Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

NEKKAR ASA Småprat 🚀⚓🌊

handles vel ikke til 6x ebit 2022

6 Likes

Dette er allerede mer enn omsetningen for 2022, som var 388m. Får de 100m kontrakter i 2023 og 200m for 2024, så får vi omsetning på 500m og 600m for de årene. Fra syncrolift alene.

Solgt for bruk på en rigg. Tenker vi får se en skarp økning i løpet av 2023 og 2024 hvis de leverer et bra produkt. Dette er det som virkelig kan gjøre nekkar til et fint vekstselskap framover.

Det rører seg litt for skywalker og starfish også, men det er langt igjen, minst et år før det kan komme noen inntekter.

Laksenæringen er i en litt rar situasjon nå. Perfekt hvis staten gir ut konsesjoner for bruk med lukkede systemer. Noe som muligens er på trappene. Med dagens regjering, så tar alt laaaang tid dog…

9 Likes

snakker om 2023. Jeg tror du får rundt 100m i EBIT i 2023

Det bekreftes etter min vurdering i dag at dette er en aksje for den langsiktige. Men med to nye forretningsområder som allerede så smått begynner å røre på seg og et tredje som står i startgropa med et ferdig produkt må vi bare håpe at flere begynner å interessere seg for Nekkar. Hittil har omsetningen pr dag vært MINImal, ofte noen få ti- eller hundretusener.

Potensialet er betydelig, ser knapt en eneste aksje på Oslo Børs med større gevinstmuligheter på et par års sikt for tiden.

3 Likes

Har lekt litt med tall basert på rapport før jeg har rukket å se webcasten, så det kan evt endres etter jeg har sett den.

Prøver å være konservativ når det kommer til både inntekter og marginer fremover, men da er det minimum det jeg forventer.
Marginen står i prosent ved siden av summen.

2021

Omsetning 480mnok

Operational Ebitda: 143mnok - 29.7%

Reported ebitda: 140mnok - 29.1%

Ebit 135mnok

Eps: 1.04

2022:

Omsetning: 388mnok

Operational Ebitda: 70mnok - 18.2%

Reported ebitda: 62mnok - 16.1%

Ebit: 52mnok

Eps: 0.3nok

(Forventet) 2023:

OMSETNING: 403mnok + 100Mnok = 503mnok

OPERATIONAL EBITDA: 100,6mnok - 20%

REPORTED EBITDA: 91 mnok - 18%

EBIT: 83mnok

22% skatt

EPS: 0.6nok

(Forventet) 2024:

OMSETNING: 421mnok +200mnok + 50mnok = 671mnok

OPERATIONAL EBITDA: 167,75mnok - 25%

REPORTED EBITDA: 154,33mnok - 23%

EBIT: 150Mnok

22% skatt

EPS: 1.09nok

(Forventet) 2025

Omsetning: 800-1 000mnok

Operational ebitda: 200-250mnok - 25%

Reported ebitda: 184-230mnok - 23%

EBIT: 175-220mnok

22% skatt

Eps: 1.27-1.6nok

Og dette er altså det jeg MINST forventer basert på nåværende backlog, men det skal deles ut flere kontrakter i 2023 og Inteliwell kan fort få nye kontrakter nå som energi er i vinden. Skywalker kan også overraske ila 2023 med kontrakt, da mest sannsynlig med start senere.

Men det er mye potensiale både i Inteliwell, syncrolift til å overgå mine forventninger, tror det kommer mye spennende kontrakter både på service og newbuilds som ikke er bokført i backloggen for 2023 og de neste årene.

Forventer i også tilbakekjøpsprogram/utbytte ut i 2024 når både skywalker og Inteliwell begynner å dra inn penger og ikke bare kostnader.

Dette er mitt største bet på børs for tiden da potensiale er så høyt med en fot i mange business områder, samtidig som aksjen etter min mening er lavt priset i dag også.

9 Likes

At aksjen reagerer ned på tross av at rapporten overrasket på den positive siden er vel ikke akkurat en indikator på at aksjen har lett for å stige fremover?

1 Like

Jeg tror det trengs kontrakter og høyere resultater, og ceo sa at Inteliwell kontrakten skal informeres til markedet snart, da får vi både hvem det er med og forhåpentligvis hva de tjener så det kan regnes på. Nekkar børsmelder ikke mye, men når de kan vise at de har fått et nytt business område på beina og om inntektene er gode vil nok markedet reagere positivt. Tror også resultatet vil øke i 2023 med tanke på backlog for året som allerede er større enn inntwktene i 2022, det skal også deles ut mange newbuilds kontrakter
i 2023/24 så fremtiden ser veldig lys ut.

kursen kommer til å gå etterhvert så lenge de leverer, ser svært liten nedside, og det er det absolutt viktigste i aksjemarkedet, ikke tape penger:)

Null gjeld og tjener penger. 25% av omsættning i kontanter som kan brukes til utvikling etc. Men jeg tror mange såg på helåret og syntes det var svagt jfr 2021. Jeg synes Q4 var mer intressant og bra.

Ja, regnskapsmessig er jo ikke 2022 noe og skryte over. 2023 blir nok bedre, og folk vil nok legge merke til det utover, også om det meldes noen større kontrakter vil nok markedet få interesse igjen.

når markedet ser at flere business områder kommersialiseres også blir det bra👌

2 Likes

Nekkar gikk bra på 2-300 millioners kontrakter de børsmeldte i 2020/21. Dagens info om inteliwell manglet ble essensielt, nemlig et beløp. Også er det jo klart at det fortsatt er i sin spede begynnelse når de kun melder om en rigg. Det er dog en start. Som du kommenterte i bjørnetråden, risikoviljen er lavere nå. Man får nok først betalt når veien videre er mer spikret en det den er nå.

1 Like

Men mer info kommer heldigvis om Inteliwell kontrakten, forhåpentligvis får vi svar på litt tall og summer der. Kommer det som egen børsmelding vil det jo kunne gi en vekker til markedet. Lettere for folk å få med seg sånne meldinger enn at det står på en setning i en q4 presentasjon.

1 Like

Kan du si noe mer om hvordan du har kommet fram til tallene for omsetning? Du har lagt inn fremtidig omsetning på ca 2,1 mrd, mens backlog er på 8xx millioner. Det vil selvfølgelig komme nye kontrakter innen 2025, men også for 2023 er forventet omsetning (basert på backlog) langt høyere enn for 2022, og det til tross for at backlog på samme tid i fjor var nesten identisk med dagens backlog (838 millioner).

1 Like

Mye av backloggen som de gikk inn i 2022 var for 2023 og 2024. Nå er “all” backloggen for 2023/24. Jeg forventer at de drar inn rundt 100 MNOK ekstra i assorterte mindre kontrakter i løpet av 2023 i tillegg til backloggen. Kan sjekke, men tenker at volumet på mindre kontrakter i 2022 med utføring i 2022 var på det nivået.

Rundt 25 MNOK i kvartalet, det siste kvartalet der inkluderer en større kontrakt på 10 MUSD for 2024. Min antakelse er at disse mindre kontraktene typisk blir gjort de neste 0-12 mnd.
image

Eksempel på hva de 69 MNOK i Q3 2021 var for noe:

Så, jeg har lite konkret på at de mindre kontraktene gjøres samme året, men jeg vil tro at for en grei prosent, så er det tilfellet.

For 2023, så er det også godt mulig de signerer flere Inteliwell kontrakter også. Gjeldende kontrakt var for en rigg, med et up-front beløp + gjentagende. Vil jo tro dette kan bli 3-5-10-20 i løpet av 2023. Ikke så lett å anslå dog…

Ok, det er sikkert vanskelig å trekke for mange konklusjonen ut fra mine tankebaner hvis ordreinntak domineres av få, store kontrakter. Men hvis jeg skjønner dette riktig er det altså basert på at en større andel av backlog skal utføres inneværende år enn tidligere. Dvs. at strengt tatt er den fremtidige backloggen desto tommere. Tidligere har backlog utgjort snaut 2,5 år omsetning, mens nå er den langt lavere, dersom man legger tallene i posten over til grunn. Likevel forventes det ca. dobling av omsetning i løpet av to år, fra 2023 til 2025. Har selskapet noen tilsvarende guiding?

backlog q4 2020: 1167 mill
omsetning 2021: 480 mill - 41 % av backlog ved q4/

backlog q4 2021: 838 mill
omsetning 2022: 388 mill - 46 % av backlog ved q4

backlog q4 2022: 824 mill
forventet omsetning 2023: 503 mill - 61 % av backlog ved q4

Det er relativt greit å synse om 2023 og 2024, men ettersom backloggen ikke har noe i 2025 såvidt jeg forstod, så er jeg helt enig. De må vinne noen større kontrakter for levering i 2025 og utover.

Nå går det opp, selv om makro er ned? :exploding_head: :dizzy_face: :nauseated_face:
(Er det du som kjøper i smug @holmes, 945 aksjer?)

Begynner å bli litt volum nå

2023 pg 2024 er basert på hva de selg meldte i q4 presentasjonen. 2025 er mer basert på hva jeg tror basert på guiding fremover og om både Inteliwell og skywalker lykkes, marginene er basert på hva de har nå og valuta som jeg tror har bedret seg i favør NOK ila de neste årene

Canada tar oppdrettsgrep for å verne villaks – E24

Bra for Starfish.