Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

NEKKAR ASA Småprat 🚀⚓🌊

Senket med 10% av en hundrelapp :stuck_out_tongue:

1 Like
7 Likes

Holder seg fint over streken etter brudd, er kanskje avhengig av en nyhet for å ta steget videre?!

4 Likes

https://www.webuildgroup.com/en/media/press-releases/webuild-signed-the-contract-to-acquire-clough-assets

Er dette bra eller dårlig? Bra at prosjektet går igang, men webuildgroup kan ju lage skeppsheisen selve, eller leie ut jobben til noen?

Darwin er vel en offentlig anskaffelse, så tviler på at de kan dele ut kontrakter som de selv vil.

1 Like

Noen som har rukket å høre gjennom denne og vil gi et kjapt sammendrag?:innocent:

1 Like

A positive step in the right direction, men at alt ikke er signert og klart enda.

1 Like

Annotation 2023-02-08 081724

1 Like

Nekkar ASA: Invitation to presentation of fourth quarter and full-year 2022 financial results

Miljøteknologitilatelser er midt i blinken for Starfish. Her kan det bli action dersom forslaget går igjennom.

Ifølge høringsnotatet skal tillatelsene tildeles årlig og avgrenses i maksimalt tillatt biomasse (MTB). Det første året kan det tildeles inntil 15 000 tonn MTB, noe som tilsvarer rett i overkant av 19 «ordinære» tillatelser a 780 tonn. Det presiseres likevel at ingen søkere kan tildeles mer enn 7 500 tonn MTB, som betyr at det første året i realiteten kan ende opp med at det kun tildeles biomasse til to søkere.

Auksjon er de siste årene blitt en gjenganger ved tildeling av utvidelse av akvakulturtillatelser. I det nye forslaget foreslås det at tildeling av miljøteknologitillatelser kan skje gjennom auksjon med prekvalifiseringsvilkår. Det vil bli stilt særskilte driftskrav. Det presiseres i høringsnotatet at det ved denne løsningen ikke vil gjennomføres noen forhåndskontroll av om det omsøkte konseptet har en teknisk løsning som er i stand til å oppfylle de særskilte driftskravene som vil gjelde for miljøtillatelsene. Oppfyllelsen av kravene vil imidlertid måtte dokumenteres i driftsfasen.

De nevnte driftskravene i høringsnotatet er:

  • Null utslipp av egg og frittsvømmende stadier av lakselus (effektkrav)
  • Minimum 60 prosent oppsamling av slam (effektkrav)
1 Like

Spennende
Sto det noe om tidslinjer her i forhold til konklusjon?

Jeg har ikke gravd noe særlig i det, men av det jeg har lest har jeg ikke sett tidslinje enda

Nærmer seg Q4 og årsrapport. Hva forventer dere?

Nekkar hadde et prosjekt som skulle blitt gjort ferdig i Q2, såvidt jeg fikk med meg, så ble det ikke ferdig i Q3. Kanskje i Q4?

Nekkar flytter seg stort sett mer på kontrakter en på driften dog. Ikke noe stort et børsmeldt, så ikke så høyt.

Forventer lite eller ingenting av torsagens Q4-presentasjon, i høyden noen mindre kontrakter som ikke er offentliggjort tidligere.

Dette er en aksje for de langsiktige. Dagens aksjeverdi forsvares og vel så det av inntjeningen i den eksisterende heis-virksomheten. Potensialet ligger derimot i de tre nye og ikke utviklede forretningsområdene, og der vil nok ting ta noe mer tid før man (forhåpentligvis) ser konkrete resultater.

1 Like

Jeg tenker at økonomien vil ligge omtrent der den har ligget, med godt overskudd uten særlig vekst. Jokeren er om noen av de nye prosjektene nærmer seg markedet evt andre fremskritt.

Men jeg tror det er noen kvartaler med venting før vi får en ordentlig boost i aksjen.

Jeg ikke enig i at hovedpoenget er å vente på sideprosjektene. Jeg tror Syncrolift er verdt mer enn 10kr aksjen og at det vil vise seg i løpet ett til to år. Det ser ut som det er stor anbudsaktivitet på nybygg fremover. Så er det mye service- og oppgraderingskontrakter, slik at det trengs få nybyggskontrakter for å øke ordrereserven over tid. 2021 var bra for Syncrolift, men jeg håper og tror at det vil komme enda bedre år i fremtiden. Annonsering av utbytte er også mulig snart (eller evt tilbakekjøp), tror det vil løfte aksjen.

4 Likes

Ja, det kan nok være at det blir litt vekst for Syncrolift også, spesielt på vedlikeholdssiden som er relativt ny og hvor de også har sett at de kan vedlikeholde andre sine skipsheiser. Og så vil det sikkert komme noen nye kontrakter i rykk og napp.

Men siden de har valgt å diversifisere, tenker jeg at de på en måte tror at markedet er relativt mettet og at de trenger å finne nye inntektskilder. (Risikoreduksjon kan også være et argument for diversifisering da.)

Syncrolift er uansett en solid platform som gir liten nedside.

Fornøyd om de klarer å øke service delen, for der er det stort potensiale. Er også spent på om backloggen er høyere, og forhåpentligvis nevner de litt om prosjekter som er mulig å få den kommende tiden og da aktiviteten i markedet.

Spent på hvor langt de har kommet med Inteliwell samarbeidet også, må jo komme kontrakt der etterhvert om det funker, energi og olje er i vinden. Og kanskje de sier noe om når skywalker kan kommersialiseres, forhåpentligvis ikke lenge til.

Aksjen priser kun inn syncrolift delen nå mener jeg, og ikke potensiale i syncrolift heller. Stort potensiale både på service og nye prosjekter i 2023 sånn jeg har fått med meg. Veldig spent, men ser hvertfall lite nedside, guidingen er nok det viktigste her og at de ikke skuffer på inntjeningen.

1 Like