Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

NEL - Fundamentale forhold (NEL)

the price will be shortly 20 NOK again?

there were TWO contracts: 7+3=10 MIO!

Det er jo ingenting, knøttsmå ordre når man ser mcap på selskapet.

2 Likes

tiny BUT important ones (in terms of the markets and the nature of these orders)!

Nel kontra McPhy.

En gång i tiden, jag kommer inte ihåg när, överlät Swedbank analysverksamheten till Kepler Cheuvreux (KC). Numera publicerar Swedbank sammanfattningar av de analyser som KC gjort för bolag som är listade i Norden.

KC tillhör de sex-sju analyshus som bevakar franska McPhy. Eftersom McPhy inte är listat i Norden, så kan Swedbank inte publicera det som skrivs i analyserna som avser McPhy. I den mån som KC skriver om McPhy i analyser som avser bolag listade i Norden så kan dock Swedbank återge detta. Det var när jag skulle kolla vad som skrivs om Nel, där jag var/är aktiägare, som jag upptäckte några korta kommentarer om McPhy. Nedan finns urklipp ur analyssammanfattningar för Nel som även berör McPhy.

210317: ”Nel har högre kapacitet och intäkter än McPhy, men vi ser få anledningar till att aktien skall vara 5 gånger högre värderad än McPhy då majoriteten av värdet kommer att skapas 2025- 2050. I slutet av 2022 kommer Nels kapacitet att vara cirka 1,5x McPhys och fördelen av att vara först kommer att vara mindre viktigt.”

210505: ”Vi fortsätter att se företag som McPhy som ett billigare sätt att få liknande exponering.”

210820: ”Medan vi förblir optimistiska på lång sikt för “grönt” väte som drivmedel, ser vi att NEL fortsatt handlas till en överdriven premie mot konkurrenter som McPhy.”

Ovanstående korta synpunkter var tillräckligt för mig att ändra uppfattning om McPhy. Jag beslutade mig för att McPhy skulle bli nästa bolag att kolla. Tidigare betraktade jag McPhy som ett bolag som kanske borde vara värt att kolla i mån av tid.

Idag kan jag konstatera att McPhy, just nu, är min kursmässigt bästa gröna placering. Nel, tillsammans med några andra, tillhör mina sämsta gröna placeringar. Mina gröna placeringar är dock långsiktiga (minst 5-10 år) så framtiden får utvisa vilka av mina beslut som varit bra respektive dåliga. Självfallet tror och hoppas jag på alla aktier där jag valt att köpa.

Om någon är intresserad av att veta lite mer om McPhy så skrev jag att kort inlägg för några dagar sedan inom ”Den store hydrogentråden”.

Avslutningsvis vill jag betona att ovanstående citat, som är klart positiva för McPhy, inte avser att nedvärdera Nel. Däremot hoppas jag att någon seriös skribent blir intresserad av McPhy och därmed vill bidra med information om McPhy i någon tråd på detta forum.

1 Like

Nel-aksjonærene må håpe på mange julaftener i 2022

Uten lagring av energien er vindkraft uten kjernekraft eller vannkraft i bunn meningsløs, fordi det i det store og hele blåser eller er vindstille alle steder samtidig.

Så enten ingen å eksportere til, eller ingen å importere fra.

Opplagt bare tull.

Det er ikke som om det bare finnes vindkraft i verden. Man må løfte hodet litt å arbeide videre med hvordan ulike energikilder kan integreres sammen med energibærere. Hydrogen/ammoniakk osv har selvfølgelig en plass her.

Men ganske idiotisk å si at vindkraft uten lagring er meningsløst.

En brainfart, delsetning som manglet

(Ikke så stor brainfart som å fase ut kjernekraft skal sies(

1 Like

Enig i det :slight_smile: Det burde fases inn mer kjernekraft.

3 Likes

Spennende tabell, har du kilden?

Her er en med de samme tallene ++

https://www.forbes.com/sites/jamesconca/2012/06/10/energys-deathprint-a-price-always-paid/?sh=2e69ca8c709b

Hydrogen is exactly about storage of energy. By means of hydrogen you can store energy (electrical) created by wind, hydroenergy, sun etc!

What do you think, why is McPhy so cheap right now (spring 21 35€, today 21,5€)? what has happened in between? May be a major EMI?

Nel appoints Håkon Volldal as new Chief Executive Officer

Vel blåst

1 Like

Skal vel dumpe alt av aksjer nå :slight_smile:

Ny sjef løser ikke Nels viktigste utfordring

Why? what is behind this decision (in a couple of words)?