Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

NEKKAR ASA Småprat 🚀⚓🌊

Veldig bra omsetning og interesse for Nekkar, stabil rundt 6.8-7kr

Er det noen som har noe som helst innblikk i hvilken strategi de har på kontantbeholdningen? Tilbakekjøp/utbytte etc. Så vidt meg bekjent blir dette avfeid med “ta det opp med styret” hver Q&A.

De har vel sagt at de holder cash for å kunne fritt utforske nye satsingsområder uten å måtte kjøre emisjoner, ta opp lån, osv. Mao, de holder cash for å kunne vokse.

1 Like

Riktig. De har ikke sagt noe om utbytte eller tilbakekjøp. Det er opp til styret. Det de derimot sa på presentasjonen nå, var de vurderte oppkjøp og organisk oppstart av nye prosjekter innenfor eksisterende forretningsområder. Tror de satser på flere nye småselskaper på litt sikt. Det trengs også litt penger til sluttføre starfish og skywalker, sa de. Det var svar på konkret spørsmål om kontantbeholdningen som nå er på ca 300mil (181 i regnskapet + 116 konvertert til cash på nyåret). Utbytte kan nok likevel være aktuelt snart, det ble ikke utelukket. Går an å sende en mail til styret om man ønsker utbytte.

2 Likes

Takker for utfyllende svar.

Bare så det er klart, Nekkar får forhåndsbetalt for større prosjekter. Så Nekkar har ikke faktisk 300 MNOK i cash som de kan gjøre hva de vil med.

Dette inkluderer ikke “Trade receivables”, men er vel en netto kontantposisjon som er bokført som egenkapital?

Man må vel nesten se på current assets vs current liabilities. De to mest relevante er vel de to jeg har markert i gult.

2 Likes

Ja, det er kanskje ca 250 mil av cashen som er disponibelt? Uansett mye…

Heispitch av Nekkar i fersk svensk podcast:

Fra 36:48.

2 Likes

Skywalker konkurrent? Ser ut til å være tilsvarende konsept mtp montering av bladene som flere i bransjen var spente på mtp Skywalker (ref LinkedIn innlegget til Nekkar ifjor).

Windspider.

2 Likes

Minner mye om Nekkar sin løsning, men i stedet for å la vindmøllen være “tårnet”, så bygger de et tårn utenpå tårnet. Jeg antar tårnet på utsiden bygges opp på samme måte som man gjør med kraner i dag. Kort sagt, Nekkar sin løsning virker mer elegant, men tårnet må nok bygges for å kunne brukes med Nekkar sin løsning, her så det endel friere ut.

En startup fra 2020 med -9MNOK i resultat og 20 mill i kassa, kan vel isåfall kjøpes opp :stuck_out_tongue:

1 Like

Windspider gjorde nylig en emisjon, noen som vet hva selskapet ble verdsatt til ved denne emisjonen?

På meg så ser det ut til at Windspider trenger ein kranbåt til å løfte opp tårnet på plass før Windspideren kan begynne å løfte delene til sjølve vindturbinen.

Fant en artikkel fra i fjor.

Selv md dumping av aksjer i dag, holder kursen stand. Har endelig blitt litt interesse for Nekkar aksjer etter q4 og kursen ser ut til å holde seg bra, trenger melding om Inteliwell snart! Og gjerne en syncrolift kontrakt igjen også ila q1

Noen som har en tanke om den første kontrakten i intelliwell?

Kan det være at det blir lite inntekter fra den, for å kunne vise til at det fungerer og faktisk gir høyere effektivitet?

Kan man anta at det er transocean som er første kunde?

Jeg er veldig spent på hvordan dette blir etterhvert. Godt mulig det blir fine riggrater de neste årene.

Tror nok ikke vi skal regne med store inntekter fra en kontrakt her, er nok heller når riggselskap vil ha Inteliwell på alle sine rigger fordi de ser effektiviteten og kostnadene det sparer, at vi kan begynne å snakke inntekter. Men så lenge de klarer å vise det nå, så ser jeg ikke bort i fra at det kan gå raskt oppover etter det.

Er også veldig spennende nå med Skywalker og det faktum at havvind arealer på norsk sokkel skal utløses innen noen uker. Om de lykkes med Skywalker, noe det virker som de gjør, så kan det bli perfekt timing for kommersialisering:)

2 Likes