuten nærmer det seg for inteliwell. Og det er progresjon i skywalker og starfish. Men er en liten forbannelse over starfish,enig med Christian der.

Jeg ser ingen grunn til å trade denne. Her forventer jeg sterk avkastning de neste årene.

3 Likes

Bra oppsummert av dere alle sammen her :slight_smile:

Men er det noen som har kursmål på Nekkar ? Noen meglere som følger opp dette ?

Du må lage dine egne :wink: Ingen hus som har laget noen analyse (enda).

2 Likes

Eneste selskapsspesifikke årsak jeg ser nå er mangel på nye shiplift signeringer. Så har vi generell markedsuro. Jeg har egentlig ikke noe kursmål. Men mener bestemt at Nkr er verdt minst 10kr. Er veldig fornøyd med dagens seanse

5 Likes

De har tydeligvis reelle forventninger om newbuilds signert i år - så vi kan jo håpe på at det er noen store :wink:

1 Like

Jeg har et bull-scenario for hva de burde være verdt i 2025, som er så høyt at jeg tenker jeg bare holder det for meg selv. :laughing:

Syncrolift alene tenker jeg de burde være verdt 5-20 kr. Så har du resten av satsingene på toppen.

5 Likes