Det tenker jeg, sånn rundt regnet.
Litt mer sammenlikningsgrunnlag, fra Andfjord Q4:
"- Vi forventer å produsere laksen med en opex på ca. 40 kr/kg, når vi har fått utnyttet anlegget vårt maksimalt. "
Grunnen til at dette regnestykket ikke er helt riktig er at et lukka anlegg i sjø inngår i MTBen til selskapet, det gjør ikke biomassen som står på land
Litt utenfor min verden dette, men er ikke litt av rasjonalet for landbasert at man har problemer med å oppnå de volumene som etterspørres kun ved oppdrett i sjø? Dermed vil det være marked for dyrere løsninger uten de samme volumbegrensningene. Dermed vil dette systemet til Nekkar først og fremst kunne spise markedsandeler fra allerede eksisterende oppdret i sjø? Litt som olje, det er ikke bare den billigste oljen som har livets rett, fordi den billigste oljen vil ikke kunne mette markedet alene.
tja både ja og nei. Tror nok at de lett får ut de volumene de ønsker i sjø, men problemet er vel mer ekstrakostnadene med avlusingsproblemet og/eller vedlikehold som ser til å nesten være økende hvert år. I tillegg har man den sterke kritikken mot oppdrettsnæringen ifb villaks og rømming osv, samt andre negative miljøpåvirkninger i sjø.
Russland-sanksjoner bidro til Techano-konkurs – nå plukker Nekkar opp folkene
Offshore-teknologiselskapet Techano er konkurs etter å ha mistet storkontrakt som følge av krigen i Ukraina og lakseskatten. Nå plukker børsnoterte Nekkar opp mannskapet, og vil ta teknologien med videre.
Nice! Ikke dumt for nekkar å ha litt cash i bakhånd da. Nå mangler vi bare at lakseskatten blir avklart, så bransjen vet hva de skal forholde seg til.
Hvis intelliwell fungerer som ønsket, så blir dette bra. Får vann i munnen av summene som nevnes.
Godt jobba å estimere revenue for 2023 og 2024 til 88% av backloggen for de to årene. De forventer mao at Nekkar ikke klarer å levere ordrene og ikke får en eneste ordre til levering i den perioden. Noe som er helt usannsynlig hvis man ser på historikken. Nekkar har fått en god del kontrakter med leveranse <24 mnd etter kontraktinngåelse. F.eks. NewsWeb

Hvordan fikk de til å laste denne analysen inn i Nordnet-newsfeeden?
Vet ikke.
Det skal uansett ikke rare inntjeningen til fra de tre nye produktområdene deres før kursen minst dobler seg. Imidlertid tar det nok noe tid før det eventuelt skjer, det er fortsatt et stykke frem, så dette er neppe aksjen for de som spekulerer i en kortsiktig gevinst.
Altså, hvis du ser på den analysen over, så har de mer eller mindre sett bort fra at Inteliwell drar inn nevneverdige inntekter. Noe de veldig fort kan gjøre, i år. Det vil dog ta lengre tid før Starfish og Skywalker ender opp med å gi større inntekter.
Ja er forsåvidt enig i det. Men nå ble det sagt under presentasjonen av Q4 2022 for en drøy måned siden at de ville offentliggjøre detaljer rundt Inteliwell-kontrakten om noe tid. Hvem er kontrakten med, og hvilke beløp er det snakk om. Der har vi fortsatt ikke hørt noe, jeg har i alle fall ikke fått det med meg. Usikker på hvordan man skal tolke det, men inntil videre velger jeg derfor å ikke legge spesielt stor vekt på denne.
De har tidligere jobbet sammen med Transocean, så man kan ju anta att det blir mer av det.
Ja, det er vel Transocean de fleste tror kontrakten er med, men underlig at de ikke har kommet med noen bekreftelse eller detaljer enda.