Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

NEKKAR ASA Småprat 🚀⚓🌊

Stabilisert seg litt nå så spennende å se om det kan komme noe ila året som kan dytte kursen litt nordover!? Ingen store endringer på de større eierne

2 Likes

"The idea of ​​having a smaller capacity floating dock in the port of Granadilla has been replaced by a syncrolift-type platform with a stranding capacity of 20,000 tons for vessels 230 meters long and 42 meters wide and eight lanes on land

Finally, Tenerife Shipyards, which has managed to overcome the financial crisis of the coronavirus, has decided to take a step forward and draws on the experience of the syncrolift, a lifting platform with a US patent, quite widespread in the world, of which the first outside the US was installed in the old NUVASA. This is the same stranding system that ASTICAN and Navantia Cartagena have."

Her er det visstnok ein mulig jobb for Nekkar. Det skal vere Syncrolift sin løysing som er nevnt (bekrefta av MR Rivero) og planlagt. Det er Syncrolift som har installert den på Astican som er nevnt over her iallefall. Kontraktssummen for Nekkar vil vere på 30-40 m Euro visstnok, medan heile prosjektet er på 130-150 mill Euro. Prosjektet er derimot veldig i startfasen og det treng finansiering så tar nok nokon år.

Men som nevnt i artikkelen er Astican eit verft som har Syncrolift. Av det eg leser rundt om så ser det ut som det er full aktivitet på den og den er veldig populær. Det bør hjelpe på eventuell finansiering.

Vi ser uansett at Shiplift segmentet til Nekkar ikkje er på vei nedover, heller motsatt. Fleire og fleire prosjekt ser ut til å kome framover og lenger fram i tid. Så eg trur vi kan få mange år med veldig god inntekter frå Syncrolift newbuilds

12 Likes

Kan ta ein oppdatering på Darwin kontrakten og med det same. Etter godt gravearbeid frå ein skribent på eit anna forum (+ litt frå mi side) så ser det ut som det kan nærme seg.
https://www.australiantenders.com.au/tender/search/?searchId=1664198025&page=1&listings_per_page=100

Ut frå denne sida så er det fleire tenders ut for ulike jobber til Darwin prosjektet. Det finnes ikkje ein spesifikk tender nokon plass kun for skipsheisen. Men alle andre har frist 10.10 til Darwin prosjektet. Då kan vi anta at det er veldig liknende for skipsheisen og at vi kan få avklaring ei lita stund etter dette. For her må snart arbeidet begynne viss dei skal klare det innen tidsskjemaet som er blitt nevnt frå Darwin si side.

12 Likes

Setter veldig pris på gravearbeidet og at du poster det du finner her. :sunglasses:

5 Likes

Her har vi og ein til mulighet. Shiplift er ikkje nevnt kun yard upgrade, men med tanke på at det er i samarbeid med MB92 som hat 2 shiplift verft og at det skal vere til Yacht industrien så er det fort mulig det blir shiplift. Oftest det som brukes til Yachter såvidt eg har forstått. Completion i 2026

10 Likes

Nekkar på 6 kroner ser ut som et teknisk godt kjøp.

2 Likes

Har kjøpt litt den siste tiden, tankegangen er som følger:

  • mcap ca 600 MNOK
  • nesten 200 MNOK i cash
  • Operational EBITDA på 44 MNOK i H1, resultat etter skatt på 12 øre/aksjen
  • Guesstimert Operational EBITDA på 56 MNOK i H2, resultat etter skatt rundt 80øre/aksjen
  • God vekst i service
  • Gode muligheter for små kontrakter i Inteliwell
  • Gode muligheter for i hvert fall en større nybygg-kontrakt for Syncrolift

Operational EBITDA er så lav i H1 pga valuta, dette balanserer seg ut i H2. Forutsetter da at de forsinkede kontraktene fra H1 ferdigstilles i H2. Blir det samme som i 2020. De hadde 1 øre resultat i H1 og 67 øre i H2. Samme opplegg med forsinkelse og valutakrøll.

Mulige negative ting:

  • Avskriving av Starfish (skjer nok tidligst 2023-24 hvis det fortsetter å ikke skje noe der)
  • Negativ makro fører til likviditetsskvis og tvangssalg
9 Likes

Starfish hadde jeg tro på, og man har ju gjort test. Nå har ju dokk våre kjere politikere i all sin klokskap flesket till med massor av skatt som gjør satsninger på fiskoppdrett i Norge ganske uaktuellt, i hvert fall de kommende 4 årene (tils det kommer en ny, frisk og edru regjering).
Det som veier opp er IT-satsningene. Disse ser ut at gå bra, utfra at Nekkar er ute og prøver å finne mer folk at ansette. + at marginerne kan bli helt andre innen software enn industrivaror.

Men grovjobben er ju gjort på Starfish-fiskedammen, så hvis noen er intressert i Fremtiden eller utenlands så finns det en utviklet produkt mer eller mindre ferdig at rulle ut.

Jeg tenkte selv bunkre opp med Nekkar-axier, spørs bare hur lenge jeg skall vente. De tjenre penger, har smællphet orderbok og lav gjeld.

4 Likes

Godt oppsummert. Har også økt i det siste.

Begynner dog å irritere meg noe over “a couple of weeks”…

2 Likes

https://www.intrafish.no/nyheter/grunnrenteskatt-staten-vil-dekke-mer-av-oppdretternes-kostnader-til-sykdomsbehandling-hoy-dodelighet-lus-og-romming/2-1-1331220

Om dette dekker ekstrakostnader ved investering i lukkede anlegg er det good news for miljøet.

1 Like

Etter å ha samtalt litt med Hans Majestet Kongen Av Makro, og i tillegg til @Christian sitt scenario over her har jeg begynt å plukke litt de siste dagene - mtp å syne hva som forhåpentligvis vil være solide Q3-tall + sjansen for å få Intelliwell og Syncrolift-kontrakter børsmeldt i tiden før.

Dersom det stemmer at den eneste grunnen til at de ikke har børsmeldt Intelliwell-kontakter er at de må få det juridiske på plass må det jo være snakk om forholdsvis kort tid f.eks. Angående Syncrolift-kontrakter har jeg ingen forhåpninger om tidspunkt - det har dratt ut så lenge at jeg har ikke særlig oversikt over det nå. Jeg tror ikke de har tapt noen anbud. Er det andre som har kontroll på dette?

4 Likes

Pearlson signa akkurat ein newbuild i Sør-Korea. Men har aldri sett noko til den før så veit ikkje om Syncrolift var med i kampen om den, men vil anta det

3 Likes

Synes denne konkurransen mellom Pearlson og Syncrolift er fascinerende. Grunnleggeren av Pearlson fant opp og etablerte Syncrolift i 1958 og solgte etterhvert Syncrolift til Rolls Royce, hvor så Nekkar (TTS) kjøpte Syncrolift i 2015. Pearlson drives nå av sønnen.

Synd newbuilden gikk til Pearlson, men veldig positivt at markedet begynner å røre på seg igjen :smiley:

1 Like

Ny nettside www.nekkar.com

og en veldig fin animasjon av Skywalker:
https://nekkar.com/renewables

2 Likes

Skywalker ser latterlig mye enklere ut en dagens kranløsninger :sunglasses:

En vanlig vindmøllekran

Nekkar sin:

Det er faktisk så det blir helt komisk :stuck_out_tongue:

3 Likes

Det er jo åpenbart et ordentlig steg frem. Jeg vet ikke hvor mange som har vært veldig nært en vindmølle noengang, men det er enormt store saker. Å minimere inngrepene i naturen, korte ned tiden for montering og å redusere utslipp knyttet til monteringen vil være veldig ettertraktet i det grønne skiftet ( som kanskje kickes i gang igjen …)

2 Likes

Mange store vindkrafverk har ju torn som ikke er sylindriske, uten koniske. Noen som har info om SkyWalkern kan brukes også till ikke-sylindriske torn? Som jeg ser det borde det gå ettersom den vincher seg opp og ser ut at ha noen slags, 4 stykk, stød mot tornet.
Tekniskt mye komplisert, men praktisk. Konceptet med at bygge tornet del før del brukes også til høye byggkraner, så det er egentlig et beprøvd konsept.

1 Like

Ekstremt lav omsetningning for tiden. Er alle avventende til nye kontrakter og videre retning? Ikke mulig å få tak i aksjer med mindre man vil drive kursen en god del…

Det er helt åpenbart at den blir utviklet for variabel geometri. Det kan enkelt løses ved at heisemekanismen ikke klatrer på selve utsiden av tårnet men blir heist fra toppen. Utsiden av tårnet blir brukt til støtte i form av hjul som triller opp og ned og støtter seg på tårnet.

1 Like

Du har helt rett, det er jo med på animasjonen, den henger fra vaiere e.l. som er festet på toppen. Animasjonen viser ikke hvordan disse flyttes, men tipper at det ikke er spesielt vanskelig å finne en bra løsning. Antar da at det skal være rimelig greit å lage en løsning som kan kompensere for et tårn som er smalere på toppen enn på bunnen.