Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

NEKKAR ASA Småprat 🚀⚓🌊

Flott avtale. Techano-dealen kan vise seg å ha vært et sjakktrekk

2 Likes

Spent på resultatet i morgen. Operational EBITDA blir vel skyhøy, mens reported EBITDA blir veldig lav. Vanskelig å si noe om hvordan det faktisk går når man har så store valutasvigninger

Håper også på god fremgang med de nye satsingene! Jeg har litt troa og lastet opp litt ekstra i dag. Men kan jo som alltid gå alle veier :stuck_out_tongue:

Nekkar ASA: first quarter 2023 financial results

11 Likes

Bra tall og spennende med de nye kontraktene så kan håpe at proppen snart løsner. Fortsatt bull på caset :sunglasses:

1 Like

Hvis de ikke får noe mer ordre i år, så vil de med sammen resultat pr omsetning få EPS på ca 44 øre i 2023.

Hvis de ikke får noen kontrakter som skal utføres i 2024 heller så vil omsetningen i 2024 være 27% høyere enn i 2023. Hvis resultatet pr omsetning blir ca likt, får man da EPS i 2024 på ca 56 øre.

Nå har Nekkar fått noe kontrakter hvert eneste kvartal, selv uten å treffe på de store. Så 100-200 MNOK i kontrakter i året er baseline.

Fra presentasjonen: de har fortsatt ikke tapt/vunnet noen av de store kontraktene de har budt på i et par år nå. Anbudene har fortsatt ikke blitt avsluttet. :stuck_out_tongue:

6 Likes

Ingen nye store kontrakter vunnet og ingen tapt. High tendering, men lite skjer…

Techano kjøpt for «ingenting» og går i pluss fra første dag. Det er bra. Får håpe det kommer en levelig lakseskatt, og at investeringsviljen kommer tilbake.

Vi vet ikke så mye om summene i kontrakten til intelliwell, men han sa vel at det meste av kvartalets ordreinntak kom fra den kontrakten?

82 ansatte. Begynner å bli en del nå.

Liker at man begynner å bli litt diversivisert, og at det kommer inntekter fra flere steder enn kun syncrolift. Blir spennende å se om det blir flere oppkjøp etterhvert. Mitt inntrykk er at techano passer veldig bra inn i nekkar.

5 Likes

Såvidt jeg skjønner, så er det endel nye ting her, nesten sånn at jeg vil kalle det et nytt produkt. Det neste blir at konsortiumene vinner kontraktene de byr på og at Nekkar/Skywalker får evt kontrakter.

3 Likes

Godt å se at de er tilbake på bra marginer og ikke noe valutakrøll (operational/reported EBITDA er i praksis like)
image

Ser også ut til at svekkelsen av NOK ikke har vært et problem for Nekkar.

5 Likes

Stusser litt over at Net profit er så lav ifht EBIT . De burde jo egt ha netto renteinntekter mtp at NIBD er negativ. Skulle gjerne hatt en forklaring på avviket der.

Hvor finner du Net profit? Kan det være du ser på net cap dev cost?

Hvis du tar EPS x # shares outstanding så blir implied net income 11.75m. Pre-tax profit er (antatt en skattesats på 22%, kan være høyere i kvartalet alt ettersom) 17.9m. Dermed forsvinner c6m i netto finanskostnader, som kan forklares av FX-svingninger på cash-posisjonen, eller receivables i andre valuataer enn NOK. Synes ikke det er noe fishy, ettersom det trolig ikke har noe cash-effect

2 Likes

De forklarer vel at de har fått 6 MNOK i støtte på kapitaliserte prosjekter. Mulig det er diffen?

Skulle ønske selskapet rapporterte mer fullstendig på kvartalsbasis. De gjør seg mer sårbare for svingninger i aksjekursen når de ikke oppgir nok info til å lage presise estimater. Ville også gjort det enklere å få oppmerksomhet fra større investorer og analytikere. Aksjen er ALTFOR billig på mine konservative estimater. 5x Op.EBIT for inneværende år. Er jo rett og slett en skandale

7 Likes

Jeg vet faktisk om større investorer (100 mill-klassen) som ikke kjøper selskapet fordi de ikke rapporter fulstendig, så det er ikke tull.

3 Likes

Etter at formueskatten + utbytteskatten gikk i taket falt insentivene til å pumpe aksjekursen en del. Tror en del informasjon lukkes rett og slett for å ikke få skatten i ansiktet ved årsskiftet.

Det virker nesten bakvendt her, men det argumenteres for at store investorer ikke kjøper aksjer.

1 Like

Kan håpe at den formueskatten gjør at Skeie snart må ta utbytte. Den kapitalstrukturen som er nå er hvertfal helt håpløs. Jeg tror at utbytte ville sendt kursen opp en del.

Den gir null mening. Bør også være noe interesse fra infrastrukturfond på kjernevirksomheten her. Spin-offs vil realisere mye verdi for aksjonærene.

Skeie fikk utbetalt 4kr/aksjen når de solgte ut resten av selskapet for noen år siden. :stuck_out_tongue:

Ordreinntaket i kvartalet var hovedsakelig fra intelliwell-kontrakten, ble det sagt. Dvs Nekkars andel er ca 6mil i året i SaaS inntekter i 4 år? Dette kan bli veldig bra hvis det slår an med mange rigger under kontrakt. Man kan vel anta svært høye marginer her?

Techano kjøpt for “ubetydelig sum” og “profitabelt fra dag 1”, hehe. I tillegg “øker Techanos ansatte fleksibiliteten internt i Nekkar”. Litt rart at Nekkar postet 3d kran på linkedin før oppkjøp av Techano? Skywalker kan bli stort, men trekker ut i tid. Nå satses det mest på havvind tydeligvis. Pakken med flere produkter er interessant.

Synes ledelsen imponerer. Fremdriften i alle prosjektene er bra, god lønnsomhet, minimale R/D kostnader på tross av mange nye prosjekter, forventer at det skal holde seg på ca 6mil i kvartalet fremover. Fullskala Starfish i tillegg til alt det andre. Dette kostnadsnivået og denne kompetansen vil gi god inovasjonskraft fremover med helt nye prosjekter som ikke er påtenkt enda. Fullskala Skywalker litt lengre fram i tid sikkert? Noen som vet om de skal lage Skywalker til landbasert vindkraft først?

Blir spennende å se hva som skjer med kontantene, som flere skriver. Jeg gjetter, basert på vage uttalelser fra CEO, på oppkjøp av et lite selskap. Fortsatt må det vel være interessant å vurdere å kjøpe resten av Intellilift? Eierne der vil kanskje ikke selge før de ser hvordan det går med Intelliwell? Veldig vanskelig å verdsette Intellilift nå og Skeie på begge sider av bordet.

Noen store kontrakter til Syncrolift i løpet av året, så er vel alt på stell?

5 Likes