Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

NEKKAR ASA Småprat 🚀⚓🌊

Nekkar begynner å se veldig interessant ut:

Kursen har falt ~45% ytd som en følge av at de ikke har vunnet noen betydelige kontrakter siden 2020. Det gir en Mcap på NOK 660m og en ltm EV/EBIT på 4.5x. Likevel har de en ordrebok på NOK 800m og levert 18-30% EBIT margin i 2019, 2020 og 2021 (mgmt kommuniserer 25% normalisert margin). Videre har de null IBD og NOK240m i cash (inkludert innbetalingen de fikk rett etter q2). Ordreboken og cash posisjonen gir dermed en god nedsidebeskyttelse.

Grunnen til at Nekkar ikke har vunnet noen betydelige kontrakter siden 2020 er fordi investeringsbeslutningene ble satt på vent pga covid (de tapte altså ikke noen kontrakter til konkurrenter). Nå er det ifølge management sterk tender aktivitet, og de virker veldig komfortable med at de kommer til å vinne kontrakten i nær fremtid.

Nekkar er global markedsleder der de selv sier de har ca 60% markedsandel. Dermed er sannsynligheten god for at de kommer til å vinne noen av kontraktene som skal besluttes. Vinner selskapet noen av de store kontraktene som ligger ute kan kursen fort gå >100% (slik som skjedde i 2020).

Med god nedsidebeskyttelse og flere potensielle triggere fremover, syns jeg caset virker å ha en svært god risk reward. Jeg tror kursen kommer til å fortsette å falle sakte men sikkert frem til det kommer en ny stor kontrakt, men etter sterke hint fra management om at det kommer til å bli tatt beslutninger i H2 2022, og med tanke på at Nekkar har en hit rate på 60% av kontraktene de byr på, så virker kursen å være alt for lav.

13 Likes

Klatrende robot

Andøya-baserte Nekkar er en av leverandørene som jobber for å bli med på havvind-prosjektet. Mette Harv, konserndirektør i Nekkar ASA ,fortalte om “Skywalker”, en klatrende robot som kan avlaste behovet for tradisjonelle kraner i utbyggingen- og monteringen av vindturbiner. Piloten har allerede blitt prøvekjørt av statsminister Jonas Gahr Støre.

– Dette er et selvklatrende verktøy som har vært utviklet gjennom 20 år. Den er 33% mer effektiv i installasjon av vindturbiner og minsker fotavtrykket i naturen. Den krever mindre plass, fortalte Harv.

Det hadde vært en gigantisk stjerne i boka hvis de kunne få noen kontrakter eller avtaler rundt Skywalker :sunglasses:

9 Likes

Tok et lite lodd her igjen i dag etter å ha vært ute en stund. Fulgte litt med og så det gikk ganske mye aksjer mot slutten av dagen+sluttaksjonen (i forhold til total omsetning).

1 Like

Enig. Tok gevinst sist da den testet 11kr noen ganger, og nå har jeg begynt å øke hver uke mens jeg venter på Q3 samtidig som jeg håper på en melding som øker kursen >50% over natten. :money_mouth_face:

Tror selskapet kan oppleve en liten boost i interessen på børsen etter 3 kvartal, siden de “grønnere” prosjektene begynner å bli mer modne og Intellilift tilogmed har salg de ikke har meldt.

En utviklingsavtale på Skywalker med feks EQNR hadde slått ned som et lyn⚡Helt usannsynlig? Neppe.

2 Likes

Fint om den venter til Q4 så jeg kan få noe mer aksjer før den hopper 50% :wink:

1 Like

Gjør ikke meg heller noe om jeg får tak i 30-40K til før det tikker inn en melding om en stor kontrakt. :wink:

Jeg pleier å sørge for at jeg kjøper nok første kjøp, slik at jeg ikke blir veldig skuffet om aksjen løper raskere enn jeg forutså.

Begynner å nærme seg Darwin veldig nå.
Og ser ut som Daniel har funne enda fleire prosjekt då han nevner 9 stk nå. Sjølv har eg funnet 6 eller 7 som ser ut som passer til Nekkar

7 Likes

5,5 børdager til Q3 :wink:

1 Like

Fondet hans har også ca doblet antall aksjer de sitter med den siste tiden.

Han graver og graver samtidig som han kjøper videre.

Hva vet vi om kontraktsverdien av Darwin-anbudet?

Er ikke Nekkar ganske dårlig stilt med den energikrisen vi er i? Altså dyre materialkostnader? Mangel på materialer?

Høy inflasjon ikke så positivt for Nekkar?

Sånn i motsetning til andre selskaper? Noe litt mer spesifikt du tenker på?

1 Like

Fra Q2 rapporten

Note 8. Risks and uncertainties
The Russian invasion of Ukraine in February 2022 has resulted in geopolitical uncertainty and
volatility. The war has generated a sharp increase in energy- and raw material prices due to shortage of supply. There is also risk of supply chain disruption as a resulting impact.

The impact from the COVID-19 pandemic is to some extent still impacting the business. However, as the pandemic is continuing to recede, the impact is expected to be insignificant going forward.

For further risk analysis, please refer to the 2021 Annual Report.

Fra 2021 Annual report:

GEOPOLITICAL RISK
The invasion of Ukraine by Russian forces has led to increased geopolitical risk which have significantly impacted both the energy- and raw material prices. Nekkar has no business activity in either Russia, Ukraine, or Belarus, however the company may be negatively affected by increased raw material prices and uncertainties in the market if the situation will be long-lasting. In general, the business outlook for Nekkar is positive, but it is difficult to predict short, medium and long-term effects on all business lines from a potential escalation of the war

H1 rapporten ble vel først og fremst truffet av forsinkelser:

Operational EBITDA
The operational EBITDA1) in the first half of 2022 was NOK 36.4 million (19.8%) compared to NOK 55.9 million (26.1%) in the same period last year. The performance is strong, however the results in first half of 2022 are to some extent impacted by timing effects caused by delays in two newbuilding projects in Shipyard Solutions.

2 Likes

Kan noen selge meg 3500 aksjer på 6,5? :smiley:

Legger du kjøp på 6.5 så får du antakelig ønsket aksjer ila de neste dagene :+1:

2 Likes

I en artikkel for noen dager siden:
" CEO of Nekkar, Ole Falk Hansen, explained that Nekkar has also developed a closed fish farming contraption. However, a contract for the delivery of such a contraption was recently and surprisingly put on hold following the government’s proposal for a new tax on fish farming."

Til tross for at kontrakten er satt på vent er jeg veldig positivt overrasket over at de faktisk hadde kontrakt på levering av merden allerede (ikke børsmeldt). Når det gjelder oppdrettsbransjen så har det historisk vært veldig vanskelig å implementere ny teknologi da oppdretterne skal ha masse data på at teknologien faktisk funker før de velger å investere. Kontrakten kan tyde på at merden fungerer som den skal, noe som derisker Starfish caset veldig.

Starfish er en av “gratis opsjonene” man får med på kjøpet i Nekkar. Den kommersialiseres nå.
Det er ca 3700 aktive merder i Norge der gjennomsnittlige kostnader tilknyttet lakselus er på ca NOK 2m per merd i året (inkludert tapt inntekt). I tillegg har lakselusen vært et så stort problem at produksjonen på Vestland og Rogaland må reduseres med 6% (Trafikklyssystemet). Ettersom merden løser lakselus problemet og senker opex drastisk har oppdrettere store incentiver til å investere i Starfish. Dersom en merd går for 20-30m og vi antar 5-10% EBIT margin er det ikke mange merdene som skal selges før dette blir bra.

9 Likes

Kan bli godt med bein å stå på for Nekkar i årene fremover. Mye spennende i pipa.

1 Like

Konkurentene trenger materieal de og. Og det er ikke materialkostanden som er den store kostanden uten arbeidstimer.
Nekkar bygger vel mest i vanligt stål og ikke så mye merklige dimensioner, så jeg tror ikke det er noe vanskligheter å få tak i material.
I store projekter er det ikke uvanlig med klausuler om økte kostnader og innvirkning på slutpriset.

2 Likes

Hvilken artikkel var det du fant dette ?

Her ser det ut at vare:

1 Like