Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

NEL - Fundamentale forhold (NEL)

Denne tråden er for analyser, diskusjon om nyheter og andre innlegg med substans . Flagg gjerne useriøse innlegg. Takk for at du bidrar til at TekInvestor er et bra sted å være og lære :slight_smile:

1 Like

Tar litt om historien først @pdx :smile:

Stray Spetalen er medeier om det er et pluss får der konkludere selv!

NEL skiftet navn i 2014 fra DiaGenic ASA.

Dette er et utspring fra NHY


noen vil kanskje si at de er høyt priset Markedsverdi; 1 483 237 169


case med nel er at de satser på “hydrogen fuel”

tror det var noe om ta Toyota skulle produsere biler som “går på hydrogen-gass” i høst. Med andre ord makede vil vokse i framtiden!

“NHEL supply the world’s first public available hydrogen fuelling station in Reykjavik, Iceland” 2003


shoutout til google translate
“Fra Ecuador og Peru i vest til Japan og Kina i øst - fra Argentina og Sør-Afrika i sør til Norge og Finland i nord - elektrolysør planter fra NEL Hydrogen er installert over hele verden. I løpet av de siste fire tiårene kunder i mer enn 50 land har opplevd fordelene med on-site hydrogenproduksjon med NEL elektrolysører.
Hvis fremtiden kunne velge, vil vår base av kunder og tilstedeværelse i markedet fortsetter å vokse”


linker
http://www.proff.no/roller/nel-asa/oslo/-/979938799/
www.nel-hydrogen.com/


NB: dere kan også sjekke HO

3 Likes

Løfter denne igjen, Q4 i dag.

Denne er interessant for oss som ønsker en fossilfrie biler rundt oss. Synes Siri M. Kalvig har noen gode tanker her:

Hun skriver bla om Nikola Tesla:
Vi må bli fornybare

Nå står vi på terskelen til å realisere en annen av Teslas visjoner: at fremtiden er elektrisk! Verdenssamfunnet har erkjent at vi ikke lengre kan fortsette å pøse avfallsstoffene etter fossil energi ut i atmosfæren. Kull og olje industrialiserte store deler av verden, men fra nå av må vi endre energiproduksjonen vår. Den må bli mer og mer fornybar. I motsetning til olje, kull og gass er det meste av fornybar energi tilnærmet direkte produksjon av elektrisitet. Ved hjelp av vinden, bølgene, strømmene, vannet i fjellene og energien i solstrålene klarer vi å produsere ren strøm. Dette er en stor fordel sammenlignet med energi produsert fra fossile kilder. De må igjennom en forurensende forbrenningsprosess før energien blir brukelig.
Så var det lagringen

Det er imidlertid et stort problem vi ennå ikke har funnet en fullgod løsning på. Hvordan kan vi lagre elektrisk energi? Det fine med kull, olje og gass er at det lett kan lempes i kontainere, tanker eller rørledninger og fraktes dit det er bruk for det, uten at energiinnholdet går tapt. Med elektrisitet er det dessverre annerledes – den er ferskvare og må brukes idet den produseres.

Her til lands er vi velsignet med masse nedbør og naturlige energilagre til fjells. Vi har innrettet oss viselig slik at nær sagt all elektrisitetsforbruk skjer fra ren vannkraft. Norge har blitt elbil-landet fordi vi har billig, ren strøm vi kan bruke som drivstoff og fordi myndighetene la rammebetingelsene til rette.

Vi kan produsere enda mer ren energi om vi ønsker. Litt mer fra vannkraft og mye mer fra den energirike vinden som stadig blåser over landet vårt og, ikke minst, over havene våre. Men lagringsproblemet stopper oss.

Det finnes dog flere løsninger på problemet, men ingen kan sies å være enkle og billige. Vi kan for eksempel bygge flere kabler som frakter strømmen fra oss til de store byene som trenger ren energi. Vi kan bygge omfattende pumpeanlegg og pumpe opp vann og lagre det i fjellvannene våre. Kanskje kan vi en gang i fremtiden etablere en gigantisk batteri-fabrikk og eksportere ferdigladete batterier proppfulle med norsk fjellvann og frisk vind?
Hva med hydrogen?

Et annet alternativ er å produsere hydrogen. Hydrogen er nemlig egnet til å lagre energi. Ved hjelp av energikrevende elektrolyse av vann spaltes vannmolekylene, og en får dannet oksygen og hydrogen. Hydrogenet kan lagres for eksempel lagres som flytende hydrogen i trykktanker. Da blir det mulig å frakte over avstander og lagre til senere bruk.

Hydrogenet kan videre brukes som drivstoff i en såkalt hydrogen-brenselcelle. Navnet på innretningen tilsier at noe skal brennes, men dette er ganske så misvisende. Det er nemlig en kjemisk prosess hvor hydrogen og oksygen finner sammen igjen, og energi som ble brukt til å spalte vannmolekylene, frigjøres i form av elektrisk strøm. Hydrogen kan brukes til så mangt. For eksempel som drivstoff i hydrogenbiler, båter og fly.

Hva som skjer med transportsystemene er helt avgjørende for verdensklimaet og verdensøkonomien. Ifølge Det internasjonale energibyrået (IEA) blir hele 64 prosent av oljen brukt til transport. EU rapporterer videre at transportsektoren er den andre største CO2-forurenseren i Europa. Hvilken transportteknologi som vil bli dominerende i fremtiden er altså helt avgjørende både for etterspørselen etter olje og klimaregnskapet.
Ulike fordeler

Blir det elbiler eller hydrogenbiler? Ja, det er det store spørsmålet. Elon Musk har klokkertro på elbiler. Forretningsmannen Øystein Stray Spetalen tror på hydrogenbiler. I alle fall er han tungt engasjert i NEL-hydrogen og investerte ytterligere 300 millioner i H2 Logic, som lager hydrogen tankestasjoner.

Mange, inkludert meg, tror at det blir en blanding av både elbiler og hydrogenbiler. Hver teknologi har nemlig sine klare fordeler og ulemper. Batteri som lager for strøm har lavere energitap enn hydrogen, men kostnaden for lagerstørrelsen er dyrere enn hydrogen. Det vil si at biler som blir brukt over korte avstander, kan fungere best på batteri, altså elbiler – mens biler i langtransport kanskje fungerer best på hydrogen?

Uansett om det er Musk eller Spetalen som vinner, vil jeg likevel påstå at fremtiden blir elektrisk. Om en kjører rundt med hydrogen på tanken, er det likevel Tesla, altså vitenskapsmannen og oppfinneren Tesla, vi kan takke for at vi nå går fra den fossile tidsalder og inn i den sanne elektriske tidsalder.

Jeg håper virkelig at fremtiden blir elektrisk, og at fremtiden i denne sammenheng kommer fort!
Vi skal nok få brukt oljen, denne har mange anvendelsesområder i mange år. Men å slippe knatrende dieselbiler rundt dørene skal bli fantastisk!

Her hvor jeg bor er jeg så heldig at avisbudet kjører elbil. Eneste jeg hører fra den (sover med åpent vindu) er knasinga fra piggdekkene når de ødelegger asfalten. Ellers lydløst.

Lykke til med Q4 i NEL og mange andre selskaper idag :slight_smile:

3 Likes

For dere som følger NEL:

5 Likes

Sakset fra Shareville, morgendagens FA

7 Likes

Fikk nettopp denne

4 Likes

4 Likes

Endelig litt morro i NEL igjen :grin: :rocket:

Avtale med verdi på kroner 450millioner til potensielt 3,15 milliarder

10 Likes

Rett opp i morgen!

6 Likes

4 Likes

Awarded contract for hydrogen electrolyser and fueling station in Estonia

(Oslo, 18 December 2017) Nel Hydrogen Solutions, a division of Nel ASA (Nel, OSE:NEL), has received a purchase order on a combined hydrogen PEM electrolyser and H2Station® fueling solution for NT Bene in Estonia, Europe. The combined solution will have a hydrogen capacity of more than 400kg/day and will be used for fueling of cars, busses and trucks.

“We are pleased to make a first sales of Proton PEM electrolyser combined the Nel H2Station in Europe. This is a compact and competitive solution for H2Stations for heavy duty vehicles in Europe” Says Jacob Krogsgaard SVP Nel Hydrogen Solutions.

Nel has been leading the push for making competitive hydrogen for heavy duty mobility in Europe, and this project is yet another proof of the strong synergies across the Nel Hydrogen group.

The H2Station will be installed in the city of Pärnu in Estonia, where it will serve cars and later a fleet of busses and trucks. The awarded contract has a total value of €4,5 million, with expected delivery and installation during 2019.

The project H2Nodes/Infrastructure in Pärnu is co-financed by the European Union’s Connecting Europe Facility.

3 Likes

Awarded NOK 20 million grant for deployment of two fueling stations in Akershus

(Oslo, December 18, 2017) Uno-X Hydrogen AS, a Nel ASA (Nel) joint venture, has today been awarded a grant of NOK 20 million from the Norwegian public enterprise Enova SF, for expanding the Norwegian hydrogen network with two hydrogen fueling stations in Akershus.

“Nel is proud to announce that Uno-X Hydrogen has been awarded NOK 20 million from Enova for establishing two additional hydrogen fueling stations in Akershus, Norway. This will ensure a solid, initial network of fueling stations in Akershus county. Furthermore, it marks an important next step in establishing a network of hydrogen fueling stations that will enable wide-spread use of hydrogen vehicles in and between the major cities in Norway by 2020. The support is also another positive signal from the government recognising hydrogen as an important zero-emission fuel for the Norwegian transport sector,” says Jon André Løkke, CEO of Nel.

“Uno-X Hydrogen is grateful for Enova’s support, and hope hydrogen infrastructure will be high on Enova’s agenda in the years to come. Uno-X Hydrogen is a strong believer in hydrogen and fuel cell electric vehicles as the most user-friendly zero-emission solution in Norway. Our goal is to provide the necessary infrastructure – securing our customers several zero emission-alternatives to choose from, and to meet the demand for hydrogen fuel in a convenient way at the lowest possible cost for the consumer”, says Roger Hertzenberg, CEO of Uno-X Hydrogen.

Enova SF is a Norwegian public enterprise responsible for the promotion of environmentally friendly production and consumption of energy. In 2017, Enova issued a support program to support establishment of hydrogen infrastructure, as well as support for fleet users to purchase hydrogen vehicles and stations.

“The market for hydrogen fueling solutions is in an exciting growth phase globally, and it’s great to see that the Norwegian government through Enova is recognizing this. Akershus has been the leading region in Norway on hydrogen mobility, and we are happy to support its continued development by establishing two additional hydrogen stations in the region,” says Løkke.

3 Likes

Ny kontrakt :slight_smile:

(Oslo, 21 December 2017) Proton OnSite (Proton), the U.S. subsidiary of Nel ASA
(Nel, OSE:NEL), has received combined purchase orders for electrolyzer cell
stacks from United Technologies Aerospace Systems (UTAS) for the U.S. and U.K.
submarine fleets, at a value of more than USD 2.3 million. The electrolyzer
stacks produce critical life support oxygen for Navy crews on multiple classes
of nuclear powered submarines and will be delivered under an exclusive contract.

“We are very proud to work with our partner UTAS and the Navy customers for our
cell stacks. These new orders demonstrate the continuing success of our world
class manufacturing and quality systems, as well as the robustness of our
industry leading PEM technology that is delivering mission critical oxygen to
the sailors onboard these Navy submarine fleets” says Jon André Løkke, CEO of
Nel.

The purchase orders, valued at more than USD 2.3 million, will be part of an
exclusive contract with UTAS, and follows Proton’s long history of supplying PEM
electrolyzer stacks for the production of critical life sustaining oxygen on
board Navy submarines for over a decade. The cell stack technology jointly
developed by Proton and UTAS for their Navy customers has also been integrated
into commercial electrolyzers under Proton’s C-Series® product line.

“The Navy acquisition community is now exclusively buying PEM stacks for oxygen
production on submarines, based on its long track record of reliability and
performance, and Nel is now the world’s leading supplier of PEM technology for
this application. Furthermore, the military heritage and performance of these
cell stacks assures customers receive unparalleled reliability and durability
for their commercial electrolyzer applications,” says Løkke.

http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=441322

4 Likes

Norne forsetter anbefalingen av NEL

Norne-analytikerne Karl Johan Molnes, og Tomas Skeivys skriver i en oppdatering at de gjentar kjøpsanbefalingen på Nel, med et kursmål på 5 kroner per aksje.
Nel er mandag formiddag ned 0,55 prosent, til 3,252 kroner per aksje på Oslo Børs.
Oppdateringen kommer mandag etter at den blågrønne Frp, Høyre og Venstre-regjeringen ble presentert i helgen.
Norne trekker frem tre positive nyheter for Nel med ny regjering.

  • At det vil komme en hydrogenstrategi for Norge, og at de venter ny utvikling innen fergetransport
  • Oljefondet vil få investere i ikke-listet fornybar infrastruktur
  • Norge vil holde på utslippsmålene for personbiler der alt skal være nullutslipp fra 2025.

– Alt dette er gode nyheter for Nel, da det kan gi flere kontrakter de nærmeste årene, skriver Norne i oppdateringen.

4 Likes

Skamløst stjålet fra en FB gruppe - fra dagens Finansavisen, tenkte det kunne være greit å se.

5 Likes

Hørte på telefonkonferansen.
Ikke så mye nytt. Men noen spesifiseringen kom frem. Lytta ikke 100% og noterte ikke så godt mulig det er noen detaljer som ikke er iforhold til sagt.

Antall lokasjoner som skal stå klare til “Launch” i 2021 er det som nå har øket til 28 som første potensielle del av rammeavtalen.
Det blir liten H2 produksjonskapasitet på de i starten. Nikola skal estimere seg frem til hvor stor produksjon og fyllekapasitet hver fyllessite skal ha fra launch.

Første kontakt for demostasjoner har øket til totalt 9m dollar for å ha noe utvidet kapasitet i 2019.
Når disse er opprative og har vist seg for Nikola og styret å fungere som tenkt, så kommer NEL til å få ytterligere bestillinger utover i 2019

Trevor omtalte den nye kunden (som har signet avtale om at Nikola skal erstatte hele flåten dems) "som en av USA mest kjente brands. kanskje et av verdens mest kjente"
Navnet på kunden kommer som en nyhet i 3-6 mai. Dette er noe som skulle komme i april men som ble utsatt en mnd på kundens ønske. ref Nikola twitter

Nikola skal ha 100-200 Lastebiler i testing på vei i USA mellom 2019-2021.
Den største ferdigstillingen av disse skal skje i 2019.
Nikola har en fullstendig prototype på veien nå. Med det så antar jeg at han mener at alle planlagte delsystemer er implementert med prototyper.
(Bilen de hadde på Launch i des 2016 var for flere av delsystemene bare mockup eller deler som var brukt for å lage den presenterbar)

Egne tanker om det som ble sagt.
Frem til 2021 skal NEL levere mindre anlegg til 28 siter. Det bør gå fint mhp NEL produksjonskapasitet. Ettersom Nikola får flere biler på veien og eventuelt flere andre brukere av fyllesitene, så vil NEL hele tiden ha jobb med å utvide kapasitet på gamle siter og levere til nye. Dette vil gi NEL mulighet til å tilpasset vokse organisk og forhåpentligvis også kunne levere til andre kunder samme periode. E.g. H2V om de får bestemt seg. Yara e.l., om de velger å gå for H2 produksjon som et ledd i produksjonen deres…
Det er mao bra for NEL at Nikola skal ha mye over lang tid og ikke mye på kort tid.

IOM Nikola nå faktisk viser til reelle planer om å bygge landsdekkende hydrogennettverk i USA til 2021 og får med seg en offisiell “garantist” i Mai, så kan det være triggeren som skal til for at personbilprodusentene tørr å satse ordentlig på FC biler.
Med landsdekkende fyllestasjoner langs Highwayene så vil skal det ikke så mange lokale stasjoner til rundt omkring før forbrukere tørr å kjøpe FC bil.
Husk Milton og Løkke snakker om H2 salg med price-parity mot fossilt drivstoff i USA. Ikke i Norge…

Edit: Glemte istad
Finansieringen til Nikola går delvis ut på at i starten så selger de Leasingavtalene til finansieringselskaper som selger de videre til kunder.
Nikola får full betaling for avtalen fra finansieringsselskapet dag 1 en prosentandel av inntektene under leasingavtalen.
Etter vært er planen å sørge for leasingavtalene selv.
Fyllesitene skal lisensieres ut til “TruckStopOppratører” som driver sånt. Nikola har planer om å eie siten men leie ut driften.
Så da burde sitene generere litt inntekter for Nikola og for kundene så blir det som hvilken som helst annen fyllesite, mhp mat og fasiliteter m.m.

5 Likes

Well, Det er bare i kortsiktig tidsaspektet at Nikola er småtteri for NEL i forhold til H2V.
H2V signaliserte initielt tidligere prosjektstart og tidligere mer penger i kassa til NEL enn Nikola.

H2V hadde vært fint om starta opp og ved suksess så kunne kanskje NEL også blitt leverandør til andre gassdistributører i naturgassmarkedet. H2V kan fortsatt skje.

Fra Nikola sin side:
Hydrogen stations will initially produce up to eight tons daily, but can also be expanded up to 32 tons per day

De skal lage 28 stk til 2021, som etter hva de sier skal ha 8tonn produksjonskapasitet.
8 tonn blir kanskje ca 4mE pr stasjon, så må de ha noen pumper også. Det blir totalt ca 10mE pr site

Det blir 2,2mrd NOK frem til 2021. Om de sakte men sikkert skal oppgradere opp mot 100 stk til 32tonn… blir det rundt 16mrd NOK.

Selv sier Nikola de skal ha flere 100, men å tro på at de skal ha så mange store produksjonssiter forutsetter nok at Hydrogenalderen skjedde og allerede har kommet. Da går NEL ok uansett.
November 27, 2017
"Also, Nikola intends to have 700 stations as part of its 10-year plan, up from 350 stations announced earlier, he said."

H2V selv om det hadde potensiale på 10-12mrd NOK, er småtteri i forhold til Nikola avtalen :slight_smile:.
Men du har rett i at hele det europeiske naturgass->strøm markedet i Europa blir noe større. Den andelen NEL kan klare å rive vekk fra andre selskaper av det Europeiske naturgassmarkedet, er nok endel mindre enn potensiale i Nikola avtalen som enda er eksklusiv .

Det viktigste er at NEL får en stor kunde som gjør at de bygger ut produksjonkapasiteten sin slik at de også kan levere til andre når leveringstakten går ned til første kunden.

3 Likes

BørsXtra 9.mai:
Tror på hydrogen, kutter i Wilhelmsen og Bergen, øker i Fjordkraft og Elkem
NEL: – Generelt så er det økende aktivitetsnivå i hydrogenmarkedet. Vi får flere forespørsler fra flere forskjellige områder, og forespørslene blir mer konkrete, sier Jon André Løkke, konsernsjef i NEL. NEL selger produksjonsutstyr for grønt hydrogen, samt fyllestasjoner for hydrogenkjøretøy og andre løsninger tilknyttet hydrogenproduksjon. Tidligere denne uken fikk den viktige kunden Nikola en kjempeordre på 800 lastebiler fra bryggerikonsernet Anheuser-Busch som medfører at selskapet bør ligge svært godt an med tanke på å vinne nye kontrakter når Nikola trapper opp fra demo til storskala. NEL har tidligere guidet på at de har finansiering til planlagte prosjekter og at det ikke foreligger planer om innhenting av ny kapital. (FA). SP1M gjentar kjøp og kursmål NOK 4,4 mens Norne operer med kjøp og kursmål NOK 5 etter kvartalsrapporten – i går stengte kursen på NOK 2,73. NEL går for øvrig inni hovedindeksen fra 1,juni.

3 Likes
3 Likes

3 Likes