Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

NEKKAR ASA Småprat 🚀⚓🌊

Meh, alt jeg har hatt av aksjer som har drevet med buyback har vist seg å være tull som kun har tjent de som ikke vil være aksjonærer lenger…

1 Like

Interessant å se så delte reaksjoner på emoji-fronten! Jeg hadde satt pris på om folk delte sine tanker. Jeg er ikke finans-mann, så vet ikke hvor mye mine tanker er verdt. Men antar at de ikke ser noen umiddelbare steder disse pengene vil komme til nytte med det første? Unntaket er eventuelle oppkjøp som kan betales delvis med aksjer?

Jeg antar også at med det volumet som er nå for tiden, så kan det tenkes at prisen presses noe opp?

Dom enda som tjener noe på tilbakekjøp er megleren/banken som gjenomfører selve kjøpen. Man kanskje skulle kjøpe aksjer i slike selskaper isteden?

1 Like

Tja, er som regel ikke så veldig fan selv av tilbakekjøp av aksjer da jeg mener de fleste selskaper kan bruke pengene til noe mer fornuftig, men betydelig sum det er snakk om her. 10% av hele selskapet. Vil anta at det vil presse kursen opp. Spent på kvartalsrapporten som kommer.

1 Like

Buffet bruker buybacks, det er en måte å få frem verdiene på, i stedet for å gi utbytte. Med den utbytteskatten vi har idag skjønner jeg at de heller velger buybacks. Det eneste jeg lurer litt på er hvordan de største aksjonærene i Nekkar forholder seg til formueskattes. Det er ikke noe poeng for dem å kjøre kursen for høyt, og det er ikke så mye aksjer i markedet for tiden. Mulig de evt vil prøve å kjøpe litt dersom resultatet i morgen ikke lever helt opp til forventningene, siden de har lenger horisont enn mange aksjonærer samt innside informasjon.

5 Likes

Om tilbakekjøp er en god ide eller ikke avhenger kanskje av om en mener at Nekkar handles til en pris pt som tilsvarer de bakenforliggende verdiene tilselskapet eller til en rabattert pris i forhold til de samme verdier. Om en mener til en rabatt på feks 30% så kan en kanskje rasjonalisere det som lurt å gjøre tilbakekjøp frem til at aksjeprisen stiger til en pris som mer reflekterer den reelle verdien. Dette forutsatt at selskapet ikke kan investere i annet i markedet til tilsvarende eller bedre rabatt eller har bedre egne ting å investere i for selskapet. Ny teknologi, andre investeringer i selskapet som maskiner eller systemer. oppkjøp osv osv

3 Likes

Tilbakekjøp og sletting av aksjer er det eksakte motstykke til emisjon. Generelt, hvis aksjen handles til rabatt ift. verdijustert egenkapital er det en bedre deal for aksjonærene enn utbytte, kan man hevde. Det handler ikke om at kursen skal presses opp ved aggressiv kjøping, men sletting av aksjer får rabatten til å øke. Det slår direkte inn på multiplene og synliggjør dermed verdiene så det kan være kursdrivende indirekte på en bærekraftig måte. At selskapet kjøper tilbake aggressivt og presser kursen opp kortsiktig er vel ingen tjent med og det er vanligvis ikke intensjonen (selv om man i unntakstilfeller kan lure).

9 Likes

Hvorfor ikke bare la aksjonærene selv bestemme om de synes kurs/rabatt er høy eller lav? Gi utbytte isteden!,så kan de aksjonærene som synes Nkr er verdens beste investering kjøpe fler aksjer(samme som tilbakekjøp) og de som finner annet å investere kan gjøre det.
Hadde Nkr kjøpt tilbake aksjer i 2019 isteden for å gi utbytte hadde det ikke vært det samme for min del.

2 Likes

Nekkar ASA: Second quarter and half-year 2023 financial results

12 Likes

Nekkar partners with BEWI Invest through joint investment in the aquaculture industry supplier FiiZK

8 Likes

Sterk rapport dette!
Bra ordrebok/ordreinngang
Bra tall og marginer
Virker til å være fin fremdrift i intellilift og skywalker
og endelig noe konkret ut av starfish.

Mye cash🤑
Dette bør gi kursoppgang idag

8 Likes

Enig!

Så, omsetningen til Nekkar vil øke med 39% av 337 MNOK = 131 MNOK/året for 25 MNOK i cash og Starfish techen som jeg hadde avskrevet. Usikker på hvor mye den techen var bokført til i regnskapet til Nekkar.

Nekkar guider 336 MNOK omsetning i H2 2023, eller 168 MNOK/kvartalet. Til sammenligning med Q2 som hadde omsetning på 132 MNOK.

3 Likes

Dette var altså fra en rigg. Transocean som Nekkar eier JV-en med har alene 37 rigger.

Jeg leser dette som Intellilift sin andel hvor Nekkar har 51% andel. Så 4,6 MNOK for Nekkar. Det kan være dette er 9 MNOK fra Intellilift til Nekkar, men jeg tror ikke det.

Intellilift får betalt en engangssum for installasjonen og så SAS over 4 år.

EDIT etter å ha sjekket Q-tallene.

2 Likes

Ett skritt nærmere omsetning.

Situasjonen for de ny delene av Nekkar er da:

  • Intelilift - generer omsetning
  • Starfish - via JV generer omsetning
  • Skywalker - avtaler, men ingen kontrakter

Må si at utviklingen hos disse ser svært bra ut. Starfish avtalen var en svært positiv overraskelse.

3 Likes

Pluss det nyeste beinet.

Nekkar, solid selskap med det som ser ut til å være gode investeringer og nettverk i offshore/maritime markedet.

Vi vet ingenting om lønnsomheten til FIIZK og lurer litt på om de først og fremst bare var et underselskap uten store mål om profitt. Noe som vel har endret seg med denne dealen. Jeg lurer også på om dealen delvis kan ha vært gjort for å få selskapet vekk fra ekstrabeskatningen fiskeoppdrettsbransjen har, men det er rene spekulasjoner fra min side.

Når det kommer til Techano, så drev de vel rundt 0 før de ble tatt over. Jeg antar at når de tok over Techano, så var det fordi de så at her hadde de muligheter til å forbedre drift og marginer. Får de det til?

Underselskapet “Fiizk closed cage” hadde 150Mnok inntekter 2021 og 18mnok resultat før skatt og 14mnok etter skatt. Så der er de solid lønnsomme.
44mnok i cash og 18mnok langsiktig gjeld.

5 Likes

Ser kommentaren kunne missforståes. Var Nekkar jeg mente.
Techano var vel ish ja, så de har nok sett en oppside på drift og å forløse potensiale i markedet muligens.

1 Like

Det ble sagt i QA at Intelilift hadde brukt mesteparten av tiden sin på Inteliwell i år. Ikke så rart de bare har det oppe og går på en rigg da. Antar dette er noe som vil gå mye enklere for dem framover, når det ikke er førstegangs oppsett.