Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

NEKKAR ASA Småprat 🚀⚓🌊

Der kom det medling om skattesats på 25%. Bør være en positiv trigger for Strafish mtp at det nå blir mulig for oppdretterne å fatte investeringsbeslutninger igjen.

4 Likes

Håper det gjør at aktiviteten for techano også tar seg opp. Tydeligvis en av grunnene til at de gikk konkurs.

2 Likes

Hva er grunnen til at de ikke legger frem alle tallene, har de halvårsrapportering?

Dette er jo faktisk bull for Nekkar. Nå kan det komme investeringer til Starfish. Alt har stått på vent inntil dette kom på plass. Nå går det an å planlegge.

Forslaget bygger på forslaget lagt frem av regjeringen, men med følgende endringer:

  • Den effektive skattesatsen reduseres fra 35 til 25 prosent.
  • Verdsettelsesrabatten i formuesskatten økes fra 50 prosent til 75 prosent.
  • Vertskommunene og -fylkene sikres en høyere inntekt fra Havbruksfondet for 2023.
  • I tillegg fremmes det flere anmodningsforslag for å styrke miljøprofilen og bidra til teknologiutvikling.

Min utheving. Vil dette f.eks. være lavere skattesats for lukkede anlegg eller lignende? Det hadde jo vært logisk.

Faktisk, så mener jeg at dette er en stor seier for AP/SP som her sidestiller SV. Det reduserer makten til SV og øker makten til AP/SP som her kan velge å gå til venstre eller høyre for å få gjennomført sin politikk.

6 Likes

Kan fort ha vært en helt fantastisk timing på det Techano-oppkjøpet gitt at de har forbindelser inn mot opprettere allerede.

Synes det lover godt for samtlige områder, kan fort bli noen morsomme år fremover.

4 Likes

Drøyt 2 mill i omsetning så langt i dag, sørgelige greier. Lite og ukjent selskap javel, men merkelig at ikke flere ser potensialet. Kan jo håpe at noen meglerhus tar opp dekning.

Svenskene kommer med kontraktene.

1 Like

Noen som vet hvor mye gjeld Techano hadde? Greit nok at selskapet ble kjøpt for så og si ingenting, men hvis de har mye gjeld blir jo prisen implisitt mye høyere.

Dersom Techano er gjeldsfritt virker det som ett kanonoppkjøp. Allerede lønnsomt og 40m i ordrebok. Dersom kontraktene mot oppdrettssektoren kommer tilbake vil Techano kunne øke inntjeningen med >50m årlig

1 Like

Techano var konkurs, Nekkar har kjøpt av konkursboet.

6 Likes

Nekkar snakkes litt om i siste episode av Aksjesladder

2 Likes

Inteliwell kan bli mye verdt for NKR om de klarer å rulle det ut på flere rigger

3 Likes

Nekkar ASA: Annual General Meeting held

Klokken er 13.00 og det er i dag omsatt aksjer i Nekkar for kr 14.000. Fjortentusen. Ganske utrolig hvor ekstremt liten interesse det er for dette selskapet.

3 Likes

Det er ikke bare Nekkar, generelt sett har likviditeten tørket opp spesielt innen small cap, en av grunnene til at jeg ikke har prøvd lykken i noen aksjer på lenge. Det finnes ingen kjøpbare aksjer for oss med litt risikoaversjon .

1 Like

Vel, det måtte i så fall være Nekkar da, hvor nedsiden må sies å være meget begrenset. Men ikke som day-trader selvsagt, må ha god tid.

Hva gjelder potensiell nedside, så må vel NKR være et av smallcap som stiller sterkest gitt den solide backloggen og betydelig cashbeholdning, men jeg ser hvor du kommer fra.

2 Likes

Jeg har 75% cash og venter på resesjon, men kjøpte akkurat mer i Nekkar. Hvis Syncrolift vinner 60% av nybygg fremover (som er historisk snitt), så vil det bety 600mil i ordreinngang i året neste 3 år. Man kan også anta ca 50mil ordreinngang fra oppgradering og service. I så fall preppet for 650mil omsetning fra Syncrolift alene, og Syncrolift bør ha P/E 15 siden det ikke er behov for å gjøre vesentlige investeringer for å tjene penger (som feks konsulentselskap). Da er Syncrolift verdt mer en 10kr. Man får sannsynligvis også en gunstig skaleringseffekt hvis omsetningen øker, selv om det kan bli behov for flere ansatte. Hvis Syncrolift bare vinner 40-50% av nybygg, kan Syncrolift fortsatt være verdt 8-9kr alene (450-550mil omsetning). Grunnen til at aksjeprisen er lav nå, er at ordreinngangen har vært lav lenge og høy P/E basert på 2022. Det mange anbud som skal avgjøres de neste årene og 2024 vil se mye høyere omsetning enn i 2022 bare basert på dagens ordrereserve.

3 Likes

Enig i det meste du skriver der Ved, men tror nok at det ikke bare er ordreinngangen alene som er årsaken til dagens labre interesse og lave aksjekurs men også det forhold at dette p.t. er et veldig lite og ganske ukjent selskap for de fleste. Ingen analytikere som dekker selskapet, børsverdi på under MNOK 700.
Det kan dog fort endre seg dersom, eller rettere sagt når, de øvrige tre virksomhetene begynner å bevege på seg. Intelliwell har som kjent allerede sikret en kontrakt med Transocean, vi vet lite eller ingenting om økonomien i kontrakten men må anta at dette er meget begrenset. Så er det bare å krysse fingrene og håpe at Transocean sparer veseltlige beløp på dette, i så fall kan det bli en melkeku. For de to øvrige produktområdene er det vel foreløpig ikke skjedd noe spesielt, potensialet er betydelig men det skal tross alt hentes ut.

3 Likes

Om jeg husker rett, P/E var vel rundt 10 når jeg så på selskapet mot slutten av 2021 og nå er P/E nesten 22 på tross av at prisen har falt fra 9-10 til 6 kroner. Så jeg tenker det er fundamentale grunner til aksjens kursfall. Faktisk er det priset inn at ting skal bli en god del bedre i år målt mot 2022.

8 Likes

Ser du på antall tendere som er planlagt i år, samt Q1 og ordreinntak så er det ikke rart at man priser inn en recovery når veksten kommer og gir marginekspansjon… 2022 var et år med lite aktivitet som sier svært lite om underliggende earningskapasitet.

3 Likes