Inteliwell kan bli mye verdt for NKR om de klarer å rulle det ut på flere rigger
Klokken er 13.00 og det er i dag omsatt aksjer i Nekkar for kr 14.000. Fjortentusen. Ganske utrolig hvor ekstremt liten interesse det er for dette selskapet.
Det er ikke bare Nekkar, generelt sett har likviditeten tørket opp spesielt innen small cap, en av grunnene til at jeg ikke har prøvd lykken i noen aksjer på lenge. Det finnes ingen kjøpbare aksjer for oss med litt risikoaversjon .
Vel, det måtte i så fall være Nekkar da, hvor nedsiden må sies å være meget begrenset. Men ikke som day-trader selvsagt, må ha god tid.
Hva gjelder potensiell nedside, så må vel NKR være et av smallcap som stiller sterkest gitt den solide backloggen og betydelig cashbeholdning, men jeg ser hvor du kommer fra.
Jeg har 75% cash og venter på resesjon, men kjøpte akkurat mer i Nekkar. Hvis Syncrolift vinner 60% av nybygg fremover (som er historisk snitt), så vil det bety 600mil i ordreinngang i året neste 3 år. Man kan også anta ca 50mil ordreinngang fra oppgradering og service. I så fall preppet for 650mil omsetning fra Syncrolift alene, og Syncrolift bør ha P/E 15 siden det ikke er behov for å gjøre vesentlige investeringer for å tjene penger (som feks konsulentselskap). Da er Syncrolift verdt mer en 10kr. Man får sannsynligvis også en gunstig skaleringseffekt hvis omsetningen øker, selv om det kan bli behov for flere ansatte. Hvis Syncrolift bare vinner 40-50% av nybygg, kan Syncrolift fortsatt være verdt 8-9kr alene (450-550mil omsetning). Grunnen til at aksjeprisen er lav nå, er at ordreinngangen har vært lav lenge og høy P/E basert på 2022. Det mange anbud som skal avgjøres de neste årene og 2024 vil se mye høyere omsetning enn i 2022 bare basert på dagens ordrereserve.
Enig i det meste du skriver der Ved, men tror nok at det ikke bare er ordreinngangen alene som er årsaken til dagens labre interesse og lave aksjekurs men også det forhold at dette p.t. er et veldig lite og ganske ukjent selskap for de fleste. Ingen analytikere som dekker selskapet, børsverdi på under MNOK 700.
Det kan dog fort endre seg dersom, eller rettere sagt når, de øvrige tre virksomhetene begynner å bevege på seg. Intelliwell har som kjent allerede sikret en kontrakt med Transocean, vi vet lite eller ingenting om økonomien i kontrakten men må anta at dette er meget begrenset. Så er det bare å krysse fingrene og håpe at Transocean sparer veseltlige beløp på dette, i så fall kan det bli en melkeku. For de to øvrige produktområdene er det vel foreløpig ikke skjedd noe spesielt, potensialet er betydelig men det skal tross alt hentes ut.
Om jeg husker rett, P/E var vel rundt 10 når jeg så på selskapet mot slutten av 2021 og nå er P/E nesten 22 på tross av at prisen har falt fra 9-10 til 6 kroner. Så jeg tenker det er fundamentale grunner til aksjens kursfall. Faktisk er det priset inn at ting skal bli en god del bedre i år målt mot 2022.
Ser du på antall tendere som er planlagt i år, samt Q1 og ordreinntak så er det ikke rart at man priser inn en recovery når veksten kommer og gir marginekspansjon… 2022 var et år med lite aktivitet som sier svært lite om underliggende earningskapasitet.
Ja, det er jo det jeg skriver over. At markedet priser aksjen basert på tallene fra 2022. Det er en kjøpsmulighet sånn jeg ser det, for det er vanskelig å se for seg at omsetningen skal bli like lav i 2023 og 2024 med dagens ordrereserve. Da må det bli utsettelser eller lignende. Når topplinjen faller litt, faller bunnlinjen mye, og gir mye høyere P/E, det er helt standard. Usikkerhetsmomentet ligger ikke i 2023 og 2024, men anbudene må vinnes for årene etter det. Det gjelder jo de fleste selskaper at man må vinne kontrakter og gjøre salg. Risikoen for at Syncrolift plutselig skal begynne å tape alle anbud til Pearlson, er vanskelig å tallfeste, man får vurdere det selv. I tillegg til Syncrolift er er det jo cash som må trekkes fra før man beregner reell P/E og mange andre prosjekter i Nekkar i tillegg. Techano og Intelliwell har allerede begynt å få inntekter (ferdige produkter).
Får se om Techano får denne etter hvert også $nkr
Smud
Dette var vel litt positivt, plutselig 3 ordre på rappen